Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 7)

Ja... Jeg gjorde ett forsøk her også, men ikke den helt store lidenskapen gitt... Bare litt interressert... Nok til at jeg kan mate og gjøre vannbytter... Hun speider av og til om det har kommet noen nyfødte liksom... hehe

Så du har nok ei med større interresse enn det jeg finner i min... .)

Fikk rotet meg til askakvazoo idag jeg også forresten... Ble litt mer enn planlagt.. hehe
Men nå vet jeg veien, og faren er stor for gjentagelse

4 nye cory, noen snegler og en annen stimfisk jeg ikke husker navnet på i farta...
Så alle advarsler som er mlige, burde ule langt når man nærmer seg slike plasser...
4 cory-arter skulle det være....
Så spennende

Hva ble det for typer? Tømte du Pygmeus karet?

Ja da ble det venezuel, panda, Trili, og Pygmè Artige fisk. Og Venezuelene innviet karet med drøssevis av egg, så da har jeg fått på plass en plasttanke med luftfilter og varmekolbe, så prøver jeg din løsning

Har noen dager gammel yngel av bronze gående i ett annet lite kar, men ikke så kjekt å blande de to ynglene tror jeg... Mulig jeg får en smule problemer senere med å skille hvem som er hvem om jeg gjør det...??? hehe

Om du lurte på om jeg tømte pygmè-karet til Thomas og Christin? Nei... er ikke så grådig... tømte de for et par andre cory-arter.. Så det skulle være litt Pygmèer igjen
Fiskene må like seg hos deg - egglegging med en gang

Handlet plexiglass på Biltema i dag, venter nå bare på dekkglassholdere og LED armatur. Virker som de 3 karene fungerer brukbart til størrelsen og antallet yngel for øyeblikket.
MrSpock
Fiskene må like seg hos deg - egglegging med en gang :) Handlet plexiglass på Biltema i dag, venter nå bare på dekkglassholdere og LED armatur. Virker som de 3 karene fungerer brukbart til størrelsen og antallet yngel for øyeblikket.


Hehe...
Ja enten det, ellers må det være noe med vannet... ?
Har jo brønnvann her, mulig det har noe å si... Men spennende er det i allefall med liv i karene

Vente på slike varer ja,,,, tålmodighetsprøve... hehe Venter på postmannen hver dag jeg... like spent på hva som dukker opp idag ....

Gøy å høre at det går bra med yngelen! Med DET antallet du opererer med der, så skal man vel holde tunga rett i munnen.. hehe
Hvor mange tenker du å beholde selv? Håper du har funnet en butikk eller noen kunder allerede.. Ellers så må du kanskje omrokkere en del i karene ?

Her blir det vel litt omrokkering etterhvert... Har en liten drøm om en passe stor gruppe i stuekaret på 150 liter... burde være plass til et par stk der.. Så får scalarene finne seg i å bli flyttet til 130 litern... Og da er det bare å plassere eplesneglene i et annet kar... så det går an å ha planter i 150 litern igjen... Hmmm.... muligheter for flytteprosjekt i morgen kanskje ????
Skutlis
[QUOTE=MrSpock]Fiskene må like seg hos deg - egglegging med en gang :) Handlet plexiglass på Biltema i dag, venter nå bare på dekkglassholdere og LED armatur. Virker som de 3 karene fungerer brukbart til størrelsen og antallet yngel for øyeblikket.


Hehe...
Ja enten det, ellers må det være noe med vannet... ?
Har jo brønnvann her, mulig det har noe å si... Men spennende er det i allefall med liv i karene

Vente på slike varer ja,,,, tålmodighetsprøve... hehe Venter på postmannen hver dag jeg... like spent på hva som dukker opp idag ....

Gøy å høre at det går bra med yngelen! Med DET antallet du opererer med der, så skal man vel holde tunga rett i munnen.. hehe
Hvor mange tenker du å beholde selv? Håper du har funnet en butikk eller noen kunder allerede.. Ellers så må du kanskje omrokkere en del i karene ?

Her blir det vel litt omrokkering etterhvert... Har en liten drøm om en passe stor gruppe i stuekaret på 150 liter... burde være plass til et par stk der.. Så får scalarene finne seg i å bli flyttet til 130 litern... Og da er det bare å plassere eplesneglene i et annet kar... så det går an å ha planter i 150 litern igjen... Hmmm.... muligheter for flytteprosjekt i morgen kanskje ????

Jeg har noen kar hvor det er plass til en del - blant annet et 128 og et 222 liter hvor jeg skal ha en skikkelig gjeng i hver. Så har jeg noen bekjente som vil ha noen. Etter det er ordnet, får jeg se hva som er igjen. Blir jo glad i fiskene og vil helst ha de selv, hehe

Ser helt klart den!
Vil selv beholde en god del.... Men lurer litt på om jeg skal prøve å la "foreldregruppene" gå for seg selv allikevel etterhvert. Men det får tiden vise... kan jo være jeg plutselig fikk tak i noen flere store kar også... Så ett igår på 720 eller noe... DET har ikke jeg plass til, men "drømme drømme og drømme mer....."

Men det blir jammen fort mange av dem coryene... men foreløpig er det bare hyggelig

Hadde ett lite forsøk, satt igang tidligere idag, med disse danioene jeg hentet igår....
Leste at det skulle være kjempe lett å få dem til å legge egg...
Så tok 4 stk i hoven, og i en 2 liter, med noe akvarievatt og noe keramikk oppå vatten....
Og joda... Nok av egg allerede bare etter noen veldig få timer gitt... hehe

Men.. er sikker på at det er noe i vannet... hehe

Godt vann, det er helt sikkert

Det var noe slikt jeg tenkte på 400-800 liter til Skalare kar. Liker veldig godt Vision 450 - men det er litt lite, hehe. 2 stk Eheim 2080 eller lage en skikkelig sump..

Sjekket litt vannverdier i dag igjen:

[External Image]

Vannverdiene er greie på alle 3 yngelkarene, nå med litt mindre foring og en eller to bøtte nytt vann per dag. Men det er litt farge på den ene prøven - og det er karet som bare har luftfiltere. De to andre har utvendige filtere i tillegg.

Her må jeg finne på noe - for belastningen på karet vil bare øke.
Se der ja! Skikkelige saker å ta prøver med Her skal je innrømme at det brukes jbl & EsHa strips bare... kjører så ofte vannbytter uansett, og tester en gang i uka, og ser ut som det fungerer mer enn bra nok enda....


4-800 liter ja,,, hadde vært noe
Hadde likt 8x100 liter i en reol også jeg da.. hehe
Burde få meg jobb i en skikkelig fiskebutikk tror jeg???.. hehe

Da hadde man kunne kuttet ned på kar hjemme, og hatt masse forskjellige
fisk å dulle med allikevel

Blir jo litt vannbytter på deg i allefall fremover Men når tenker du at de skal i hovedkaret? De begynner jo å få litt størrelse...
Fungerer nok greit med vannbytter osv - er vel antallet fisk som lager problemer her, de spiser veldig mye!

Hadde jo vært moro å jobbet med hobbyen sin.

Jeg har tenkt å fore de opp skikkelig - en god stund til, slik at de nesten har full størrelse.

Hadde et brukbart kull for noen år siden, samme fisk (samme foreldrene faktisk), 50-60 stk mener jeg å huske. Puttet de da i større kar sammen med annen fisk, når de var omtrent som nå. Opplevde da at over halvparten strøk med sakte men sikkert, i løpet av noen måneder. Vannverdier ok, all annen fisk og reker hadde ingen problemer, har Amanoreker på 7 ende året, SAE som ble 7 år osv. Hadde litt mer varierende vannskiftopplegg den gangen - og ikke mellomlagret vann. Fant aldri ut hva det var. Puttet også noen av de i et par mindre kar - alle de lever enda.

En annen ting er at Coryene i de mindre karene vokste fortere og ble større en de fra samme gruppe som lever i de store. Alt i karene var likt, vannskift, formengde og fisktetthet. Slik er det i dag også - er ca 20- 25 stk igjen fra den gangen, 5 år siden ca, og Coryene i de små karene er fremdeles større.

Fant aldri ut av det - leser også at andre opplever slik uforklarlig massedød. Men denne gangen skal de vokse seg fete og gode før de blir flyttet til de store karene.

Den gangen brukte jeg metylenblått og vasket plastkar hver dag, masse daglig flytting og stressing med yngelen. Denne gangen brukes ingen medikamenter, ingen massive vannskift - mye mer stabilitet. Det har jo fungert bra hittil - veldig lite frafall. Bank i bordet!

Fant forresten et antikt Eheim PowerLine 2048 som sikkert er fra forrige århundre - puttet det oppi 54 literen som sliter - ble jo vannstorm oppi der. Stappet noen Eheim strilerør i utblåset og en svamp i enden - ble ganske brukbart. Får se om det fungerer
Ja ikke alltid man finner de riktige svarene på hvorfor ting går galt...
Ser det er flere cory som elsker å svømme mot vannstrømmen Artig skue det

Her var Venuzene igang endam og tror jeg har rundt 200 egg derfra nå... og til mn store glede, fant jeg hele 3 egg fra Trillene i dag morges Men skviset ett, mistet ett, og fanget ett. Så om det blir noe av det ene egget, ja da skal jeg jammen være fornøyd!!! hehe

Har lagt dem sammen med Venuzene sine egg....
Endlers har økt i antall i natt...
ellers så har det vært stille på "fødestuen"

Og Noen av mine cory albino har fått flytte til stuekaret, og scalarene måtte til 130 litern.

Ellers så har man gjort itt små vannbytter. Så da kan man jo ta frokost snart eller
Wow 200 egg - det var en skikkelig fangst. Da får du litt å gjøre fremover

Reodor Felgen opplegget mitt med det ganske overdimensjonerte innvendige Eheim filteret fungerer bra, håper å se litt nedgang i Nitritt etterhvert:

[External Image]

Løsningen gjør at det ikke blir plagsom strøm i karet, siden jeg er ferdig med Artemia foring og forer litt mindre (og oftere) håper jeg på å slippe at filteret tetter seg med slimete for-rester.
Ordner deg nok tror jeg med karet ditt... Skal ikke spøke med Reodor vet du!!! hehe
Du følger jo godt med, og har nok stålkontroll har jeg inntrykk av!

Ja det er ca. 200 egg plukket, men vet jo ikke hva som klekkes enda...
Eggene ser veldig fine ut i fargen så langt i allefall. Så krysser fingrene

Kull nr. 2 var det vel fra albino på 265 stk. endte jo med 10 klekte og resten muggent dessverre.... Så tar ikke noe for gitt nå nei.. hehe

Men hadde vært moro om noen klekket og vokste opp
Det var kjedelig. Håper det går bedre med de siste eggene.

Bulkegjengen tar seg en pust i bakken:

[External Image]
Ser ut som den fine bulkegjengen din er rimelig samkjørte... hehe

Det var kun den batchen som var totalt mislykket... ikke vey jeg hvorfor.. gjorde akkurat som med kull nr. 1. Tror og mener jeg i allefall. Og det har jeg gjort etterpå også, og da har det fungert veldig bra.

Kanskje det store antallet egg hadde noe å si?

Selv sverger jeg til nå til metoden jeg har brukt her - med renset og partikkelfritt vann strømmende over eggene. Selv store klaser med 30-50 egg gikk det bra med. Kan ha vært flaks også. Men jeg har jo prøvd en del metoder, i netting foran filterutblås, isboks med luftestein, glass med metylenblått osv. Men ingen metode har fungert så bra som den jeg gjorde nå. Ikke antydning til mugg.

Men det blir nok en stund til det blir eggplukking her, kanskje neste høst når Sterbaiene er blitt store? Aenusene er ihvertfall ikke særlig pripne, de voksne i det ene yngelkaret, foreldrene til hele gjengen, de legger stadig egg enda - selv med rundt 100 unger tilstede, makan!

Naturmetoden har fungert 2 ganger, den ene gangen dukket det bare plutselig opp en liten fyr i karet. Den andre gangen fant jeg en halvvoksen i filterbeholderen. Men jeg har aldri hatt kun pansermaller i eget kar over særlig tid.
MrSpock
Kanskje det store antallet egg hadde noe å si? Selv sverger jeg til nå til metoden jeg har brukt her - med renset og partikkelfritt vann strømmende over eggene. Selv store klaser med 30-50 egg gikk det bra med. Kan ha vært flaks også. Men jeg har jo prøvd en del metoder, i netting foran filterutblås, isboks med luftestein, glass med metylenblått osv. Men ingen metode har fungert så bra som den jeg gjorde nå. Ikke antydning til mugg. Men det blir nok en stund til det blir eggplukking her, kanskje neste høst når Sterbaiene er blitt store? Aenusene er ihvertfall ikke særlig pripne, de voksne i det ene yngelkaret, foreldrene til hele gjengen, de legger stadig egg enda - selv med rundt 100 unger tilstede, makan! Naturmetoden har fungert 2 ganger, den ene gangen dukket det bare plutselig opp en liten fyr i karet. Den andre gangen fant jeg en halvvoksen i filterbeholderen. Men jeg har aldri hatt kun pansermaller i eget kar over særlig tid.


Ja kan jo hende... vet jo ikke sikkert... ganske få av et stort antall som klekket...

Hehe.. Coryene er vel ikke så nøye på det-.... om det er barn til stedet eller ei.. hehe

Ja du utsetter eggplukking??? Nå har du jo ryddet bort microen... da er det vel bare å lempe bort komfyr og kjøleskap også i første omgang!!?? hehe Finnes alltids en plass å ommøblere

Kan vel sikkert være greit å blir ferdig med det store kullet nå... er jo litt jobb....

Mine sterbai er ikke så gamle... tror de var ca. 6 uker da jeg kjøpte dem, om jeg husker riktig... Og så husker jeg ikke hvor lenge jeg har hatt dem da.. hehe

Men de er ikke kjønnsmodne på en god stund enda! Så nye utfordringer når den tid kommer
Kan jo være greit å øve seg nå på de lettere typene kanksje.. er jo mye tips og triks man godt kan lære seg....

Nå ligger det jo ett par hundre egg og bobler i plastkaret her, så er spent på hvordan det går Det ser i allefall meget bra ut enda, og det satser jeg på at det fortsetter med.

Bronsene mine fikke siste vannbytte akkurat, og med litt frafall etter eggklekking så telte jeg 45-46 stk...
Lurer på om frafallet der til nå har vært pga overforing....?

De har mat til enhver tid, og blir byttet mat og vann 3 ganger om dagen...
Men kan se ut som at det er avskallet artemia som fungerer best... bytter nemlig på microorm og artemia annenhver gang, men det er ved mating med microorm, jeg ser frafall...
Kan se ut som de "drukner" i maten... ??? Usikker, men får prøve å justere ned litt og se.
Det er litt vrient med matingen når de er små, er lett det blir for mye. Letter å dosere nå som de er større.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap