Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 10)

Sølvi Gullaksen
Si meg en ting,hva putter du i vannet til fiskene dine ;)


Haha! Skulle så gjerne skryte masse nå om diverse yrkeshemmeligheter etc. hehe

Men.. dessverre
Mine fisk får brønnvannet som krana har å by på, og mat... og pleie..

Resten tar jeg ikke ansvar for Sølvi! hehe

Kan sende deg vann....???? hehe

Brønnvann inneholder sikkert mye mer snadder enn kommunale vannverk vil jeg tro ,så kanskje hemmeligheten ligger der

Blir nok litt for dyrt å sende he he .

Men lykke til videre med all yngelen




Sølvi Gullaksen
Brønnvann inneholder sikkert mye mer snadder enn kommunale vannverk vil jeg tro ,så kanskje hemmeligheten ligger der ;) Blir nok litt for dyrt å sende he he . Men lykke til videre med all yngelen :)


Jo takk!
Kan jo være.. en "nabo" med kommunalt vann her, har noen av de samme fiskene, men ikke noe aktivitet.. så det kan være brønnvannet ja...

Kunne være moro å sjekke verdiene i kranvannet....


NO3 - 25
NO2 - 0
GH - 7
KH - 4
PH - 7
CI2 - 0


Det er da målt i krana med kaldt vann, og brukte JBL easytest - strips....

Hmm,trodde egentlig at brønnvann var surere enn dette ,her var det jo forholdsvis høy ph,gh og kh i mine øyne.
Før øvrig så er ikke disse tripsene helt til å stole på, så mulig du burde tenke på å anskaffe deg vanlige tester istedenfor .
Sølvi Gullaksen
Hmm,trodde egentlig at brønnvann var surere enn dette ,her var det jo forholdsvis høy ph,gh og kh i mine øyne. Før øvrig så er ikke disse tripsene helt til å stole på, så mulig du burde tenke på å anskaffe deg vanlige tester istedenfor .


Ja det er mulig... vet det ble sagt at brønnen ble gravd enten på 70 eller 80 tallet, og at de var veldig heldig med den... Noe mer vet jeg ikke dessverre.
Er en gammel gård på landet Og vannet smaker IKKE så veldig godt, om man er vokst opp på kommunalt klorvann... Vannet var det siste jeg tenkte på, da jeg flyttet hit, og har sjeldent drukket vannet uten saft eller noe.. hehe
Trodde vannet var dårlig i krana da jeg flyttet hit...
Og da klarte jeg å fiske opp ca. 25 Trili egg idag!
Flinke Trilier det!!! hehe
Da har jeg endelig fått dekkglass-holderne fra Ebay

Fikk saget til Biltema-plexiglasset og prøvd det på plass. Synes det ble veldig bra, nå blir det veldig enkelt å komme til.

Her er karet, plassert over oppvaskmaskinen - ved siden av Cappuchino-maskinen. Ynglene er i dag 2 måneder:

[External Image]
Litt mer 2 måneder gamle Corys:

[External Image]
Det var jo et flott opplegg!
Er vel ikke noe som er koseligere å se på kjøkkenbenken, enn levende fiskeliv !?

Ble utrolig flott!

Takk Skutlis

Målte dessverre noen veldig dårlige Nitrittverdier på yngelkarene i dag. Filtrene og vannskifteopplegget jeg har nå, klarer ikke å ta unna. Holder på å erstatte de små doble luftdrevne filtrene med store doble luftdrevne, men det vil ta tid før det får full effekt. Dermed er det å øke vannskiftevolumen som gjelder - en bøtte - ca 20% per dag holdt ikke lenger.

Så nå har jeg satt et par 30 liters plastbaljer oppå kjøleskapet, rigget til en påfyllingsslange fra springen og en slange fra baljene til yngelkarene. Tror dette vil fungere bra - blir mellom 50 og 100% vannskift per dag i stedet.

Blir ikke lett å få til pepperkakebaking i år - men det er jo viktigere at fisken har bra vann, hehe
MrSpock
Takk Skutlis :) Målte dessverre noen veldig dårlige Nitrittverdier på yngelkarene i dag. Filtrene og vannskifteopplegget jeg har nå, klarer ikke å ta unna. Holder på å erstatte de små doble luftdrevne filtrene med store doble luftdrevne, men det vil ta tid før det får full effekt. Dermed er det å øke vannskiftevolumen som gjelder - en bøtte - ca 20% per dag holdt ikke lenger. Så nå har jeg satt et par 30 liters plastbaljer oppå kjøleskapet, rigget til en påfyllingsslange fra springen og en slange fra baljene til yngelkarene. Tror dette vil fungere bra - blir mellom 50 og 100% vannskift per dag i stedet. Blir ikke lett å få til pepperkakebaking i år - men det er jo viktigere at fisken har bra vann, hehe





Uffda! Men du følger jo med, så du fanger jo opp problemer underveis!
Blir litt mer vannskift-jobb da, men er jo bedre å være på den sikre siden tross alt!
Her prøver jeg å finne ut hvor mye/ hvor lite mat jeg må dosere...

Bruker jo avskallet artemia, og har vel tidligere vært litt raus, og har sett et par - tre tilfeller at yngel drukner i artemia"klumper"

Men ser ut som jeg har funnet noe passe doser... små, men flere pr dag...
Svampfilter i yngelkaret, og ca. 70% nytt vann hver dag.
Og full rengjøring av karet 1-2 ganger pr. uke...

Laget ny "sats" waltersorm og mikroorm igår, da de gamle vokste over evne... bruker mindre orm til mat, enn det de klarer å formerer seg..

Pepperkaker får du jo heller i nødfall kjøpe ferdig til 10,- boksen på supern hehe
Skutlis
Uffda! Men du følger jo med, så du fanger jo opp problemer underveis! Blir litt mer vannskift-jobb da, men er jo bedre å være på den sikre siden tross alt! Her prøver jeg å finne ut hvor mye/ hvor lite mat jeg må dosere... Bruker jo avskallet artemia, og har vel tidligere vært litt raus, og har sett et par - tre tilfeller at yngel drukner i artemia"klumper" Men ser ut som jeg har funnet noe passe doser... små, men flere pr dag... Svampfilter i yngelkaret, og ca. 70% nytt vann hver dag. Og full rengjøring av karet 1-2 ganger pr. uke... Laget ny "sats" waltersorm og mikroorm igår, da de gamle vokste over evne... bruker mindre orm til mat, enn det de klarer å formerer seg.. :) Pepperkaker får du jo heller i nødfall kjøpe ferdig til 10,- boksen på supern :) hehe


Blir kjøpe-pepperkaker i år, hopper over pepperkakehuset også - har ikke plass til det heller - merkelig nok - alle "flater" er opptatt!

Matingen blir enklere etterhvert, vrient i begynnelsen.

Det nye vannskifteopplegget gir flotte vannverdier (skulle vel bare mangle, bytter jo nesten alt vannet hver dag nå, hehe). Opplegget gjør vannskiftet enklere også, mindre bøttebæring. Bruker hevertopplegg med slangen. Men må til med bøtter på tapping på det ene karet - det står så lavt.
MrSpock
[QUOTE=Skutlis] Uffda! Men du følger jo med, så du fanger jo opp problemer underveis! Blir litt mer vannskift-jobb da, men er jo bedre å være på den sikre siden tross alt! Her prøver jeg å finne ut hvor mye/ hvor lite mat jeg må dosere... Bruker jo avskallet artemia, og har vel tidligere vært litt raus, og har sett et par - tre tilfeller at yngel drukner i artemia"klumper" Men ser ut som jeg har funnet noe passe doser... små, men flere pr dag... Svampfilter i yngelkaret, og ca. 70% nytt vann hver dag. Og full rengjøring av karet 1-2 ganger pr. uke... Laget ny "sats" waltersorm og mikroorm igår, da de gamle vokste over evne... bruker mindre orm til mat, enn det de klarer å formerer seg.. :) Pepperkaker får du jo heller i nødfall kjøpe ferdig til 10,- boksen på supern :) hehe


Blir kjøpe-pepperkaker i år, hopper over pepperkakehuset også - har ikke plass til det heller - merkelig nok - alle "flater" er opptatt!

Matingen blir enklere etterhvert, vrient i begynnelsen.

Det nye vannskifteopplegget gir flotte vannverdier (skulle vel bare mangle, bytter jo nesten alt vannet hver dag nå, hehe). Opplegget gjør vannskiftet enklere også, mindre bøttebæring. Bruker hevertopplegg med slangen. Men må til med bøtter på tapping på det ene karet - det står så lavt.

Er det ikke flott at det finnes løsninger for alt da!
Ut av hus med julebakst, og inn med fiskekar! Litt forandring fryder selv med juletradisjoner...hehe

Her går det i bøtter fra både kran og mellomlagret vann, og er ikke noe problem enda... men kanskje litt senere, når man har rotet på seg flere kar... -at man må finne en annen løsning...?
Skal det flere kar i hus nå, så blir det nok i rommet med sluk i gulvet, og da har man jo mange løsninger tilgjengelig med en gang... lettere tilgang på vann etc.

Ebay varmekolbene kom endelig idag
Ble bestilt for å ha i bakhånd, men på den tiden det tar å få det til norge, så hadde man jo 5 kar mer i hus... -så da er det jo bare å få bestilt opp flere igjen
Ja du sier noe - blir skikkelig slitsomt å vente noen ganger. Er det bare meg - eller tar posten fra østen stadig lenger tid? Opplever at visse ting tar så lang tid at feedback muligheten blir borte fra Ebay før jeg får de - de har en grense på 45 dager. Tidligere var det 1-3 uker - nå synes jeg det heller er 4-5 ukers postgang. Venter nå veldig på 5 store doble luftdrevne filter, håper de kommer snart - har noen led lys på gang også ++

Etterhvert blir det bestilling av et utvendig filter til det ene karet som ikke har det i dag. Blir vel en større bestilling fra tyskland tenker jeg - med en haug mallepellets - ynglene slurper i seg store mengder av disse
MrSpock
Ja du sier noe - blir skikkelig slitsomt å vente noen ganger. Er det bare meg - eller tar posten fra østen stadig lenger tid? Opplever at visse ting tar så lang tid at feedback muligheten blir borte fra Ebay før jeg får de - de har en grense på 45 dager. Tidligere var det 1-3 uker - nå synes jeg det heller er 4-5 ukers postgang. Venter nå veldig på 5 store doble luftdrevne filter, håper de kommer snart - har noen led lys på gang også ++ Etterhvert blir det bestilling av et utvendig filter til det ene karet som ikke har det i dag. Blir vel en større bestilling fra tyskland tenker jeg - med en haug mallepellets - ynglene slurper i seg store mengder av disse :)


Joda... De første pakkene kom etter ca. 14 dager, men jo nærmere desember, desto tregere... Kolbene jeg fikk igår, brukte 5 uker fra de sendte... 1. bestilling av kolbe tok 14 dager.. Bestilte 100pkn. pipetter, og de kom etter 1,5 uke... så er ikke sikker på hva som evt. utløser tregheten, eller hvor i systemet.
Etterlyste en vare her om dagen, og da fikk jeg beskjed om at det var pga så mye dårlig vær...!? hehe
Dukket opp en stor pakke i dag med mange filter

Her er et bilde av den store typen - sammenlignet med den lille jeg har brukt hittil.

[External Image]

De små er fine i mindre plastkar - men blir for spinkle når det blir litt mer belastning. Kommer å skifte ut de små med store med et filter i uka til det bare er store i bruk. De tar nesten like store plass i karet men filtermassene er veldig mye større. Håper på bra effekt av dette etterhvert.

Jepp - ferdigbakte
MrSpock
Dukket opp en stor pakke i dag med mange filter :) Her er et bilde av den store typen - sammenlignet med den lille jeg har brukt hittil. [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9240web_zpsd887d68f.jpg[/IMG] De små er fine i mindre plastkar - men blir for spinkle når det blir litt mer belastning. Kommer å skifte ut de små med store med et filter i uka til det bare er store i bruk. De tar nesten like store plass i karet men filtermassene er veldig mye større. Håper på bra effekt av dette etterhvert. Jepp - ferdigbakte :)


Da er det den minste jeg hittil har fått fra ebay....
Vet du hvilke 4 sifret varenummer det er på den store... 2830 f.eks ?
Har sett det har stått på de jeg har fått hjem til nå...

Ferdigbakte skal man ikke tulle med... De er gode de og nemlig!
Skutlis
Da er det den minste jeg hittil har fått fra ebay.... Vet du hvilke 4 sifret varenummer det er på den store... 2830 f.eks ? Har sett det har stått på de jeg har fått hjem til nå... Ferdigbakte skal man ikke tulle med... De er gode de og nemlig! :)


De heter XY-2822. Er et helt annet drag i disse - målte med et litermål - og de drar gjennom 250 liter i timen, når de er nyinsatte. De gir også god gjennomstrømning flere uker lenger enn de små, må renses mye sjeldnere.

De ferdigbakte smaker fortreffelig
Må oppdatere litt - men det er ikke så mye å rapportere - ingen frafall og ynglene virker veldig robuste og sunne. Perfekte vannverdier etter at jeg begynte å skifte ut over halvparten av vannet hver dag, ikke så rart kanskje.

Bilde av et av de 3 yngelkarene. Nå dette på kjøkkenbenken også med plaxiglassdekklokk og led lys (har fjernet det innvendige Eheim filteret):

[External Image]

Hei angående de dekkglassholdere hvor fikk du dem og pris har to kår som trenger glass, men finner ikke sånne holdere, hihi
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap