Piperazine + hvitløk mot camallanus?

God morgen ^^,

Her om dagen oppdaget jeg camallanus hengende ut av endetarmen på noen av tetraene mine. Tetraene går nå i en gruppe i et kar, men har tidligere vært delt opp i flere kar under en flytteprosess. Så jeg må medisinere alle karene.
Jeg var så heldig at et medlem i den lokale akvarieklubben hadde Wormer+ pulver og wormer-bits. Virkestoffet i medisinen er Piperazine. Jeg startet behandligen i går kveld.

Jeg har også en pose med pulverisert hvitløk, og har lest litt her og der om at hvitløk kan gjøre endel godt for fisk, som blant annet å øke apetitten, booste immunforsvaret og hjelpe mot innvollsorm og diverse annet. Kan det være lurt å ha litt hvitløkspulver i karene i tillegg?
Er blir det overkill sammen med medisinen? Jeg tenker å bruke hvitløk først og fremst for å øke apetitten hos fiskene, siden noen av dem som er hardt rammet ikke virker så veldig interessert i å ta det medisinerte foret.

Noen som har tanker om dette?
Tror neppe hvitløkspulver i akvariet har noen effekt på Camallanus (som er en nematode), men det kan ha en negativ effekt på bakteriene i filteret siden hvitløk har en viss antibakteriell effekt. Det er forøvrig en lang tråd om Camallanus og behandling her.
den driten har eg og vært borti.. ingen naturmedisin elle tryllestav så tar knekken på den.. den kan overleve uten vært i 2 mnd i akvarie ditt.. medisin som brukes tar knekken på snegler og værstefall reker i karet. og ikje minst så må du booste med møøøye ogsygen og strømmninger i vannet. ellers dør fisken a syremangel pga medisinen. eg måtte ut med allt sand og planter. røtter kastet eg eller rett og slett la ute i ett år. de tøffeste plantene hadde eg i ein dunk i 4 mnd. etter medisinering. alle kar blei vaska og startet opp på nytt.. så får eg den driten igjen så er d ikje mange fisker så får leve.. d er kostbart og vanvittig tidkrevende. allt utstyr må desifiseres. uhyggelig smittsomt. og d kan gå laaaange tid før d oppdages. fra 4-6 mnd. ingen så har karantene så lenge. fisken kan være tilsynelatende frisk og den smittebombå. unner ingen den pesten. kjenne d bobler i meg bare eg lese innlegge ditt.. hadde eg visst den gang kor omfattende d e, hadde eg aldri tatt på meg arbeide. etter endt kur. der fisken er frisk. bør du vente MINST 4 mnd før du kan tenke på å selge elle sette inn nye fisker i karet ditt.. sorry.. skulle virkelig ønske d kunne gjørres enklere...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap