Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 4)

Men hvor lenge var de i isboksen først da? 12 dager ? stemmer det ?

Forstår at de er for mange til å telle... men samtidig så er de så mnge at det hadde vært morro å telle dem ... hehe

Jaja.. da er det nok på tide å kjøpe enda et kar for mine albiser...
og gjøre det klart hehe ( For man trenger jo alltid flere.... !!!!! )
12 dager stemmer. Så tok jeg de over i det store plastkaret - hadde lavt vann der først, økte med et par cm annenhver dag til det er slik som på det siste oversiktsbildet.

Tipper det er mellom 100 og 300 et sted? heh

Det er lett at det blir flere kar.
MrSpock
12 dager stemmer. Så tok jeg de over i det store plastkaret - hadde lavt vann der først, økte med et par cm annenhver dag til det er slik som på det siste oversiktsbildet. Tipper det er mellom 100 og 300 et sted? heh Det er lett at det blir flere kar. :)


Takker! Tenker jeg prøver ditt eksempel... du har jo klart dette sånn med masse flere enn hva jeg sitter med... så prøver dette

Jeg ser i allefall 200 stk på bildet ditt ja.. hehe

Men ser jo nå at det er bare å kjøpe inn flere yngelkar for eggklekking og flere pumper etc... hehe men er kjempe topp!
Sølvi Gullaksen
Oppfinnsom du skjønner jeg :) Ellers så finnes det jo disse breeding-boxene som lar vannet fra hovekaret sirkulere og som er supre til oppdrett. Trenger en luftepumpe ved siden av til å drive det ellers går det av seg selv.. {url}


Dette var en dårlig selger du viste til Sølvi - fikk aldri denne breeding boxen og nå er selgeren forsvunnet fra Ebay med mine penger

Får prøve å få de til tilbake fra Paypal.
Det hørtes jo ikke noe bra ut,men det er mange som har bestilt fra denne selger så skjønner ikke dette helt.

Men når du har betalt via Paypal så får du nok pengene igjen,det er jo det som er trygt og greit med denne betalingsmåten.

Men ikke noe kjekkt uansett så da håper jeg denne selger blir utestengt fra Ebay fremover.



Det ordner seg nok med pengene

Plastkaret var jo forferdelig overbefolket - egentlig helt fra begynnelsen, så i går flyttet jeg noen yngel over i 74 literen - så nå har jeg 2 overbefolkede kar

[External Image]

Fikk knipset et par av ynglene også:

[External Image]

[External Image]
Corydoras i 29 grader
Hei

Har forstått at corydoras egentlig trives med litt lavere temperatur enn jeg har i mitt kar ( 29 grader) , synes de ligger litt mye i ro av og til ( kan de gjøre dette hvis de er kjempemette eller varme?) Rett etter vannbytte eller hvis de er sultne beveger de seg masse, ser av og til etter vannbytte tegn til lek, men det skjer aldri noe mer.

Kan de trives over lang tid med temperatur på 29 grader eller bør jeg få gitt de bort? hvis det er ok med 29 grader, hvorfor er de så mye i ro, og hvorfor kommer det aldri egg? :O

Noen tips ??

Anja
Vet ikke hva slags Cory du har - men noen tåler jo fint opp mot 30 grader, Sterbai tror jeg? Søk i fiskdatabasen her på forumet og sjekk temperaturen på din Cory. Er den mye utenfor bør du sørge for at den havner innenfor

Mange muligheter for å trigge egglegging, store kalde vannskift, make-over i karet, mye fristende mat, mygglarver, levende artemia osv. Jeg har også opplevd egglegging ved å fjerne annen fisk, slik at de plutselig ble alene i karet.

Finnes masse å lese om det her inne, søk i vei.
Flotte informative bilder i denne tråden.
Takk for hyggelige kommentarer
For en herlig gjeng!
Artig å se de store og de små sammen...

Mine 10 bronse har ikke startet noe egglegging enda...ikke sikker på hvor gamle de er heller, men forer med god mat, og håper de setter igang snart

Har ikke hatt dem lenger enn 14 dager ca. så de kommer vel igang om litt...
Hei :)
Hei og takk for tips

Jeg har en salig blanding av green lantern, albino og sp. black, har vell funnet ut at alle de nevnte trives i opp til 28 grader, noen som vet om den siste graden der har noe å si? Vill egentlig ikke skru ned gradene med tanke på discusene, men må jeg så må jeg..

Jeg satt inn en ny pumpe for litt lett sirkulasjon i vannet + mer oksygen, lurer på om det kan ha gjort susen, for nå er det mye mer liv i alle corydorasene egentlig. Så kanskje det var litt lite oksygen i vannet, de har drevet å svømt opp til vannoverflaten men de gjør det bare av og til så da har jeg hørt det var normalt?? De ser vertfall mye mer fornøyde ut nå

Kan ikke se for meg at det er maten det står på, forer utelukkende med kvalitetsfor, men en ommøblering i karet har de sikkert godt av, skal prøve med ommøblering, vannbytte + mygglarver i kveld

Anja
En måned gamle og har fått voksne farger:

[External Image]


Et par Guppyer ville absolutt med på bildet:

[External Image]

Klikk på bildene for større - det gjelder alle bildene i hele tråden.
Anjja
Hei og takk for tips :) Jeg har en salig blanding av green lantern, albino og sp. black, har vell funnet ut at alle de nevnte trives i opp til 28 grader, noen som vet om den siste graden der har noe å si? Vill egentlig ikke skru ned gradene med tanke på discusene, men må jeg så må jeg..


Skal man først ha Corydoras i et diskus-kar, bør man egentlig velge art med omhu. Greie arter er f.eks. C. sterbai, den er velkjent i diskus-miljøet da den stortrives der. Andre som tåler litt høyere temp. er faktisk C. duplicareus og C. adolfoi. Dette er nydelige Corydoras. Jeg er usikker på om helt opptil 30°C passer for dem, men 28-29°C har jeg lest at de vil trives i. Jeg har selv merket at mine C. adolfoi liker det litt varmere, men 26-27°C er det jeg har landet på - synes de er mest aktive og ser ut til å trives best da. Men som sagt; jeg har lest at de kan ha det noe varmere.

Anbefaler egentlig at du selger de Corydorasene du har, og heller velger en annen art. Evt setter opp et nytt akvarium til Corydorasene, flytter dem dit, og så kjøper en ny gruppe Corydoras som er tilpasset et liv i så varmt vann. Det er ganske få Corydoras-arter som over tid overlever å leve i så varmt vann som diskusen vil ha.
Jeg mener ikke at de velter over på ryggen og dauer med det samme, ikke engang sikkert de dauer første året heller. Men generelt, over tid, vil for høy varme ta sakte livet av dem, en etter en. Ikke noe påfallende tempo som regel, men over tid vil man merke at de litt sånn umerkelig faller fra, en etter en, inntil man en dag oppdager at "Jøss, har jeg bare en eller to igjen?"
Tenk på at en Corydoras kan bli svært gammel. Det er folk som har eid samme Corydorasene i over 40 år! Det er forbløffende gammelt til å være en liten fisk Men holder man dem under feil forhold, dør de kanskje etter bare 1-5 år... Ofte kan også mistrivsel være inngangsporten for sykdom, da det svekker immunforsvaret, og så har du det gående.

Jeg anbefaler f.eks. absolutt ikke Green Laser i så varmt vann som du har, ikke 27-28°C en gang. De trives best i ca 25°C og til og med litt lavere enn det også. Tror du kan risikere at de faller fra etterhvert om du beholder dem i lag med diskus, for dette er ikke deres trivselsområde mht temperatur.

Albinoen du nevner er egentlig C. aeneus som art (de aller flest albino-coryene som selges er det, men et par sjeldne unntak finnes, som f.eks. flekket pansermalle), og de er vel kjent for å overleve det meste. Jeg har ikke helt satt meg inn i hvilke temperaturer de trives best med, men det er den aller mest utbredte arten av Corydoras og finnes over store deler av Amazonas, noe som betyr at de er ganske tilpassningsdyktige og burde klare en del forskjellige temperaturer og ph-verdier.

C. schultzei er egentlig ansett av vitenskapen å skulle være noe av den samme arten som C. aeneus, men det ser jo alle med et halvt øye at de ikke er. Uansett er de spredd over stort område, generelt veldig greie å ha med og gjøre og trives greit under forskjellige forhold. Hvordan de takler varme så høyt som 29-30 over tid, vet jeg ikke, da de fleste nettsider ikke skriver noe om akkurat Schultzei spesifikt (de er regnet som synonym med C. aeneus som nevnt) Tør derfor ikke si noe om hvordan dine vil ha det fremover, og om de over tid vil falle fra. Jeg ville egentlig regnet med det, etter en tid.

De fleste Corydoras takler noen varme sommeruker ganske greit, bare de får mere ideelle temperaturer generelt ellers i året.

PS! Jeg har også sett at C. sterbai selges i albinovariant.
Takk for hjelpen:)
Det var akkuratt et så nøye svar jeg håpet på å få, tusen takk! Har nettopp fått et 110 liters som jeg ikke helt har funnet ut hva jeg skal gjøre med, tror jeg setter opp det, og flytter de over der istedet.. Så får jeg kjøpe sterbai istedet!

Nå begynner det virkelig å røyne på - når det gjelder filterkapasitet vs antall fisk.

Har hittil sørget for at de har mat stort sett hele tiden, samtidig som alt blir spist før de får nytt. Men nå begynner filtere gå gå tett etter bare noen få dager. Målte også forhøyet nitritt i begge karene.

Tok et større vannskift i begge karene og fikk ned til bra Nitrittnivå - og den holder seg der. Men det blir betydelig redusering i matingen fremover. Skulle tro det går greit, er vel heller ikke naturlig den broilerforingen jeg har holdt på med hittil.

Blir å passe på litt mer med vannverdier og å tilpasse formengde.

Friske og fine er de - har ikke mistet noen på en stund.
Oida! Håper det går bra!!!

Mye å ha i tankene, når man samtidig vil ha yngel til å ikke sulte...
Sjekke vannverdier ekstra nøye fremover på yngel får jeg notere på min huskeliste

Lykke til!
Takk for omtanken

Ja, Nitritt er veldig viktig å ha i orden.

Tror jeg måtte hatt et eget 300-400 liters oppdrettskar med et par godt innkjørte, av større type, utvendige filtere - om jeg skulle kunne fore de optimalt og samtidig kunne ha "normale" vannskift. Det er mange fisker... En haug malletabletter er borte på no time.

Men jeg har ikke noe slikt kar - så det blir å underholde filtrene nøye, nå er det totalt 5 luftdrevne, doble filter i plastkaret og 2 doble luftdrevne filter + et 12,5 liters utvendig filter i 74 literen. Og de sliter selv med rundt 100% av vannet skiftet per dag.

Jeg har flere godt innkjørte kar med plass til en del av Coryene, men jeg vil gjerne ha de ganske store før jeg slipper de oppi der - da det mates normalt i disse.

Blir litt jobb, da jeg kun bruker temperert og luftet vann - ikke noe vann fra varmtvannsbereder her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap