Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 6)

Jepp, best med kaffe - en cognac eller 2 og Ebay er skummelt.

Har både led armatur og Moonlight på vei fra Ebay til det nye yngelkaret - kommer noen bilder når det kommer på plass. Venter også på noen dekkglassklips - og hadde tenkt å kjøpe plexiglass på Biltema til å lage dekkglass. Bestandig litt ekstra moro å tilpasse litt selv.
kjøpte en led-list med sugekopper... prøve den først, og så ta en vurdering på hva jeg kjøper videre...

Ja klips...... det var det jeg også skulle sett etter på ebay... har noen helglass som trenger noe plexiplater på toppen jeg også... Der serru! Alltid noe man MÅ ha.. hehe
Skal fortelle om dekkglassklipsene når jeg får de. Her er Moonlight på et 24 liters Nanokar jeg holder på å gjøre klar for reker:

[External Image]

Det er et 18 leds glasstube.
Dette så jo stilig ut!

Blir spennende å motta ebay pakker fremover tror jeg...
Det ble en liten tur innom Askakvazoo i dag også - passende nok hadde han en 54 liter til stående - perfekt til å erstatte det siste plastkaret. Klarte å komme meg ut av sjappa uten å kjøpe noe mer - men det var noen forferdelig søte Pygme-coryer som fristet veldig. Må nok tilbake om ikke så lenge å kjøpe noen slike.

Ny rot og nytt kar - Coryene ser veldig fornøyde ut:

[External Image]

Da ser det slik ut, Cory-hjørnet:

[External Image]

Mellom 200 og 300 Coryer og 2x54 liter og 1x74 liter.
MrSpock
Det ble en liten tur innom Askakvazoo i dag også - passende nok hadde han en 54 liter til stående - perfekt til å erstatte det siste plastkaret. Klarte å komme meg ut av sjappa uten å kjøpe noe mer - men det var noen forferdelig søte Pygme-coryer som fristet veldig. Må nok tilbake om ikke så lenge å kjøpe noen slike. Ny rot og nytt kar - Coryene ser veldig fornøyde ut: [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9202web_zps0b39cd94.jpg[/IMG]


Farlige fristelser på slike plasser... Og man ser aldri noen advarsler på utsiden... bare " Velkommen inn" .... Ble bra!

Er du storfan av slike filtre? Bare tenker... hvorfor ikke èn innvendig filterpumpe.. og slippe luftpumpe-støy...?

Har bestilt litt slike "rekefiltre" , og kommer nå til å bruke dem mer på sikt ... Men da i ett eget rom, så jeg slipper boble støy... hehe
MrSpock
Da ser det slik ut, Cory-hjørnet: [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9205web_zpsc45801a7.jpg[/IMG] Mellom 200 og 300 Coryer og 2x54 liter og 1x74 liter.


Bare frem med godstolen foran karene nå, og sitte å glo!!!
Skutlis
Farlige fristelser på slike plasser... Og man ser aldri noen advarsler på utsiden... bare " Velkommen inn" .... :) Ble bra! Er du storfan av slike filtre? Bare tenker... hvorfor ikke èn innvendig filterpumpe.. og slippe luftpumpe-støy...? :) Har bestilt litt slike "rekefiltre" , og kommer nå til å bruke dem mer på sikt ... Men da i ett eget rom, så jeg slipper boble støy... hehe


Har prøvd med elektrisk innvendig filter - men det blir foret så mye at det blir dratt inn for mye matrester - filteret ble bare full av seig guffe - og artemian forsvant. Kan jo slå av filteret akkurat når mating foregår - men det er noe dritt å glemme å sette det på igjen - og jeg er distre så det holder.

I 74- og det ene 54 liters karet er det utvendige filtere av medium size (passende for normale kar opptil 250 liter), med Eheim prefilter på innsuget - men det holder ikke - jeg passer på å måle slik at jeg ser når filtrene ikke klarer å nøytralisere nok Nitritt. Dermed har jeg bare stappet i slike luftdrevne filter for å få nok filtervolum - for å holde unna. Bytter i tillegg ca 30% vann i hvert kar per dag.

Samtidig er disse skumpatronene perfekte for Coryene - da maten fester seg på utsiden og de gnager og koser seg med de. Også er de veldig enkle å rense. At det kommer litt boblelyder på kjøkkenet er bare koselig.

Men dette er jo bare løsninger jeg har prøvd - finnes nok bedre måter å gjøre det på - men det kom jo brått på og det er også ganske midlertidig - og slike filtere er veldig rimelige og kommer veldig fort i gang, dynket i filterguffe.

Regner med at stor blåmatte og powerhead hadde vært en god løsning - slik som det ofte er i akvariesjapper. Sakte gjennomstrømning og veldig stort filtervolum.

Tenker så mye frem og tilbake... men kanskje jeg går for din variant... Kommer jo litt slike filtre hit snart... ( Ebay-kjøp igjen gitt... hehe )

Og slik som både cory og eplesneglene formerer seg om dagen har jeg vel ikke så mye annet valg til slutt... Skal ha en reol til med kar, men det skal planlegges ordentlig først! Så kanskje en slik mellomløsning blir bra...

Få rikke bestemt meg for kar... trenger egentlig ikke noe større enn ca 60-70 liter til det jeg vil ha, men så er det innmari praktisk med 250 liters.... Må da evt. bygge kraftigere reol selv... Men så hadde det vært moro med litt lavere og lengre kar.... mer svømmeplass i lengden for cory.....

"En dag bestemmer jeg meg!!! ! hehe
Det gjelder å ikke ta av - da blir man fort lei - samtidig som en hobby drives best med å hele tiden ha noe større og bedre å drømme om, planere mot. Har hatt akvarium siden 70 tallet og liker det like godt enda.

Planeringen er vel egentlig halve moroa?

For egen del trenger det ikke å være så veldig eksklusivt - en Cory er en Cory for meg - om det er en Aenus eller en sjelden type som koster en tusenlapp per stk og det er den eneste i europa betyr lite. De ser ut og oppfører seg omtrent likt i karet allikevel. Men jeg synes det er spennende at det finnes så mange typer.

Jeg kunne tenkt meg et stort Skalare kar i stua Vi får se....



Kjempe fine cory kar dette
dæven og pene coryer du har jeg har kun pygmeus atm i en 30 liter men elsker de=))
ser ut som du får opp mange coryer på den måten der må bare berømme det.

det jeg har per dags dato er galaxy rasbora, moskito rasbore, kirsebær reker, red bee og black bee reker grad s med tigertoth og selvsagdt pygmeusene mine
Glenn Sæther
dæven og pene coryer du har jeg har kun pygmeus atm i en 30 liter men elsker de=)) ser ut som du får opp mange coryer på den måten der må bare berømme det. det jeg har per dags dato er galaxy rasbora, moskito rasbore, kirsebær reker, red bee og black bee reker grad s med tigertoth og selvsagdt pygmeusene mine


Takk Det er moro, men det blir siste gangen jeg prøver meg på så mange!

Jeg har et par rekekar - og jeg skal ha noen Pygmeus i et av de, de er jo veldig søte og små
MrSpock
Så tok jeg de over i det store plastkaret - hadde lavt vann der først, økte med et par cm annenhver dag til det er slik som på det siste oversiktsbildet.

Vil bare tipse deg om at det faktisk ikke er nødvendig å ta det på den måten, hvis du vil heve vannstanden. Du kan heve vannstanden fullt på en gang, hvis du gjør det sånn:

Løsningen er å ta UT yngelen av karet, fylle på vann i karet til full vannstand, og så slippe løs yngelen i karet igjen. Da svømmer de ned til bunnen selv, og justerer det som justeres skal på veien ned. Går helt fint på den måten, når de svømmer selv ned
Det som i blant IKKE går bra, er å la yngelen ligge på bunnen i et kar med lav vannstand, og så bare heve vannstanden over hodet på dem mens de er i karet. Da klarer de ofte ikke å justere det, og noen kan dø av trykkforskjellen. Det har skjedd meg også, mistet yngel før jeg forsto forskjellen.
Og det er nok derfor denne myten lever videre også, at folk tror Corydoras-yngel ikke tåler heving av vannstanden. Det gjør de altså helt fint, bare ikke over hodet sitt Bare å huske at; man må ta dem ut - heve vannet - og slippe dem tilbake
MrSpock
Det gjelder å ikke ta av - da blir man fort lei - samtidig som en hobby drives best med å hele tiden ha noe større og bedre å drømme om, planere mot. Har hatt akvarium siden 70 tallet og liker det like godt enda. Planeringen er vel egentlig halve moroa? For egen del trenger det ikke å være så veldig eksklusivt - en Cory er en Cory for meg - om det er en Aenus eller en sjelden type som koster en tusenlapp per stk og det er den eneste i europa betyr lite. De ser ut og oppfører seg omtrent likt i karet allikevel. Men jeg synes det er spennende at det finnes så mange typer. Jeg kunne tenkt meg et stort Skalare kar i stua :) Vi får se....


Det er helt sant! Her er det riktignok noen kar allerede, men det er mest fordi jeg ønsker å ha noen av fiskene helt alene i gruppe... Derfor jeg også ønsker flere kar, men de er i hovedsak ( i mitt hode....) tenkt til yngel og avkom....

Morro med planering ... da har man en unnskyldning for å sitte timevis på nett, og utforske og lære Jeg deler din oppfatning når det gjelder cory... Har kun aeneus albino og bronze, og sterbai. Andre som måtte komme er fordi jeg synes de er fine å se på...
Ellers så har jeg alltid likt levendefødende fisk fra jeg var liten
Så har en del forskjellige sverddragere.. + noe annet...
Men spennende er det om det er sånn eller sånn!

Har 4 Skalarer i stuekaret... artige fisk det! Fikk tak i dem fra en kar i horten.
Alltid trodd de var stille og rolige fisk, men der tok jeg feil... Her svømmer de rundt og storkoser seg dagen lang, så det synes jeg er bra

Har det på samme måte - å ha akvarium er mye nostalgi for meg også - jeg har også Sverdragere, mye på grunn av dette, samme med Coryer, det var blant annet de jeg hadde i mitt første akvarium. Også må man jo ha noen Guppyer...

Det samme med dykkeren i Nanokaret med Moonlight som det er bilde av, noen innlegg tilbake. Hadde en helt maken i min 100 liter på 70 tallet. Sprøtt at de lager de enda. Ble veldig glad da jeg fant en slik i en nettbutikk for en stund siden, bestilte pronto.

Har fått beskjed om at det skal graves i veien utenfor hvor jeg bor, kommer å miste vannet i morgen. Det skal være tilbake dagen etterpå. Men stoler ikke helt på det - så jeg holder på og fyller opp det jeg har av bøtter og kar. Ynglene skal ha godt vann - uansett!
Her er bilde av mitt første kar - med dykkeren Legg merke til 70 talls stilen - brun tapet, brunt vegg-tilvegg teppe og brune gulvlister. Det var stil det - i stedet for den hvite sterile mental-sykehus looken som er så inn nå, haha

Hele karet ble bygget i Porsa da fatteren drev og laget butikk innredninger med dette. Karet har også hjul - bare rullet det inn på badet for rens.

[External Image]

På hyllen nederst er det helt til venstre ett hjemmelaget yngelkar med papp-deksel, så noen Jules Verne bøker - og en høytaler
MrSpock
Har det på samme måte - å ha akvarium er mye nostalgi for meg også - jeg har også Sverdragere, mye på grunn av dette, samme med Coryer, det var blant annet de jeg hadde i mitt første akvarium. Også må man jo ha noen Guppyer... Det samme med dykkeren i Nanokaret med Moonlight som det er bilde av, noen innlegg tilbake. Hadde en helt maken i min 100 liter på 70 tallet. Sprøtt at de lager de enda. Ble veldig glad da jeg fant en slik i en nettbutikk for en stund siden, bestilte pronto. Har fått beskjed om at det skal graves i veien utenfor hvor jeg bor, kommer å miste vannet i morgen. Det skal være tilbake dagen etterpå. Men stoler ikke helt på det - så jeg holder på og fyller opp det jeg har av bøtter og kar. Ynglene skal ha godt vann - uansett!


Hehe.. rart det der... Hadde slik dykker jeg også, og har ikke sett slik på mange år.. så smilte litt når jeg så du hadde en..
Min datter har noen guppy, og jeg har endlers... Så vi kjører vel noenlunde likt kanskje .. hehe
Første gang jeg har Corys, men det er jammen meg en flott fisk... passer meg perfekt, da den er rolig og behagelig i karet

Har ett Jack Dempsey par, som er litt vel aggresiv for min del, men den er pen! Men så har de 130 litern for seg selv for øyeblikket... hehe

Kjedelig uten vann!
Har heldigvis bekken jeg for min del som kriseløsning Har en god åre til brønnvannet her, så skulle ikke være de store krisene som evt. kunne dukke opp...
"Bank i bordet" !!!

Takk for påminnelsen om å fylle opp vanntønnene forresten! hehe
MrSpock
Her er bilde av mitt første kar - med dykkeren :) Legg merke til 70 talls stilen - brun tapet, brunt vegg-tilvegg teppe og brune gulvlister. Det var stil det - i stedet for den hvite sterile mental-sykehus looken som er så inn nå, haha Hele karet ble bygget i Porsa da fatteren drev og laget butikk innredninger med dette. Karet har også hjul - bare rullet det inn på badet for rens. [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/70-tallet-web_zps82f23278.jpg[/IMG] På hyllen nederst er det helt til venstre ett hjemmelaget yngelkar med papp-deksel, så noen Jules Verne bøker - og en høytaler :)


Skikkelig ny-motens.... en gang .... hehe
Har prøvd i alle år å få huket datteren på akvariehobbyen - men har aldri lykkes. Hun liker å se på karene - men ikke noe mer. Har bestandig hatt en 70 liters Juwel på rommet hennes.

Siste forsøk var at jeg la til et komplett Dennerle Nanokar, i den siste bestillingen fra Aquaristikshop, til henne. For det kan hun jo ha ved siden av pcen på pc-bordet - tenkte jeg lurt. Joda, dette syntes hun var moro - hun satte det opp selv og mater de 2 Endlers guppyene som er oppi der - har til og med fått henne til å sjekke et par vannverdier.

Som regel har hun bare blitt med til akvariesjappene for å se på Hamstere og andre dyr - til fars store skuffelse, hehe Sist ville hun frivillig bli med når jeg hentet det siste karet hos Askakvazoo.

Kanskje det er håp allikevel?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap