Kjempestore planter til akvariet?

Heihei! Jeg har et åpent kar på 160 liter, og jeg lurer på om det er noen planter der ute som er litt størrelse på, som på en måte kan nesten "festes" til akvariet, og bare ha røttene i vannet? Jeg har armaturet 15 - 20 cm over akvariet (nå gjetta jeg bare i vildensky, jeg er utrolig dårlig på øyemål men jeg tror det er ca 20 cm over vannoverflaten.) Jeg kunne tenkt meg en plante som vokser nesten helt opp i armaturet (eller kanskje henger litt nedover/lar seg feste oppetter veggen) og bare har "føttene" neddi akvariet - uten at planten er giftig på noen måte da jeg har katter som stadig er og snuser oppi karet.

Noen tips?
Du kan ta en titt på 60 literen jeg har registrert i profilen min. Der står det listet opp med navn, og det er også bilde av, flere landplanter jeg hadde til å gro over vannet og som bare hadde røttene sine nedi. Det fungerte veldig bra og landplantene trivdes godt. Måtte dessverre fylle opp akvariet etterhvert pga av at fisken ble litt mange, men likte oppsettet veldig godt, og de fleste av plantene var heller ikke vanskelige å få tak i. Vet ikke om det var noe slikt du tenkte på men
Litt lesestoff, søkte på Paludarium planter. Mye som kan brukes, men så var det giftig/ikke giftig da. Denne artikkelen fikk meg til å fnise lettet. Nå kan ikke katter lese den artikkelen og kan finne på å legge i seg av ting likevel, jeg advarer mot grønnrenner (Chlorophytm comosum) som katta syntes var kjekk å ha når gresset lå under en meter snø. Det var på ingen som helst måte bra, hverken for planta eller katten. Katten klarte seg da

Limnophila sessiliflora, Bacopa og Hydrocotyle kan fint vokse ut av karet hvis du hjelper til litt (og hvis du ikke hjelper til har jeg funnet ut, men det tar litt lenger tid). Gulerotgress stikker av, i det hele tatt er det mange akvarieplanter som fint vokser med bare tærne i vann, de selges jo ofte i undervannsform. Kanskje fylle pottene med torv og klype dem fast i kanten kunne bli fint?
ahh, den der rabbit foot bregnen du har i den 60literen ser veldig fin ut! Er dette no som er vanskelig å få tak i? Hvordan opplever du at den har overlevd, hvis du har den enda? Jeg er veldig glad i bregner.

Jeg har ikke så fuktig luft (takk og pris!) så egentlig må det gjerne være planter som vil tåle mye vann til røttene, men lite fuktighet på bladene - hvis slike planter finnes.

Sissmor, hvorfor tenkte ikke jeg på å søke på det der. Hehe, fant igjennom søket en plante som heter ficus pumila, og den ser også veldig fin ut!
Den rabbit foot er nok ikke av de vanligste bregnene, men jeg fant den på plantasjen den gangen så veldig sjelden kan den umulig være, den befant seg blant ampelplantene. Veldig artig bregne og veldig enkel så lenge jeg hadde den i akvariet med føttene i vann. Den stortrivdes der, men tror den døde for meg da jeg plantet den om i jord da jeg fyllte opp akvariet. Tror ikke den er vanskelig altså, bare jeg som var uheldig med den. Ikke putt de pelskledde delene av røttene under vann, bare de tynne som kommer ut fra de. De pelskledde brukes til klatring

Det er alltid godt med fuktig luft over akvariene, selv om resten av rommet har lite fukt så jeg tror ikke det vil være noe problem hos deg.
Ah, det visste jeg ikke! Jeg trodde alltid at fuktigheten ville spre seg såpass at man merket det (jeg merket veldig godt fuktig luft da jeg har litt øre-nese-hals problemer, så fuktig luft betyr ofte øreverk for meg, hehe)

kanskje jeg må prøve gulrotgress også
I enkelte plantebøker får man tips om å sette en grunn skål med vann tett ved planter som trenger høy luftfuktighet, eventuelt plassere de på småstein i en skål med vann slik at potten kommer over vannet. Fordampingen fra akvariet er nok enda større enn slike vannskåler. Likevel er det såpass lite vann som fordamper at det ikke merkes i et større rom hvor det er sirkulasjon og utlufting hele tiden
Så det er ikke bare meg som har lyst å la plantene vokse fritt ut av akvariet. Se på profilen mitt. Jeg begynt med en 15 l som ble til Nanoregnskog. Nå har jeg en Riparium. Og en paludarium som jeg ikke har registrert her. De fleste av våre akvarieplanter er myrplanter men echinodorus ikke begynner å lage luftblader så lenge den har plass til vannbader (men den lager avløper som kommer ut da). Dracena (Lucky bambus) er ganske morsomt å ha i en sånn oppsett men de blir fort altfor høye (kan klippes). Nå har jeg en annen type Dracena med tofarget blader som jeg kjøpt som miniplante i en blomsterbutikk. Den har tenkt å bli stor den også.
Det tok man tid før jeg skjønte at når plantebladene tørket var det ikke på grunn av tørr luft men av spinnmidd. Når den ikke spinner er det veldig vanskelig å få øye på dem. På potteplante behandler jeg med grønnsåpevann men for akvariet er eneste behandling som ikke truer fisker å sette alle plantene under vann i flere timer (overnatten). Med din store akvarium og høye planter bør du kanskje tenke å forebygge. Akvarieplanter er det ikke noe problem med, middene overlever ikke under vann, men har du potteplanter som bambus og fredslilje kan de vare en ide å la plantene en natt under vann før du setter dem i akvarium. Og ikke sett andre potteplanter ved siden av akvarium.
Spinnmidd er nemlig ganske vanlig i hagesenter, ekstrem vanlig på urtekrydder og de vandrer villig mellom plantene.
Oi, kan disse bambusene stikkes ned i akvariet eller må de også henge på kanten? Jeg ser at tilogmed Pistia jeg har fått her får gule blader og de vil liksom ikke "sprut-gro".

Det er rundt 28 cm fra lyset ned til vannflaten, og lyset er et 30 watt Dennerle T8 "trocal-de Luxe Amazon-Day" - men alikevel virker det som det ikke blir fuktig nok til plantene eller ja jeg vet ikke hva det er.. Jeg har også prøvd med glass-lokk over men den ene platen knakk (litt tung katt som absolutt skulle leke oppå der) så jeg har tatt vekk platene for ikke å skade katt og fisk.

Så hvis det er mangel på fuktig luft -så trenger jeg ihvertfall planter som ikke må ha tropefukt. Får man kjøpt slik bambus på Plantasjen? Jeg har forsåvidt ikke noe imot hvis jeg må spraye plantene med vann av og til - da har jeg noe å stulle med - men spørs om det er vits. :p
I begynnelse hengte jeg "bambuser" på kanten av akvariet. Jeg har alltid tenkt at minste 2/3 av planten må være ut av vannet men jeg har ikke prøvd noe annet. Etterhvert plantet jeg dem i en potteplante med jord dekket med sand -Ja jeg har jord i alle mine akvarier siden jeg har lest boken av Diana Walstad-
Potten ble plassert på en stein slikk at ikke for mye av planten var under vann. Der vokste de og fikk rotskudd. Rotskuddene vokste under vann så jeg går ut at så lenge planten er stor nok til å ha blader over vann går det bra.
Du kan finne bambus i hagesenter eller blomsterbutikk men du finner ikke dem så ofte der. Spør du pent så får du bestille det meste i butikker, da er ofte de minste butikker best.
Når det gjelder luftfuktighet er det ikke så dyrt med hygrometer (se på Clas Olson f. eks) Hos meg blir det ekstrem lav om vinter til tross for 3 akvarier og mange planter. Det anbefales fuktighet på 50% og i perioder har jeg lavere enn 30. Å bruke vannspray på planter kan bare anbefales.
Planter som tørker uten grunn kan være angrepet av midd. Det tok meg flere år for å forstå dette. Da hadde jeg potteplanter dekket av edderkopplignende tråd. Jeg begynte å se på de små oransje prikker på under en halv millimeter. Og etter at jeg viste hva jeg skulle se etter så fant jeg dem på alle potteplanter også de som så frisk ut. Nå er jeg litt paranoisk og ser dem overalt, også i hagesenter og på krydderurter i matbutikker. De tåler ikke å komme under vann men det gjør vannplantene. Flyteplanter kan du ha under vann en natt ved å holde røter under en stein eller ha noe oppå, men alle må ned på samme tid. I fiskeakvarium vil krypene oppfattes som snack.
Mulig du må ha mer et lysrør om planter skal trives både inn utenfor vannet. En annet råd fra Diane Walstad var å prøve mange arter planter da ikke alle vil trives i ditt akvarium. Se etter annonser fra folk som kan tilby plantepakke med mange forskjellige sorter. Jeg har fått 5-6 forskjellige planter for 100 lappen her på forum et par ganger.
Kan man få disse middene selv om man ikke har stueplanter? Jeg har ikke en eneste stueplante eller krydderplante. Det eneste jeg har er disse akvarieplantene. :-O

Det er sikker bare meg som er paranoisk. Det er mange grunner om at plantene ikke trives, skadedyr og sykdommer er bare en av dem. Jeg er ingen planteekspert og jeg bruker ofte bruk og feil metoder. Men her er det en liste over hva plantene trenger:
- Riktig lys og temperatur
- CO2 (men dette er ingen begrensing om blader er over vannoverflate)
- Næringsstoffer: nitrat og fosfat får de nok av om du har normal fiskebestand i akvarium.
- Mineraler: bløttvann kan være en utfordring til noen planter, i tillegg bør du ha plantenæring til akvarieplanter

Min beste råd er om ikke en plante trives prøv en annen.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap