Har du forslag til malawi-oppsett i en 360-liter?

Etter noen års pause er vi i ferd med å starte opp igjen med Malawi, og jeg ønsker forslag på 3-4 arter (Mbunas) som skal flytte inn.
Kona er helt klar på at det skal være Lab. caeruleus og Lab. hongi i karet, så et par andre arter som passer sammen med disse hadde det vært fint å få forslag på.

Vi tenker vel rundt 25 fisk i karet i utgangspunktet.

På forhånd takk for svar!

mvh. bjarne
Forslag
Sammen med Lab. hongi og caeruleus, vil jeg foreslå pseudotropheus Acei (marigold) og pseudotropheus elungatus for eksempel
Obs! krysningsfare!
Det anbefales at du velger enten Lab. caeruleus (Golden) ELLER Lab. hongi. Årsaken er at de kan krysse seg. Hongihannene er tøffere enn Goldenhannene, slik at de kan tiltvinge seg lek med Goldenhunnene. Har selv opplevd dette. Forøvrig likte jeg begge artene godt, og skjønner godt at dere har lyst på disse.

Det beste rådet jeg kan gi er at dere tenker ut hvem som skal være "Bossen" i akvariet.

Hos meg har det vært en stor Rød Zebra-hann av MC type (marmelade cat), og fordelen med det er at selv om han har vært den største og ubestridte sjefen en stund nå, så er det relativt rolig og greit ellers. Jeg måtte ta ut en annen hann, en Ps. Zebra "hara" (usikker på hva som er korrekt navn på denne arten, kan godt være en Cynotilapia...), fordi den var en diktator som prøvde å gjøre krav på hele akvariet. Den jaget også hanner av andre arter såpass ofte og intenst at disse måtte gå i dekning. Da jeg tok ut denne hannen, ble det Rød Zebra-hannen som ble sjefen. Og han nøyer seg med å prøve å imponere OB-hunnen sin. Slik jeg ser det er det best om den største mbuna-hannen er av en "rolig" art... Om dere vil ha noe annet enn en stor Rød Zebra, så er det opp til dere. Hongihanner er forøvrig ikke noen feiginger.....

Situasjonen hos meg er altså at sjefen i akvariet er av en art som er relativt fredelig, fordi det er den største fisken av størrelse. Sikkert litt personlig egnethet ute og går også.

Så når dere bestemmer dere for arter vil det nok bli slik at dere kan ende opp med en sammensetning som fungerer pga heldig sammensetning av arter, og god "personlig kjemi" mellom fiskene. Hva som er heldig sammensetning kan nok variere. Her bør dere bestemme dere for noen must - noen MÅ HA fisk, og deretter sette sammen arter som passer.

Elongatus er fin å se på, men det ryktes at de kan være noen tøffinger. Jeg har ikke erfaring med dette selv, men dere kan jo undersøke med andre. Golden er kanskje de roligste Malawiene (i alle fall av de jeg har hatt). Ps acei er vel også regnet som "snill".

Når du setter sammen arter er det lurt at de har noenlunde samme temperament. Stort sett går aggresjonen ut over artsfrender, men rolige fisker vil bli undertrykket av hissige fisker selv i en 360-liter. Vær også obs på at det er lurt å velge arter som ser forskjellige ut. Er det en art hvor hannene er blå med svarte striper, så vil hanner fra andre arter bli oppfattet som konkurrenter som må kues. Da er det bedre å sette sammen arter der hannene er forskjellige. Ikke bare for krysningsfare, men også for å unngå aggresjon.

Siste tips vet dere kanskje, men tar det med likevel. Start med de roligste fiskene (gjerne en gruppe på 6), tilsett nye fisker artsvis med økt temperament. Om de hissigste kommer sist, så er det de som må etablere seg etter en rangorden som er der fra før.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap