Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 8)

MrSpock
Det er litt vrient med matingen når de er små, er lett det blir for mye. Letter å dosere nå som de er større.


Fikk breedingbox idag, og er montert. Så ut som det kan bli mye lettere med mating og alt, da man ser bedre, og kan justere lettere matmengde tror jeg... Et stort pluss er jo at vannet renner igjennom hele tiden om man ønsker... mye lettere vannbytter
Skutlis
[QUOTE=MrSpock]Det er litt vrient med matingen når de er små, er lett det blir for mye. Letter å dosere nå som de er større.


Fikk breedingbox idag, og er montert. Så ut som det kan bli mye lettere med mating og alt, da man ser bedre, og kan justere lettere matmengde tror jeg... Et stort pluss er jo at vannet renner igjennom hele tiden om man ønsker... mye lettere vannbytter

Ja, jeg så det, den så fin ut. Det hadde jo vært enda bedre hvis man kunne hatt utløpet fra et utvendig filter oppi Breeding Boxen og ikke brukt luft - da hadde jo yngelen fått maks kvalitet på vannet.

Skal bestille en Breeding Box etterhvert jeg også - får teste noen løsninger da.
Ja det er sant...
Har ingen utvendige filtre her enda, så det slipper jeg å gruble for mye på.. hehe

Men nå er du jo kjent for å komme med masse kjekke oppfinnelser, så da har du litt å gjøre i natt???? hehe

Funnet mange gode tips av deg jeg!
Hyggelig å høre

Er uten tvil filtreringen som har blitt den store utfordringen for meg med det store antall yngel. Har lært veldig mye selv. Blir fint å ta med seg når jeg skal til med monster kull av Sterbai neste høst hehe.

Jeg har også erfart at de små luftdrevne filterne jeg bruker ikke er optimale. Har et par som er større - de er mye bedre - for større belastning. Har bestilt en gjeng slike - og skal bytte ut alle de små.
MrSpock
Hyggelig å høre :) Er uten tvil filtreringen som har blitt den store utfordringen for meg med det store antall yngel. Har lært veldig mye selv. Blir fint å ta med seg når jeg skal til med monster kull av Sterbai neste høst hehe. Jeg har også erfart at de små luftdrevne filterne jeg bruker ikke er optimale. Har et par som er større - de er mye bedre - for større belastning. Har bestilt en gjeng slike - og skal bytte ut alle de små.




Man lærer jo alltid noe underveis, ellers så hadde det blitt ganske kjedelig i lengden tror jeg

Monsterkull av sterbai... ???
Trodde du hadde fått nok av monsterkull jeg... hehe
På den annen side så har du jo nå erfaring og utstyr...

Har ett par slike store, kjøpt i en lokal zoobutikk, men den ene må jeg straks bytte svampen på tror jeg... mine "snille" eplesnegler har gnagd mye på den allerede...
Skulle ikke tror de fikk mat nok liksom... hehe

Legger ved mobilbilde av de ca. 200 venezuel-eggene som putrer her...
Står midlertidig i stua, så jeg kan glo ekstra masse på dem.. hehe
Stilig opplegg Skikkelig Redor opplegg det der! Likte den gjennomsiktige luftpumpen.

Lurer på om det egentlig er mulig å få ned Nitritt til null i slike yngelkar, med masse yngel. Belastningen øker jo hele tiden, på en måte er det jo som å slenge et ganske stort antall nye fisk i et kar hver uke. Ynglene vokser og spiser mer hele tiden.

Dermed øker produsert Nitritt hele tiden, bakteriene i filteret må hele tiden vokse for å håndtere den økende mengden. Regner med at det hele tiden må være et lite etterslep. For mengden filterbakterier tilpasser seg jo etter den mengde Nitritt til enhver tid. Det er vel nesten slik at man ikke skal bytte for mye vann - noe som vil forsinke utviklingen av bakterier i filterene.

Målingene mine viser jo hele tiden et ok (ikke perfekt) nivå, men føler at man balanserer litt på kniveggen....

Slike luftdrevne filtere er forresten latterlig billige på Ebayen
Knipset det store karet i stua - i night modus - her skal det en god gjeng av ynglene etterhvert:

[External Image]
MrSpock
Stilig opplegg :) Skikkelig Redor opplegg det der! Likte den gjennomsiktige luftpumpen. Lurer på om det egentlig er mulig å få ned Nitritt til null i slike yngelkar, med masse yngel. Belastningen øker jo hele tiden, på en måte er det jo som å slenge et ganske stort antall nye fisk i et kar hver uke. Ynglene vokser og spiser mer hele tiden. Dermed øker produsert Nitritt hele tiden, bakteriene i filteret må hele tiden vokse for å håndtere den økende mengden. Regner med at det hele tiden må være et lite etterslep. For mengden filterbakterier tilpasser seg jo etter den mengde Nitritt til enhver tid. Det er vel nesten slik at man ikke skal bytte for mye vann - noe som vil forsinke utviklingen av bakterier i filterene. Målingene mine viser jo hele tiden et ok (ikke perfekt) nivå, men føler at man balanserer litt på kniveggen.... Slike luftdrevne filtere er forresten latterlig billige på Ebayen :)


Hah.. den gjennomsiktige pumpen kjøpte jeg fordi jeg har "fått med meg" at den skal være av god kvalitet og bråke veldig lite....

Da kan jeg si at den pumpen til 45 kr på dx.com bråker faktisk mindre og den har 2 hastigheter på utblåset også... Så shedor eller hva den heter skal ikke mer i hus her i allefall!

Opplegget ellers, får jeg se... litt upraktisk kanskje med så mye vann, og behandle yngel....????
Kan være jeg går for flere små 4 litere eller noe... har litt tid til grubling enda hehe

Venter noen slike svampfilter fra ebay.. men det tar tiiiiiid.. hehe

Jeg har slike gammeldagse plastboksfilter liggende også.. hehe Aquamanias hadde dem til kr. 19 eller noe.. så dro med meg 5 stk, for å ha i bakhånd.. Kjekt å ha...

Skal nok ordne seg ser du.. Tar løsningene etterhvert som problemene dukker opp????

Tror nok det er enklere å behandle et mindre antall i flere kar på sikt kanskje....

Skulle hatt ett megakar i plast eller noe... Ikke for stor høyde, men heller litt lengde og bredde... Hadde vært noe...
Men ikke funnet noe passende jeg kan bruke enda i allefall... Har kikket etter det en stund... men men.. man kan ikke få alt med en gang eller??? hhehe
Hehe, jeg har en liten luftdrevet pumpe fra Ebay til hele kr 41,- den har bare enkelt utblås, men den er velsig stille.

De plastboksfiltrene var allerede gamle på 70 tallet, i mitt første kar hadde jeg et slikt luftdrevet med sylindersvamp på - den gangen var det - det virkelig store, plastboksene med bomull i var avlegs. Hadde noen misunnelige kompiser, tror mitt kostet hele 50 kroner, fikk jo en full tank på bilen for de pengene den gangen. Nå koster en tank 600 kroner og et slikt filter - bare i dobbel utgave (jeg hadde bare en svamp på mitt) 10 kroner... forstå det - den som vil?

Akkurat som du skriver - med slike mengder yngel står utfordringene i kø - og man får bare løse de så godt man kan, greit å få noen tips her inne, men man får gjøre sine egne erfaringer.

Hva med å putte eikeløv i yngelkaret? Med tanke på at bilen får et stygt belegg på lakken i løpet av noen få dager når den står ute? Lurer litt på slike ting......
MrSpock
Hehe, jeg har en liten luftdrevet pumpe fra Ebay til hele kr 41,- den har bare enkelt utblås, men den er velsig stille. De plastboksfiltrene var allerede gamle på 70 tallet, i mitt første kar hadde jeg et slikt luftdrevet med sylindersvamp på - den gangen var det - det virkelig store, plastboksene med bomull i var avlegs. Hadde noen misunnelige kompiser, tror mitt kostet hele 50 kroner, fikk jo en full tank på bilen for de pengene den gangen. Nå koster en tank 600 kroner og et slikt filter - bare i dobbel utgave (jeg hadde bare en svamp på mitt) 10 kroner... forstå det - den som vil? Akkurat som du skriver - med slike mengder yngel står utfordringene i kø - og man får bare løse de så godt man kan, greit å få noen tips her inne, men man får gjøre sine egne erfaringer. Hva med å putte eikeløv i yngelkaret? Med tanke på at bilen får et stygt belegg på lakken i løpet av noen få dager når den står ute? Lurer litt på slike ting......


Ja det er ikke alltid så enkelt å forstå prissettingen man ser rundt om, men har nå endel års erfaring i salg og handel, og ser at alle mellomledd er svært skadelig på utsalgsprisen... Men alle kan jo ikke kjøpe direkte fra kina heller liksom...

Har eikeløv i massevis jeg, men denne gangen har jeg forsøkt catappa blad i klekketanken, og tenkte jeg skulle forsøke det etterhvert som yngel vokser også... Ingen mugg på egg enda, så må vel ha en effekt...?

Ps. Venezuelene er i gang med egglegging IGJEN... Blir aldri tomme for egg de der ser det ut som... Men nå får de henge der de henger, da jeg har nok egg å passe allerede.,,,,, hehe
Er ikke klar for noe mer monsterbatch enda... hehe
Oppdatering på ps over...

Nå KAN jeg plukke 200 egg til... hehe
Synd, men sånn er det bare.... De er vel kanskje bare ekstra lette å få til å egge???
Kan jo være de klarer seg ( noen ) i karet også....
Må være noe i vannet, hehe
MrSpock
Må være noe i vannet, hehe



JEPP!

Triliene la egg nå... dumme fisk... vil reise bort i helgen, så nå må jeg forsøke å finne på noe lurt.. hehe
Du får nok holde deg hjemme - slik er det bare!

Hehe - men fryktelig moro, blir vel snart et akvariefiskutsalg i Andebu da?
MrSpock
Du får nok holde deg hjemme - slik er det bare! Hehe - men fryktelig moro, blir vel snart et akvariefiskutsalg i Andebu da?


Hadde gjerne vært hjemme jeg... hehe

Utsalg ??? hehe Er jo bare åkjøpe seg flere akvarier...????

Må jo kvitte seg med noe etterhvert, men tror ikke cory er så vanskelig å bli kvitt???

I værste fall beholder jeg dem selv jeg
C. venezualene erter meg!

Nå legger de egg igjen... Så bør vel ut å handle pumper idag.....?

Heh, bare å skaffe flere kar

Målte vannverdier på yngelkarene i dag:

[External Image]

Gul farge på alle 3 Nitrittprøvene gjør meg glad
MrSpock
Heh, bare å skaffe flere kar :) Målte vannverdier på yngelkarene i dag: [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9215web_zps34611b2f.jpg[/IMG] Gul farge på alle 3 Nitrittprøvene gjør meg glad :)


DET skal det bli! Fikk idag en hyggelig bursdagsgave av min mor, så da blir det ett 120 + liters akvarie tenker jeg


Målingene ser jo supre ut! Da har du stålkontroll, som jeg sa,,,,,
Gratulerer med dagen - et kar til må jo være midt i blinken
Jo takk.. er 2-3 dager siden.. hehe Nå er man snart steike gammmel vettu.. hehe

Hun ville jeg skulle kjøpe lys til fisk eller "eller sånn til å ha fisk oppi..."
Hehe Så det blir morro!

Planlegger litt smått i hodet...
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap