Tips om oppdrettsopplegg for cory-lovers! (side 9)

De gamle er eldst! Jeg er et halvt århundre..

Stadig noe man trenger i denne hobbyen - er jo halve moroa å planere og få tak i noe nytt.

Etter min erfaring - ser det ut til at et 50-70 liters kar med mellom 50 - 100 yngel gir god vannkvalitet med 20% vannskift per dag og et utvendig filter med rundt 7 liters filterbeholder og et par store, doble luftdrevne filter.

Da kan man mate nok.

Er ikke glad i innvendige filter - så skal skaffe et utvendig til - til det karet som har det innvendige Eheim filteret. Blir et Eheim 2073 eller JBL e901, har ikke prøvd den siste serien til JBL - så det heller mot å skaffe det. Mulig jeg går et trinn opp til et større filter - rundt 12 liters filterbeholder - er glad i å overdimensjonere.

Men det får vente til jula er over - greit å ha litt cash til tre og gaver
MrSpock
De gamle er eldst! Jeg er et halvt århundre.. Stadig noe man trenger i denne hobbyen - er jo halve moroa å planere og få tak i noe nytt. Etter min erfaring - ser det ut til at et 50-70 liters kar med mellom 50 - 100 yngel gir god vannkvalitet med 20% vannskift per dag og et utvendig filter med rundt 7 liters filterbeholder og et par store, doble luftdrevne filter. Da kan man mate nok. Er ikke glad i innvendige filter - så skal skaffe et utvendig til - til det karet som har det innvendige Eheim filteret. Blir et Eheim 2073 eller JBL e901, har ikke prøvd den siste serien til JBL - så det heller mot å skaffe det. Mulig jeg går et trinn opp til et større filter - rundt 12 liters filterbeholder - er glad i å overdimensjonere. Men det får vente til jula er over - greit å ha litt cash til tre og gaver :)




Man er ikke eldre enn man føler seg, har jeg hørt da... hehe

Interressant! Kjempeflott at du deler din erfaring.. Kan virkelig ha bruk for dette, om jeg får til alle disse cory-ynglene som er hjemme.... Er jeg "heldig" kan det fort bli 4-500 cory venezual.... !!! ( Hjælp! ) .

Er kronisk flink med hyppige vannbytter jeg da... ikke fordi jeg MÅ, men fordi det er koslig å gjøre akvarierelaterte saker...
Må/ bør ha ett utvendig etterhvert, men det er littt lenger frem i tid, da jeg vil høre litt rundt etter erfaringer folk har... Noterer litt her og der...

Alltid kjekt med for store filtre... ( Og kar, så lenge man har plass...)
Er jo det som er meningen med denne tråden. Hva skal man gjøre når når man plutselig har en haug med Cory egg?? Er veldig greit å vite en del på forhånd - da filter og slikt gjerne har en viss innkjøringstid.

Men mitt opplegg er jo for 200-300 yngel på en gang. Med den mengden egg du har så blir det noe helt annet. Du slipper å kjede deg en stund fremover hehe.
MrSpock
Er jo det som er meningen med denne tråden. Hva skal man gjøre når når man plutselig har en haug med Cory egg?? Er veldig greit å vite en del på forhånd - da filter og slikt gjerne har en viss innkjøringstid. Men mitt opplegg er jo for 200-300 yngel på en gang. Med den mengden egg du har så blir det noe helt annet. Du slipper å kjede deg en stund fremover hehe.


Nåja... om det 300 eller 500 så tror jeg vel opplegget blir det samme, men ser at det kan være lurt å enten dele det opp i flere små grupper, eller ha ett skikkelig stoort kar, men da krever det sitt av filterkapasitet også...

Kjenner jeg lengter hjem till både yngel og egg hehe
Er så spent på hvordan det står til der hjemme... Kjeder seg aldri med fisk og akvariet ... blir værrre å få tiden til å gå her, når man har så mye spennende på gang...
Står bra til her... Eggeklasene er blitt til maurtue, og aeneus albinoene har startet egglegging igjen... blir travelt fremover ja.. hehe

Fått tak i myggnetting fra Biltema?
Nei, skal handle det neste gange jeg er innom - men det er ikke noen hast. Blir et prosjekt senere med Neontetra.

Tubifex smaker godt:

[External Image]

Er ganske greit nå om dagen, bare en bøtte vannskift per kar per dag og passe på med mating. Regner med at det går slik noen uker fremover.

Ser ut til at du har litt mer å holde på med

MrSpock
Nei, skal handle det neste gange jeg er innom - men det er ikke noen hast. Blir et prosjekt senere med Neontetra. Tubifex smaker godt: [IMG]http://i267.photobucket.com/albums/ii311/tompunto/akvarium/IMG_9226web_zpsd70e706e.jpg[/IMG] Er ganske greit nå om dagen, bare en bøtte vannskift per kar per dag og passe på med mating. Regner med at det går slik noen uker fremover. Ser ut til at du har litt mer å holde på med :)
Sig bra bilde av moroa....

Ja, prosjekter får man tutle med når man har lyst...
Har tubifex i frysa, men ikke vært så flink å bruke det... ta meg selv i nakken...

En bøtte om dagen er jo bare kosejobb da!
Men det er jo dèt det skal være...

Ja her blir det nok litt "heftig" fremover... men jeg bretter opp ermene og tar utfordringen... hehe
Er jo moro, selv om det kanksje er litt i overkant MYE cory egg nå om dagen....

Er jo ikke lenge siden jeg hadde 1. egglegging på albinoene, og nå sitter jeg med ett ras av egg, nyklekket og unge... -og så har jeg jo en del andre yngle-glade fisk også
Er alltid spennende å se over karene hver morgen med kaffekoppen med på runden Ser som regel noe nytt (litt for) ofte.. hehe

Ser den ene endlers hua som jeg aldri fikk tak i da jeg flyttet disse fiskene, har født nærmere 10 unger idag også... så nå ble en fisk til ca. 10 der også... Så nå MÅ jeg få flyttet de også
De har nå ett eget kar da... bare min latskap, å ikke jakte en liten fisk i ett stort kar

Jeg byttet litt vann akkurat på danio karet, og ser ut som det er noe på gang ja...
Jeg har ikke mer enn ca 25 grader i karet, og i helgen har jeg lest flere plasser at den perfekte temo. er 28,5 grader... så da tar det nok bare litt mer tid...
Men lærer underveis

Et tips ang. breedingbox.....

Er egentlig kjempefornøyd med den, det må jeg først få sagt!
MEN... Til små cory yngel, ville jeg valgt noe annet de 2 første ukene... Nå har jeg prøvd både svamp og watt i risten der hvor vannet renner ut igjen fra boksen, men allikevel, så klarer de små og komme seg ut i hovedkaret desverre.

Jeg startet med ca. 45 stk, og idag teller jeg en plass mellom 10-15 stk.. ingen døde funnet eller sett.

Boksen er utrolig flott, men da til litt større fisk bare

Min erfaring så langt....
Dette har vel også Sølvi advart mot - tidligere i denne tråden.

Jeg kommer nok å bestille en slik breeding boks - men jeg har helt andre planer når det gjelder yngelbokser. Ser heller for meg en slik isboks-variant jeg allerede har brukt - bare mye større, 10-20 liter. Og en litt annen svampvariant til å slippe gjennom vann.

Dermed kan yngelen være i boksen mye lenger.

Det var synd med dine yngel.
MrSpock
Dette har vel også Sølvi advart mot - tidligere i denne tråden. Jeg kommer nok å bestille en slik breeding boks - men jeg har helt andre planer når det gjelder yngelbokser. Ser heller for meg en slik isboks-variant jeg allerede har brukt - bare mye større, 10-20 liter. Og en litt annen svampvariant til å slippe gjennom vann. Dermed kan yngelen være i boksen mye lenger. Det var synd med dine yngel.


Trodde bare at problemet var løst med svamp eller watt... men ikke det nei...

Men er ikke så farlig... jeg skal ha flere slike bokser til litt større yngel... hehe
De vokser fortere også da... med nytt vann hele tiden...

Da er så godt alle egg klekket,,, er vel 20 egg igjen, men regner med at de er klare før kvelden....
Sier bare FY F... for et vrimmel av "maur" det er her nå.... hehe
Og min ene sverddragerhunn som fikk 126 barn også idag... Må på butikken igjen i morgen igjen ja... hehe

Venezualene har lagt nye egg idag, men ser at de aller fleste nå er spist opp... ( Heldigvis) hehe

Jaja... alltid nooe morsomt å gjøre...

Skulle vært gøy å prøve metoden din med boks... men trenger utvendig filter først...
Hehe, for noen mengder yngel da??

MrSpock
Hehe, for noen mengder yngel da??


Ja.. er ikke første gangen med disse sverddragerne heller...

Får vel snart tenke på hva jeg skal gjøre med de første kullene... de er vel ca. et par mnd eller no nå.. de har vokst sent.... bortsett fra de få som går i foreldrekaret da... etter en mnd er jo de like store som andre 3.mnd er... Ganske utrolig å se...

Men generelt ser jeg at i de karene som det er eheim pumper så vokser faktisk fortere... kanksje bare tilfeldig??? Men er jo også rart at det er i alle 3 karene hvor det er eheim....
Sier du det? Er veksten avhengig av merket på pumpen?? hehe - ja kanskje det er slik.

Vokser likt hos meg. Her er det innvendig Eheim i det ene karet, utvendige JBL i de to andre - pluss luftdrevne, i alle karene, av det klassiske merket Hångkångdjønk!

MrSpock
Sier du det? Er veksten avhengig av merket på pumpen?? hehe - ja kanskje det er slik. Vokser likt hos meg. Her er det innvendig Eheim i det ene karet, utvendige JBL i de to andre - pluss luftdrevne, i alle karene, av det klassiske merket Hångkångdjønk!


Påstår ikke at det er så, men jeg finner det snodig at i de 3 karene jeg har akkurat denne ene type pumpe, så vokser yngel enormt raskere.. Synlig raskere!
Nå blir de tre sammenlignet med AquaEl pumper... Praktiske synes jeg men de må også renses oftere.
Skutlis
[QUOTE=MrSpock]Sier du det? Er veksten avhengig av merket på pumpen?? hehe - ja kanskje det er slik. Vokser likt hos meg. Her er det innvendig Eheim i det ene karet, utvendige JBL i de to andre - pluss luftdrevne, i alle karene, av det klassiske merket Hångkångdjønk!


Påstår ikke at det er så, men jeg finner det snodig at i de 3 karene jeg har akkurat denne ene type pumpe, så vokser yngel enormt raskere.. Synlig raskere!
Nå blir de tre sammenlignet med AquaEl pumper... Praktiske synes jeg men de må også renses oftere.


Selvfølgelig kan det være slik - hvis pumpen gir bedre vann - så vil fisken ha det bedre - dermed vokse fortere.

Hvilke pumpetyper/modell har du?
MrSpock
[QUOTE=Skutlis][QUOTE=MrSpock]Sier du det? Er veksten avhengig av merket på pumpen?? hehe - ja kanskje det er slik. Vokser likt hos meg. Her er det innvendig Eheim i det ene karet, utvendige JBL i de to andre - pluss luftdrevne, i alle karene, av det klassiske merket Hångkångdjønk!


Påstår ikke at det er så, men jeg finner det snodig at i de 3 karene jeg har akkurat denne ene type pumpe, så vokser yngel enormt raskere.. Synlig raskere!
Nå blir de tre sammenlignet med AquaEl pumper... Praktiske synes jeg men de må også renses oftere.


Selvfølgelig kan det være slik - hvis pumpen gir bedre vann - så vil fisken ha det bedre - dermed vokse fortere.

Hvilke pumpetyper/modell har du?

Ikke sikker egentlig... de var med i 3 startpakker jeg kjøpte helt i starten...
Men ser slik ut...

Har hatt flere av de Eheim filterne der opp gjennom årene. Greie i små akvarier.
De ble lenge produsert under Vitakraft logoen, som et samarbeid mellom Eheim og dem. Nå ser jeg bare Eheim merket når de selges. Tror de ble kalt Vita tech.
Men, og det er et lite men ved dem...!

De er veldig gode og jeg brukte dem lenge og var fornøyd - inntil et visst punkt. På et eller annet tidspunkt etter noen års drift blir det for mye møkk i den finporede svampen, så den blir så tett at du ikke får renset den ordentlig. Du får bare ikke ut nok slam, uansett hvor mye du skviser, så sitter det fast innerst.
Da begynner den å "suge seg sammen" og blir helt flat inni filteret fordi den er så tett at det blir vakuum når pumpen forsøker å suge vann gjennom den! Og selv om man renser og renser, så tar det bare kort tid før den er likedan igjen. Det er altså de svært fine og små porene i svampen som etterhvert blir fulle av slam og tettes, men det tar ganske lang tid. Et par år, kanskje mer. Tok ikke noen eksakt tid på de. Problemet var større i kar med sand også... (hadde det filteret i mitt eneste kar med grus også, og der gikk det fint mye lenger)

Jeg hadde da altså sand i alle de andre karene mine.

Man må også være obs på at hvis man da etterhvert velger å bytte ut svampen inni med en ny likedan fra Eheim (det finnes å få kjøpt løst) så starter man hele akvariet fra scratch, og vil få nitrittoppblussning! Dette skjer siden man fjerner alle de gode filterbakteriene med den gamle svampen. Prøv derfor å "drukne" den nye filtersvampen i slam du har skvist ut av den gamle i en bøtte eller kopp. Så mye slam som mulig inn i den nye (det betyr flere filterbakterier blir overført til nye svampen), sånn at du kick-starter den nye svampen.
mona o
Har hatt flere av de Eheim filterne der opp gjennom årene. Greie i små akvarier. De ble lenge produsert under Vitakraft logoen, som et samarbeid mellom Eheim og dem. Nå ser jeg bare Eheim merket når de selges. Tror de ble kalt [URLBLOCK1]. Men, og det er et lite men ved dem...! De er veldig gode og jeg brukte dem lenge og var fornøyd - inntil et visst punkt. På et eller annet tidspunkt etter noen års drift blir det for mye møkk i den [B]finporede[/B] svampen, så den blir så tett at du ikke får renset den ordentlig. Du får bare ikke ut nok slam, uansett hvor mye du skviser, så sitter det fast innerst. Da begynner den å "suge seg sammen" og blir helt flat inni filteret fordi den er så tett at det blir vakuum når pumpen forsøker å suge vann gjennom den! Og selv om man renser og renser, så tar det bare kort tid før den er likedan igjen. Det er altså de svært fine og små porene i svampen som etterhvert blir fulle av slam og tettes, men det tar ganske lang tid. Et par år, kanskje mer. Tok ikke noen eksakt tid på de. Problemet var større i kar med sand også... (hadde det filteret i mitt eneste kar med grus også, og der gikk det fint mye lenger) Jeg hadde da altså sand i alle de andre karene mine. Man må også være obs på at [I]hvis[/I] man da etterhvert velger å bytte ut svampen inni med en ny likedan fra Eheim (det finnes å få kjøpt løst) så starter man hele akvariet fra scratch, og vil få nitrittoppblussning! Dette skjer siden man fjerner alle de gode filterbakteriene med den gamle svampen. Prøv derfor å "drukne" den nye filtersvampen i slam du har skvist ut av den gamle i en bøtte eller kopp. Så mye slam som mulig inn i den nye (det betyr flere filterbakterier blir overført til nye svampen), sånn at du kick-starter den nye svampen.



Takk for infoen Mona! da skal jeg ha det i bakhodet Er de jeg er mest fornæyd med her enda i allefall....
Jeg bruker vanligvis å legge ved deler av ett innkjørt filter om jeg startet ett nytt.. Synes det blir mindre gris...
Men har ikke hatt behov for å gjøre det mer enn ett par ganger.
Da gikk jeg fra et mindre til større filterpumpe...
Synes de jeg har fra Aquael trenger mer pleie... Og de har jeg flest av.. dessverre...
Og man fortsetter å telle etter 100 nye egg eller ikke ???? hehe
Eggsentralen i Andebu....
Si meg en ting,hva putter du i vannet til fiskene dine
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap