Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 2)

Hvid du forer med med nyklekket artemia så blir det veldig lite "mat " igjen for å si det sånn. Det er det jeg merker minst til når det gjelder forurensing.
Det er min erfaring også. Men tror det blir litt ensformig kost - derfor gir jeg de også knust malletabletter/hovedfor litt innimellom. Kanskje ikke trengs, men det har fungert.
Ingen coryer hverken yngel eller voksne (eller andre fisker for den saks skyld ) takker nei til nyklekket artemia . Så du trenger ikke å tenke på det ihvertfall
Eggene har blitt enda mørkere og de er nå 2 dager gamle:

[External Image]

Her er et bile av egg som kom på vinduet i går (som jeg bare lar være der) er en del av de som er hvite og ubefruktede:

[External Image]

Må jo presentere noen av foreldrene - og noen av ynglene fra kullet fra starten av tråden, eggene til disse fant jeg på glasset 30 august - så de er rundt 5 uker gamle, noen av foreldrene er fra 2008, mens noen er flere år eldre enn det igjen:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har 10 sterbai som er snart 1cm og det klekkes jvnlig nye. Tror det har klekket rundt 25 i dag
Kos med cory altså.
Må prøve sandtrikset til Mona, har desverre bare pulverfor til småttisene og blir en del avfall av det..
Veldig fine Coryer ,men det hadde vært enda bedre om du hadde gitt de sand istedenfor grus. Coryer elsker jo å støvsuge sanden og finne føde der. det er endel av deres levemåte. Bartene "kan" og bli ødelagt av grov grus ,
Sølvi Gullaksen
Veldig fine Coryer ,men det hadde vært enda bedre om du hadde gitt de sand istedenfor grus. Coryer elsker jo å støvsuge sanden og finne føde der. det er endel av deres levemåte. Bartene "kan" og bli ødelagt av grov grus :(,


Der får vi nok være enige om å være uenige - jeg byttet til fin Biltemasand i alle mine kar i 2005 - men beholdt denne lille 74 literen med god gammeldags grus. Jeg har Coryer i alle mine kar - og nesten "irriterende" nok så virker det til at de faktisk trives best i dette karet med grus - de leker mest, de lever lengst og de er mest aktive. Aldri sett skader på bartene på Cory i mine kar med grus - og jeg har hatt Coryer på grus siden 1978.

Heldigvis tok jeg vare på grusen den gang jeg skiftet til sand - for jeg lurer på å fjerne sanden i minst et kar og erstatte den med grus igjen.

Vet at det er en "vedtatt sannhet" på diverse forum med sand og Coryer - men virkelig erfaring sier noe annet. For de elsker faktisk å rote i grusen også, de går løs på den så det holder.
Mingus
Har 10 sterbai som er snart 1cm og det klekkes jvnlig nye. Tror det har klekket rundt 25 i dag:) Kos med cory altså. Må prøve sandtrikset til Mona, har desverre bare pulverfor til småttisene og blir en del avfall av det..


Grattis Det er moro med klekking! Levende artemia er absolutt å anbefale - er jo litt styr men det fungerer veldig mye bedre enn pulvermat - etter min erfaring, er vel noen som har bra erfaring med avskallet artemia, men det har jeg ikke prøvd.
Skal ikke krangle jeg

Dessuten så ser ikke grusen din skarp ut,har nok noe med det å gjøre og.
Sølvi Gullaksen
Skal ikke krangle jeg ;) Dessuten så ser ikke grusen din skarp ut,har nok noe med det å gjøre og.


Setter pris på synspukter - det er bestandig noe å lære. Den gangen jeg skiftet til sand var at jeg etter å ha lagt inn noen bilder av Coryer på grus, nesten ble skjelt ut for fiskemisshandling, hehe Ble jo litt snurt, da jeg bryr meg veldig mye om at fiskene mine skal ha det godt. Og jeg hadde jo hatt Coryer i veldig mange år og aldri merket noe negativt - sjekket den gangen også videoer på Youtube av Coryer der de levde i elver - mange med grusbunn. Men skiftet til sand på noen kar, men beholdt dette ene for å se hvordan det gikk. Og erfaringen er at de trives bedre på grus. Det kan jo være andre ting enn selve grusen - kanskje den mye større vanngjennomstrømningen i grusen gir en sunnere klima ved bunnen?

Men det beste hadde vel vært å få til et varierende underlag, med både steiner, grus og sand. Men det er ikke lett å få til å holde seg i et kar.
Men det beste hadde vel vært å få til et varierende underlag, med både steiner, grus og sand. Men det er ikke lett å få til å holde seg i et kar.




Nei ,det tror jeg ikke er så enkelt å få til ,men skulle gjerne hatt noe sånt jeg og om det hadde gått an.
Ja, da har klekkingen begynt - det tok akkurat 3 døgn fra egglegging. Kanskje halvparten av eggene er klekket? Hva skal man si - lar bilde snakke for seg selv:

[External Image]
DET var mange barn! Må sette meg inn i artemia ja, unga må jo få god mat!

Visste jo at det skulle bli mange - men ble forskrekket når jeg så dette. Har akkurat startet opp artemia-klekking, kanskje litt tidlig - men får prøve å gi de litt i morgen når artemian er klar.
Her har 99% av eggene klekket. Det kryr oppi isboksen, det minner mest om en maurtue eller noe.

[External Image]

Klikk for større bilde - noen som har god tid kan jo telle de
Du verden ,det var en bra gjeng ,du får en god jobb der ja med å fore opp alle sammen
Ja, blir jo litt svett av dette. Tidligere kull har vært på maks 50-60 stk - men dette er jo noe helt annet, lurer på om jeg makter dette

Det holder jo ikke lenge med en ekstra breeder boks heller, jeg får rigge til med en slik 40-50 liters plastboks fra Biltema og bruke det som oppdrettskar. Får legge inn en bestilling på Ebay for mer artemia.

Moro er det
Fantastisk! Inspirerende isboks det der altså. Et av mine sterbaipar la sitt 3 kull på 6 dager i dag. Et ivrig par for å si det sånn
Fine greier

Håper du det går bra videre med å få de til å vokse opp.

Mine Coryer kan ta det med ro i noen år fremover hehe
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap