Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 3)

Kjapt spørsmål: Hvordan får du den levende artemian til å "bli" på bunnen av boksen sånn at cory yngelen får i seg maten?

Og klekker du ny artemia hver dag? Det får jeg ikke til, fordi jeg bare har en "Klekker", så må fore yngelen med annet for i mens i så fall. Har aldri prøvd artemia til cory før, derfor mange spørsmål
Mini Fisk
Kjapt spørsmål: Hvordan får du den levende artemian til å "bli" på bunnen av boksen sånn at cory yngelen får i seg maten? Og klekker du ny artemia hver dag? Det får jeg ikke til, fordi jeg bare har en "Klekker", så må fore yngelen med annet for i mens i så fall. Har aldri prøvd artemia til cory før, derfor mange spørsmål :)


I isboksen sittter utløpet til det utvendige filteret og det blir dermed strøm i vannet - som fører artemian rundt hele tiden - dermed er det artemia "overalt". Ynglene trenger egentlig bare å ligge stille og ha kjeften åpen, hehe

Starter ny artemia-klekking hver dag - har to stk beholdere.
Takk, skal prøve det neste gang coryene legger egg Blir nok å klekke litt artemia til kampfisk yngelene etterhvert, de er jo så små enda
Begynte å gi artemia til ynglene når de var 2 dager gamle. Allerede i går, når de var 3 dager gamle, begynte jeg også å gi de knust tørrfør innimellom artemiaen. De får artemia hver 3-5 time.
[External Image]

Close-up - ser at plommesekken er helt borte på de 4 dager gamle ynglene:

[External Image]

Regner med at det kommer å gå en del for etterhvert. 74 literen isboksen er montert i har et JBL Cristalprofi 250 utvendig filter, som har brukbar kapasitet på et så lite kar. Men startet i dag med å ta Nitrit NO2 test på vannet, som var perfekt - og kommer å sjekke dette fortløpende fremover.

Å utføre rensing i isboksen er nesten umulig med så mange yngel, får dosere for med forsiktighet.
Da er ynglene 12 dager gamle:

[External Image]

[External Image]

Det har gått veldig greit med de små - det har dessverre falt noen fra, har vel plukket opp rundt 10 stk som ikke klarte det.

Men nå begynner det å bli alvorlig trangt i isboksen - så jeg har rigget et 40 liter plastkar som de veldig snart skal over i.
Så utrolig søte
Hvilken temp. bruker du forresten når du klekker cory egg??
Og funker denne metoden (med isboks og utvendig pumpe) bra??
God stemning der ja! Hvor ofte forer du?
Har hatt 23 grader i karet under klekking. Forer med levende artemia en del ganger hver dag med noen timers mellomrom - hver 3-5 time - blir det lenger så får de knust tørrfor i tillegg.

Nå havnet de i plastkaret - håper det går bra. Isboksen fungerer veldig bra for klekking - renset rent og partikkelfritt vann fra det utvendige filteret er perfekt for å unngå mugg osv. Men med en slik mengde yngel ble det veldig fort trangt.

Nå bor de her:

[External Image]

Med artemiaklekking på siden
Det der må de jo være fornøyd med!gir mine bare knust artemia og litt annet yngelfor. Har desverre ikke tid til levende artemia om dagen.
Hold oss oppdatert hvordan det går da
De fikk litt mer tumleplass - og virker veldig fornøyd med det - de flyr rundt som små raketter. Men karet virker allerede overfylt - det er ikke mange millimeter uten en yngel. Men jeg har flere plastkar - får rigge til et til
Hadde tenkt å bruke vann fra utløpet på filteret på "hovedkaret" til vannskift på plastkaret med yngel. Tenkte at det var greit å gi de vann de er vant til.

Men i dag målte jeg fosfat for første gang - måler en del verdier - man har aldri testet for fosfat. Og den ble mørkeblå - utenfor skalaen. Målte for sikkerhets skyld på mine andre kar også - men der var den helt grei - såvidt utslag. Og de andre karene har sandbunn.

Så nå blir det som Sølvi skriver - sandbunn også på dette karet! Må være at masse uspist for samler seg imellom grusen, jeg renser den jevnlig med hevert, men åpenbart ikke nok.

Får bruke temperert, lagret vann fra springen til vannskift på yngelkaret fra nå av.
Coryene virket veldig fornøyde med å få sandbunn

Går veldig greit med yngelen i plastkaret, har ikke funnet noen døde siden sist. Har doblet mengden med levende artemia og de får også litt knust tørrfor innimellom. De vokser veldig fort - ser forskjell fra dag til dag. Skifter 1/3 av vannet morgen og kveld.

Vanskelig å knipse bilder i plastkar:

[External Image]

[External Image]

Har funnet ut at jeg har plass til et par 50-70 liters akvarium på kjøkkenet - burde være fine Cory kar - kanskje skaffe meg noen Sterbai? Får lete litt etter rimelige glasskar - vil helst ha kun kar med dekkglass - ordner belysning og filter osv utenom.
Et bilde av "hovedkaret" (nå med sand) - med foreldre og yngel fra kullet i begynnelsen av denne tråden - bare en av fiskene i focus:

[External Image]
Nå er ynglene 3 uker gamle:

[External Image]

Har plukket opp 2 døde siste uken. Ellers går det greit, de er så glupske at jeg kvier meg for å putte fingrene oppi karet. De er høyt og lavt og det går nå ganske mye knust tørrfor i tillegg til levende artemia, de vokser veldig fort, ser forskjell fra dag til dag.

Måtte plassere et elektrisk innvendig filter i karet, da 3 luftdrevne filter ikke klarer å holde vannet klart.
Vrient å ta bilde av plastkar - men her er et oversiktsbilde:

[External Image]

Det er også noen Endlers yngel oppi der - i tilfelle Coryene følte seg ensomme, hehe
Det er i hjørnet ved filteret det er mest moro å være - ser det ut til:

[External Image]
Oioi! Mine sterbaiyngel vokser ikke i nærheten så fort som dine. Kanskje jeg bør ha hyppigere vannskift.
Hvor gamle var dine yngler når de fikk sandbunn?

Og har du talt dem opp enda??? hehe


Utrolig flotte de er!
Det siste kullet, de-som-er-så-mange-at-de-ikke-går-å-telle, har gått på sandbunn i yngelkaret hele tiden. De 7 ynglene i hovedkaret fikk sandbunn når de var 7 uker gamle. Det gikk veldig greit - selv om det ble en del styr med å fjerne grusen og fylle på sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap