Første akvarium - 60l - høyt kalkinnhold i vannet?

Hei!

Jeg skal starte mitt første akvarium, en 60L jeg kjøper brukt. Jeg får med ferdig innkjørt filter, biltemasand og div.

Jeg lurer litt på dette med vannverdier, for her jeg bor er det et veldig høyt kalknivå i springvannet, såpass att oppvaskmaskinen må ha grov salt i, og det blir et belegg i dusjen av kalk. Jeg tror det er brønnvann (leier huset, så jeg aner ikke)
Vannet her er dermed veldig hardt, hva må jeg gjøre for at fisken kan trives i vannet? Jeg tenkte jeg skulle måle verdiene på det, men har ikke fått gjort det enda.

Burde jeg finne fisk som trives i høy gH eller fikse vannet slik at de fleste fisk liker det?

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke fisk jeg skal ha. tenkte å begynne med noen små algespisere, f.eks corydorasene liker jeg godt. også gjerne en type fisk som er litt stor og synlig hvis det er mulig, evt med fine farger. ville det gått med f.eks palettciklide eller sommerfuglciklide? og jeg kunne gjerne tenkt meg en stim med neon/kardinaltetra også.. men vil jo ikke overfylle akvariet, så jeg er litt usikker på hvor mange typer fisk og hvor mange av hvert slag jeg kan ha?

tenkte å ha en del beplantning og gjemmesteder.

Det er vel de tankene jeg har til nå, men kom gjerne med forslag/innspill
Jeg ville først og fremst målt vannet i springen, og så plukket fisk deretter. Det enkle er ofte det beste Hvis du har hardt vann, men vil ha sør-amerikanske fisker, så finnes det tilsetningsstoffer som senker gh. Men det finnes også mange fine fisker som vil ha hardt vann, bl.a fra de store afrikanske innsjøene (Malawi, Tanganyika og Victoria).

Fiskene du har nevnt vil alle ha veldig mykt vann bortsett fra palettcikliden. Ta en titt i fiskebasen, så ser du der hvilken fisker du kan ha uten å tilsette noe
Jeg er i nybegynnerfasen selv (2 mnd siden jeg starta opp), men for meg funker det best å plukke fisk utifra vannet jeg har.
AudunN
Jeg ville først og fremst målt vannet i springen, og så plukket fisk deretter. Det enkle er ofte det beste :) Hvis du har hardt vann, men vil ha sør-amerikanske fisker, så finnes det tilsetningsstoffer som senker gh. Men det finnes også mange fine fisker som vil ha hardt vann, bl.a fra de store afrikanske innsjøene (Malawi, Tanganyika og Victoria). Fiskene du har nevnt vil alle ha veldig mykt vann bortsett fra palettcikliden. Ta en titt i fiskebasen, så ser du der hvilken fisker du kan ha uten å tilsette noe :) Jeg er i nybegynnerfasen selv (2 mnd siden jeg starta opp), men for meg funker det best å plukke fisk utifra vannet jeg har.


Jeg har målt nå og både gH og KH var på den høyeste delen av skalaen på stripsen (16 og oppover?)

har mulighet til å få litt vanlig springvann, har satt opp karet nå (med bare vann) ca. 60 springvann(kalkholdig) og 40 annet vann (null gH). Tenkte å måle etter et par dager.

Guppy, platy, sverddragere og molly er fargerike og trives med høy gh. F.eks. eplesnegler, hjelmsnegle og posthornsnegler er gode algespisere i kalkholdig vann.
Sakura
Guppy, platy, sverddragere og molly er fargerike og trives med høy gh. F.eks. eplesnegler, hjelmsnegle og posthornsnegler er gode algespisere i kalkholdig vann.


Ikke så glad i levendefødere egentlig.. har mer lyst på ciklider, sommerfuglciklide eller kakadueciklide... eller dverggurami tenke jeg og litt på.

Skal ha noen blå eplesnegler i trenger jeg da algespisende fisk?

har målt nå: mellom 10 og 16 i GH (ca 14-15?)
KH rundt 3-5
PH 7
null NO2
lyse lyse rosa på NO3

(Akvariet er helt tomt nå, har bare 2 små planter i. og fin sand, akvariet er kjøpt brukt så filteret skal være innkjørt.)
Ble filteret renset eller stoppet lenge før du startet det i ditt kar?


Organica
Ble filteret renset eller stoppet lenge før du startet det i ditt kar?


Vannstanden ble senket for å få bært akvariet, og filtersvampene ble lagt i sanden i bunnen av akvariet, de har vært i vann hele tiden. (noen få dager), mye filterguffe.
Maria K
Ikke så glad i levendefødere egentlig.. har mer lyst på ciklider, sommerfuglciklide eller kakadueciklide... eller dverggurami tenke jeg og litt på.

Det er enklere å tilsette noe for å øke GH og KH enn å senke den. Glem guramier de trives best i bløtt vann, Hva med cikllider fra de store afrikanske sjøene Malawi og Tanganyika disse trives med hardt vann. I en 60-liter er en gruppe sneglehuslekere som N. multifasciatus et bra alternativ med spennende adferd.
Humunuku
[QUOTE=Maria K]Ikke så glad i levendefødere egentlig.. har mer lyst på ciklider, sommerfuglciklide eller kakadueciklide... eller dverggurami tenke jeg og litt på.

Det er enklere å tilsette noe for å øke GH og KH enn å senke den. Glem guramier de trives best i bløtt vann, Hva med cikllider fra de store afrikanske sjøene Malawi og Tanganyika disse trives med hardt vann. I en 60-liter er en gruppe sneglehuslekere som N. multifasciatus et bra alternativ med spennende adferd.


Ja, den så veldig spennende ut! den krever litt høyere PH enn jeg har (jeg har 7) men har lest at om de er oppdrettet i fangenskap så tåler de lavere PH?

jeg fant også denne: Phallichthys fairweatheri
den var veldig kul til levendeføder å være.

Men jeg aner ikke hvordan jeg kan få tak i disse?
[External Image]

Nå har jeg satt in planter og pynt!

Men jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hva slags fisk som skal svømme her... :P Har heldigvis litt tid på å tenke på det

men når kan jeg begynne å putte fisk oppi?
Tilfeldig bekjentskap
© Sigmund Hansen
Reklame for plussmedlemskap