Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 5)

"Hovedkaret", 74 literen med det utvendige filteret har kjørt Nitritten helt i null etter at jeg renset og staket opp litt slanger osv. Men plastkaret hadde fremdeles Nitritt. Så det hjalp ikke med selv stor reduksjon i foring. Dermed var det bare å sette opp et 40 liters plastkar til, eller er de 30 liter tro? Håper at det å fordele fiskene på to kar vil fjerne Nitrittproblemene.

[External Image]

Det nye karet har 3 stk doble luftdrevne filter - alle satt inn med filterguffe fra et filter på et innkjørt kar. Har fylt vann fra det første plastkaret - som jo har Nitritt, dermed kan jeg se når filtrene begynner å fjerne Nitritt.

Slik er målingene på begge plastkarene nå:

[External Image]

Heldigvis ikke rødt - men skal helt over på gult før jeg er fornøyd.

Kjøkkenet begynner å få den moteriktige laboratorie-looken som jo er så "inn" hehe

Kan også nevne at jeg måtte fjerne det elektriske innvendige filteret i plastkaret - et Fluval 2, det fungerte dårlig, ble bare full av slim og guffe. Luftfiltrene fungerer bedre, da mallene kan beite på matrester som setter seg på skumgummipatronen. Samtidig som de er veldig enkle å rense.
Ja der så det ut som det skjedde saker og ting!

Men blir bra til slutt!
Det er ikke ofte de ligger i ro - men her tar de det pent, rett etter mat:

[External Image]

De minste er nå 5 uker.

Jøss ,en skikkelig bra gjeng det der . Ikke mye som kan stille opp bedre enn en diger flokk med coryer enten de er små eller store
Wow! Så morro !!
For en gjeng sier jeg bare... Håper jeg får oppleve det samme etterhvert...
Det er veldig moro - og det er litt av en gjeng ja - er vel bare en fjerdedel, om ikke ikke enda færre, som ses på det siste bildet.

Blir bare denne gangen med så mange (tror jeg ). Men man lærer jo veldig mye når kullet er så stort, alt blir kjørt til det ekstreme. Er glad jeg lot de siste eggene være - dagen etter jeg høstet eggene til disse ynglene - så var det jo et godt antall på glasset igjen. Det har det forresten vært etter dette også - mange vannskift og masse god mat gjør sitt.

Nå er det i gang 3 kar, 2x30 liters plastkar og et 74 liters. Et medium stort utvendig filter og totalt 10 luftdrevne filter. 2 store luftpumper med doble uttak og en mindre pumpe mater luftfiltere, artemia klekking og lufting av vann. Mating og vannskift går kontinuerlig når jeg er hjemme, hver 2-3 time. Og nå i det siste - blir det også sjekket vannverdier daglig.

Kan jo ikke finne på noe særlig eller dra avgårde en helg - må være hjemme, hehe Veldig spennende, men det blir greit å få det litt enklere etterhvert.
Da har jeg endelig fått handlet inn et Cory-kar til - et 54 liters helglass. Egentlig et ganske perfekt lite Cory-kar, har faktisk større bunnplate enn et 70 liters Juwel kar jeg har.

Handlet det hos Askakvazoo, som jo bare er noen minutter unna - første gangen jeg har vært å besøkt butikken til denne hyggelige fyren. Skulle jo ikke ha noe annet - har altfor mye fisk slik som det er i dag. Men han hadde jo noen veldig søte små Sterbai - som jeg ikke kunne motstå. Dermed ble det 7 slike. De er samme size som Aenus yngelen og havnet dermed i det nye yngelkaret sammen med en haug Aenus kompiser. Har puttet ca 50 stk yngel i det hittil - men det skal flere oppi. Men de er ikke like lett å fange - er ikke bare å suge de opp med hevertslange lenger.

Handlet inn et Eheim 2080 for noen uker siden - som medførte litt utskifting av diverse utvendige filtere til flere kar - og det ble et godt innkjørt JBL CristalProfi 250 utvendig filter til overs - som selvfølgelig ble koblet på det nye yngelkaret. I tillegg kjører jeg 3 godt innkjørte luftdrevne filter i det samme karet.

Holder på å ordne led belysning og dekkglass - skal nok bli bra etterhvert.

[External Image]
MrSpock
Da har jeg endelig fått handlet inn et Cory-kar til - et 54 liters helglass. Egentlig et ganske perfekt lite Cory-kar, har faktisk større bunnplate enn et 70 liters Juwel kar jeg har. Handlet det hos Askakvazoo, som jo bare er noen minutter unna - første gangen jeg har vært å besøkt butikken til denne hyggelige fyren. Skulle jo ikke ha noe annet - har altfor mye fisk slik som det er i dag. Men han hadde jo noen veldig søte små Sterbai - som jeg ikke kunne motstå. Dermed ble det 7 slike. De er samme size som Aenus yngelen og havnet dermed i det nye yngelkaret sammen med en haug Aenus kompiser. Har puttet ca 50 stk yngel i det hittil - men det skal flere oppi. Men de er ikke like lett å fange - er ikke bare å suge de opp med hevertslange lenger. Handlet inn et Eheim 2080 for noen uker siden - som medførte litt utskifting av diverse utvendige filtere til flere kar - og det ble et godt innkjørt JBL CristalProfi 250 utvendig filter til overs - som selvfølgelig ble koblet på det nye yngelkaret. I tillegg kjører jeg 3 godt innkjørte luftdrevne filter i det samme karet. Holder på å ordne led belysning og dekkglass - skal nok bli bra etterhvert. [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9192web_zps0acbd59f.jpg[/IMG]



Grattis med nytt kar!

Alltid kjekt med bedre plass...
Går og grubler jeg også på flere kar og hvor plassere... hehe Mine bronze har ho også satt igang, så det trengs plass etterhvert...
Har også ønsket en kikketur til Askakvazoo, men er så lite kjent i s.fjd området desverre... Hva tar de for helglasskar om jeg får spørre?

Er jo kortere vei dit enn til andre siden av oslo...

Lykke til med omorganiseringen
Skutlis
Grattis med nytt kar! :) Alltid kjekt med bedre plass... Går og grubler jeg også på flere kar og hvor plassere... hehe Mine bronze har ho også satt igang, så det trengs plass etterhvert...:) Har også ønsket en kikketur til Askakvazoo, men er så lite kjent i s.fjd området desverre... Hva tar de for helglasskar om jeg får spørre? Er jo kortere vei dit enn til andre siden av oslo... Lykke til med omorganiseringen :)


Takk

Jepp det baller på seg, løsningen jeg har nå med 1x74 liter + 1x30 liter + 1x54 liter (jeg erstattet det ene plastkaret med 54 literen) til dette kullet, som-er-for-mange-til-å-telle, tviler jeg på holder seg særlig lenge. Tror jeg har plass til et kar til hvis jeg stuer vekk mikrobølgeovnen på loftet, hehe

Jeg ga kr 299,- for karet - han hadde de også komplette, med alt utstyr, for litt mer penger. Det var mye annet interessant han hadde av røtter osv - glad jeg ikke hadde med meg mer penger da kunne det blitt dyrt.

Er jo kort vei for deg også - du bor jo rett borti her. Kan være litt vrient å finne frem, men en titt på gulesiders kart hjelper jo - eller gps.

MrSpock
[QUOTE=Skutlis]


Takk

Jepp det baller på seg, løsningen jeg har nå med 1x74 liter + 1x30 liter + 1x54 liter (jeg erstattet det ene plastkaret med 54 literen) til dette kullet, som-er-for-mange-til-å-telle, tviler jeg på holder seg særlig lenge. Tror jeg har plass til et kar til hvis jeg stuer vekk mikrobølgeovnen på loftet, hehe

Jeg ga kr 299,- for karet - han hadde de også komplette, med alt utstyr, for litt mer penger. Det var mye annet interessant han hadde av røtter osv - glad jeg ikke hadde med meg mer penger da kunne det blitt dyrt.

Er jo kort vei for deg også - du bor jo rett borti her. Kan være litt vrient å finne frem, men en titt på gulesiders kart hjelper jo - eller gps.



Ja... hvem trenger micro liksom... hehe Og kan jammen være lurt å la lommeboka ligge hjemme av og til !!!hehe
Ja skulle tatt meg en tur... bare å ta seg i nakken eller no...

Nå har som sagt bronse satt igang, og albinoene er i full gang akkurat nå, så her må det seriøst gjøres noe... Kjøpte akkurat 7 kar +2-3 stk som tidlig bursdagsgave til meg selv, men det tror jeg at jeg velger å glemme, og tar en ny handletur... hehe Og etterpå det så er det jo straks jul.... Hmmm... farsdagen gikk jeg glipp av da..

Var det nye karet med dekkglass forresten?
Skutlis
Ja... hvem trenger micro liksom... hehe Og kan jammen være lurt å la lommeboka ligge hjemme av og til !!!hehe Ja skulle tatt meg en tur... bare å ta seg i nakken eller no... :) Nå har som sagt bronse satt igang, og albinoene er i full gang akkurat nå, så her må det seriøst gjøres noe... Kjøpte akkurat 7 kar +2-3 stk som tidlig bursdagsgave til meg selv, men det tror jeg at jeg velger å glemme, og tar en ny handletur... hehe Og etterpå det så er det jo straks jul.... Hmmm... farsdagen gikk jeg glipp av da.. Var det nye karet med dekkglass forresten?


Nei - det var ikke dekkglass med. Jeg holder på å ordne med en løsning med plexiglass som dekkglass og en led armatur som monteres fast bak på karet.

Det tar jo veldig lett av - prøver selv å holde igjen

Holde igjen ja.... DET er jo ikke alltid like lett!!?.. hehe

Ser jo det selv når jeg er i handlehumør.... Handler jo gjerne litt for senere også. For å ikke snakke om da man "endelig" fikk opp øya for noe som heter ebay... hehe farlig!!!
Åja, kjenner godt til å handle litt ekstra, er varm tilhenger av det selv - men det har som regel betalt seg - veldig greit å ha litt ekstra når for eksempel Coryene legger egg og det må flere kar til - midlertidige plastkar eller annet.

Ebay er jo halve akvariehobbyen spør du meg - i perioder finner nesten en pakke per dag veien til postkassen min - like moro hver gang å pakke opp noe spennende.

Sjekket akkurat vannverdiene i det nye karet - og det er perfekt med ca 70 yngel (bare gjetter antallet, hehe ). Men slik det utvikler seg - så begynner vel vannverdiene å vise overbelastning i løpet av en uke eller to. Det blir veldig fort trangt også - den ene uken ser det greit ut - så vokser de noen millimeter og det ser plutselig ut som sill i tønne.

Det ble litt mye etterhvert - så nå har jeg kuttet artemiaklekking. Mulig jeg tar det opp igjen i noen perioder senere. Men de spiser alt av tørrfor med glupsk apetitt og jeg regner med at de får det de trenger. Det går i "vanlig" flakfor, artemia flakfor og 3-4 forskjellige malletabletter. Tenkte å prøve med Tubifex snart - da tenker jeg det tar av.

Så nå er det kun i vannskift, luftet, temperert vann og rensing av filterpatroner når de begynner å gå tett. Men det hadde ikke forundret meg om jeg må ha to slike 54 litere til for å få de til å vokse opp under gode forhold.

Edit: Begynner å lure på om jeg skulle byttet navn på tråden til Advarsel om oppdrett til Corylovers??
Ja, det lønner seg å tenke fremover... Her skal jeg nå i allefall ha kriselager av diverse som pumper, kolber etc.. Når man ser hva diverse saker koster på ebay kontra i norske butikker så e det jo ikke rart at det blir handlet mye på nett rundt om...

Men går jo fort 14 dager fra bestilling til man begynner å se noe i postkassen. Alltid kjekt med dyrebutikkene uansett... MÅ jo bare innom rett som det er... hehe

Venter vel mest på en breeding hang on tank jeg nå... kunne vært morro å prøvd ut en slik... ser noen andre prater varmt om slike til eggklekking og oppfostring.... Bestilte en på 2 liter. Kobler på luftpumpe for å få sirkulasjon av vann etter det jeg har forstått.

Her er den jeg bestilte.

Ja med de mengder du sitter med av cory-yngel trenger du helt klart flere kar hehe

Og ADVARSEL kunne det klart stått!
Dyrebutikker er skumle, jeg kommer ut - uten unntak - bestandig med å ha kjøpt mer enn jeg hadde planert.

Jeg prøvde jo å bestille et slikt yngelkar jeg også - men det skar seg, var en dårlig selger på Ebay. Men jeg fikk refundert pengene. Skal bestille et slikt ved en senere anledning, akkurat nå er det andre ting som er prioritert.

Ynglene er veldig livlige og farter rundt i hele karet, men det når lyset slås av på kvelden de virkelig tar av. Har sett at flere av de hopper opp av vannet, ikke nok til å havne utenfor karet, men de er klar av vannet. Dette kan de holde på med en stund. Skal rigge til Moonlight i yngelkarene så det går an å se litt mer av ynglene når lyset slås av.
Kjedelig med varer som ikke dukker opp ja,,, men er jo bra det finnes kunde-beskyttelse da om ikke vare dukker opp...

Skumle dyrebutikker vet jeg mye om... hehe Er bare en butikk jeg har vært i til nå hvor jeg har gått uten å kjøpe tror jeg... KUN fordi at betjeningen blåste i at de hadde 3-4 akvarier hvor alle fiskene hadde bitt av hverandre haler og andre finner og led skikkelig... kommentaren jeg fikk var bare at det var ikke de som var ansvarlig for akvariene.. Tenker hallo... de jobber i en dyrebutikk, og skal vel ikke bare passe kasseapparatet eller??? hehe Så TAM Lier ser ikke meg noe mer i allefall... desverre...

Mine albinoer fikk møte sine foreldre i albino karet igår kveld, og da gikk jo kvelden med til å studere adferden ja.. da fløy tiden gitt! men skikkelig morro da!

Moonlight ja... du får fortelle dine erfaringer! Kunne tenkt meg det i stuekaret...
Moonlight har jeg i alle andre karene mine - Nanokarene også - er veldig fint å se på. Finnes nok av fine, billige og bra saker på Ebay.

Prøvde tubifex i dag - det likte de.

[External Image]

Var visst en Sterbai som likte det også (klikk på bilde)
Flott gjeng
Får sjekke litt moonlight ikveld kanskje.... venter på noe en led-lampe fra ebay... tenkte å prøve ut denne først... er liksom litt usikker på diverse kvaliteter...
Noen å anbefale fra ebay? Har et 150 L i stua som sårt trenger noe mer belysning i første omgang...
Har ikke særlig erfaring med LED belysning på akvarier enda - kjører gammeldagse T8 lysrør på det meste, handlet inn en haug med slike rør for noen år siden - handle litt ekstra vet du - og har mange igjen enda. Men tenkte å gå for LED på nye kar - holder på å prøver meg frem med litt selvbygg og ferdige armaturer.

Når det gjelder Moonlight har jeg god erfaring med disse led-stripsene som er plassert inne i et tett glassrør som man fester i karet, eller dekkglasset med sugekopper. Holder bra og gir et herlig blått lys. Greit å passe på at det er med typen som har spenningsomformer - så det ikke kommer mer enn 12V i nærheten av vannet.
Takker for tips! Da er det bare å finne frem kaffen og EBAY neste... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap