Lysproblemer i 750l... hjelp..

Har et 750l akvarie, med 4stk 80W T5 lysrør i..
Karret er 70 cm høyt, å sliter med dårlig plantevokst, å at det legger seg mørkegrønne bakteriealger på planter, bakvegg å sand...
Det er satt inn osram daylight lysrør. Gjødsler både med flytende å sticks plantegjødsel..
Noen med noen bra tips til bra lysrør, å ev problemene med bakterielle alger? Akvariet har vært oppe å går i vel et halvt år. Vannbytte 2 g pr uke. 27 gr.
Når det gjelder algene så snakker vi sansynligvis om Cyano baktereier. Hentet fra en artikkel her på forumet:
"Blågrønnalger

BlågrønnalgerDisse algene, som egentlig ikke er riktige alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier, kan man oppdage som et blågrønt belegg på bunnen, nærmest som et teppe. De avgir også gjerne en muggen lukt når vi forsøker å ta de bort. Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Algene (eller egentlig bakteriene) kan også dukke opp i nyinnredede akvarier der den biologiske balansen ennå ikke er stabilisert. Uansett er disse algene et tegn på en biologisk ustabil situasjon i akvariet. Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene."

Når det gjelder lys så gjelder watt pr. liter reglene ikke for dype akvarier. Du har 0,42W/L og det hadde nok vært bra hvis akvariet var 50 cm dypt men det er det jo ikke. Mer lys er svaret.

Hilsen Zacken
Et plantetips til fra egen erfaring: Planter er ikke glade i luftesteiner eller luft-dyser. Dette gir riktignok mye oksygen til fisken men planter vil ha CO2...

Jeg har lett vann-bevegelse i overflaten og ingen luftesteiner i mine kar og plantevekst er ikke noe problem i noen av de. Fisk og reker trives også så jeg vil tro at det er tilstrekkelig O2.

Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap