Diy co2 - gjærsats med to flasker?

Hei!

Jeg har kjøpt meg denne på Ebay.

Selger anbefaler en flaske med natron og en med eddikk/sitronsaft.

Har lest en del om dette på forumet og på nettet, og sett at de fleste går for gjær og sukker. Men da brukes også de fleste kun én flaske. Er det mulig å kunne bruke denne likevel, og ha 1. flaske med vann, gjær og sukker og 2. flaske med vann(?)? Da bør jeg vel også kutte ledningen i flaske 1, slik at den ikke går oppi satsen?
Hvorfor ikke kjøre to flasker med gjærblanding? Da får du mer futt! Hvis du ikke vil ha så mye futt, kan du bare ta litt mindre gjær i. Da varer også blandingen lengre. Kul greie. Kanskje jeg skal bestille en slik selv. Virker kvaliteten bra?
Hvis det er mulig virker jo det bra! Er ikke et veldig stort akvarium (30 liter), men kan jo blandet litt i hver. Den har ikke kommet i postkassa enda, men ang kvalitet kan jeg svare deg på så fort jeg får den Må kutte begge ledningene da?
Ja, tror ikke du trenger den ledningen som går ned i flaska der det skal være vann (hvis jeg forstår riktig). Jeg har kjørt 2xhalvannen-litersflasker på en 60 liter. Plantene digga det. Mengden CO2 du får fra en DIY-blanding, kontra et proft system, er ikke så mye tror jeg. Skader nok ikke. Følg med på PH så vannet ikke blir for surt. Jeg har ikke opplevd at jeg har klart å påvirke PH vesentlig med DIY-CO2.

Håper du har godt med lys!?
Okei tusen takk for svar. Jeg har nå to lamper på tilsammen 27 watt, men har også muligheten til å sette inn en 15 watt til, men vet ikke om det blir litt for mye lys? Skal ha lyskrevbare planter som feks. ''Cuba'', men vil ikke ha overflod av alger heller
Min erfaring er at dersom du er flink med vannbytter og slikt i starten, så skader det ikke med mye lys. Viktig at det er RIKTIG lys da, dagslys-farge. Dersom du er forsiktig med næring, heller litt for lite enn litt for mye, og tilsetter godt med CO2, vil plantene vokse godt og algene holdes under kontroll.
Jeg ville heller ikke kjørt mer enn 8 timer lys i starten. Du kan heller gradvis øke dersom du ser at det går bra, så finner du etterhvert smertegrensa.
Supert med tips, første gangen jeg prøver dette, så blir spennende. Fluvallyset er på 11 W og 6400 K, mens det andre er ett lysrør T8 på 15 watt hvor jeg har kjøpt JBL Solaris Tropic 4000 K, begge lampene har reflektor. Blir evt et nytt lysrør, men aner ikke hvilket.
Prøv å skaff et helt normalt, billig lysrør på 6500k.
Evt. kjøp deg en "LED floodlight" på 20w fra ebay
Hei igjen, ville bare fortelle at nå er pakken kommet og jeg har fått prøvd meg litt frem. Kvaliteten virker veldig god og stabil, men jeg får ikke helt til å bruke måleren som er innebygd. Mulig det bare er meg, men skjer ikke stort, men co2 blir det ihvertfall. Jeg hadde en fisk i akvariumet og den ble kjempestresset og det var vel rett før det tok knekken på den før jeg fikk flytta den, hva kommer det av? KH 5 og PH på 6.5. Kan det være at gjærgassen trekker ut i akvariumet?

Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap