Da har jeg startet den opp.... (side 3)

Ja da er både bronze og albino i full gang, så 1. kull ble i kveld presentert for sitt nye hjem... sammen med mor og far og kanskje onkler og tanter?

Artig å se hvordan de saumfarter rutene og sandbunnen...

Heldigvis er mine sterbai noe små enda, så jeg rekker å planlegger nye kar en liten stund til... men det må snart skje noe... noe som også betyr rydding et par plasser hehe
Idag fant jeg 4 stk sort sverddrageryngel! Ikke lagt merke til dem, selv om de ser ut som de er flere dager gamle... Artig!

Var også på shopping idag.... Fant 4 ensomme "rester" av godt fyldige aeneus albino.... så synes synd på dem, og fikk en god pris Så da ble det jo ikke noe mindre livat i karet.. hehe

Og jaggu fulgte det ikke med 3 pleco også gitt!!! Synes ikke de er verdens fineste fisk, men er det ikke slik at alle må ha slikt i karet da!!!? hehe Og så kan de jobbe litt i stuekaret.

Kunne vært gøy å få til drett på dem etterhvert... Keramikkhulene jeg har laget, står fremdeles til tørk, og skal brennes så snart jeg har ryddet ovnen klar her.... Kjekt med egen keramikkovn ja!

Så er jo ikke eplesneglene til å holde fra hverandre om dagen... de suger seg fast til hverandre, og tror nok det dukker opp flere egg/ maiskolber ganske snart her... om jeg tyder adferden riktig...

Det ante meg! Så sneglen på gangen... NY KLASE med egg
Hørte den stadig datt ned fra glasset, og plumpet i vannet flere ganger i går kveld etter lyset ble slått av.
Forundrer meg at det er så innmari mye egg i bare en klase... 300-500 egg sånn ca. ser det ut som med det blotte øye...

Noen som vet hvor stor klekkeprosent som er vanlig?

Om den er stor, så går det heldigvis bra for min del, da jeg har en butikk som sliter med å få tak i nok snegler generelt til folk.
Ikke levert snegler til butikk før, da dette er mine 2 første klaser jeg venter på skal klekke

Mine epler elsker mat! hehe
Et passe stort kinakål blad spiser mine tre epler vanligvis opp, på under ett døgn.
Eller en halv agurk som jeg kutter i 2 på langs... SLUKHALSER!

Prøvd med malletabletter også, men ser ut som de heller tar grønnsaker.

Bestemte meg for å flytte eggklasene over i egen boks, etter å ha sett litt på YouTube idag. Lagt dem i en boks, som jeg fylte med litt vann, noen svamper, deretter en rist, og så eggklasene oppå.
Satt hele boksen med lukket lokk oppå armaturet på det ene akvariet... Så får jeg se hvordan det går...
Det var da en helt utrolig nydelig farge på de eggene da ,hvilke faarge er det på sneglene dine?
Sølvi Gullaksen
Det var da en helt utrolig nydelig farge på de eggene da ,hvilke faarge er det på sneglene dine?


Ja de har en artig farge... rød rosa orange hehe

Pappaen er brun med striper, og mamman er gul... Så er spent på hva det blir utav dette... Nytt for meg
Litt vannbytter unnagjort, og mer skal det bli i løpet av dagen.

Eplemor og eplefar bruker tiden med vinterkos... Ser nesten ut som de tror at betalingen for ett blad med kinakål, er en stor klase med egg!!!? Kan sikkert være helt tilfeldig, men i det siste har jeg sett at når de får en stor halv agurk, kuttet i 2 på langs, så er det ingen egg, men så fort de får ett blad kinakål, så spiser de og etterpå suger de seg fast til hverandre, og vips, så popper det opp en klase etter noen timer.
Veldig fascinerende de sneglene

Mine 3 nye Pleco koser seg, og er mer synlige nå enn de var for ett par dager siden.
I går kveld var eplemor på farten i karet, mens den ene plecoen hadde sugd seg fast i skallet, og ble med på tur som blindpassasjer Artig skue!
Noe som minner meg på at de mallehulene jeg har laget i leire må brennes,,,
Får klargjøre keramikkovnen idag kanskje ?

De små nyklekte corybarna på et par tre dager koser seg med 2-3 vannbytter, og artemia/ microorm måltider. Dette er bronze-barn. Albinobarna fra 1. kullet, koser seg enormt i albino- hovedkaret. Morro å se hvor mye de har vokst på kort tid etter de kom hjem fra 2 liters klekke/ oppforingskaret.


God søndag alle sammen!



Da ble det en liten tur til Sandefjord igår ettermiddag, og det resulterte i litt større nyinnkjøp enn først planlagt.... ikke så uvanlig

Fra før har jeg 3 typer corydoras:

* Aeneus bronze - leksgruppe
* Aeneus albino - leksgruppe
* Sterbai

Innkjøpt igår:

* Venezuelanus
* Trilineatus
* Panda
* Pygmé

Så da var listen på hele 7 slag... Julebaksten ferdig! he he

Måtte ha med noe Zebra Danio og tiger reker også da...

Så nå blir det spennende å se om de vil trives i mine kae... God pleie skal de i allefall få

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Det var mye fint å ha i karene

Lurer selv på å skaffe noen Pygme til å ha i et Nanokar sammen med reker.
MrSpock
Det var mye fint å ha i karene :) Lurer selv på å skaffe noen Pygme til å ha i et Nanokar sammen med reker.


Takk takk! Ja de er fine! Og jammen ser det ut som nytt hjem trigget til lek på venusene... masse egg så jeg nå! Hurra! hehe

La inn noen huler til dem, og når jeg la på lokket, da så jeg egg.. massevis av egg...

Albinoene er i voksen karet, så da har jeg ledig byttekar for eggklekking skal bli morro!

Pygmèen er skikkelig morsom! Knøttliten, men litt speedy! Absolutt verdt å ha Burde være perfekt med rekene!! .)
Ser jeg har skrive tiger reker... hehe det er jo helt feil... Tiger snegler skulle det være... Må ha tenkt på vannbytte på mine reker kanskje når jeg satt å skrev lenger opp..
Idag telte jeg 3 Trilli egg, men fikk bare fanget ett til klekking.... Karet står så knotete til i hyllen, at det nesten ikke er mulig å nå frem i deler av karet...

Venuzene fortsetter der de slapp igår, og nå har jeg plukket rundt 200 egg, så de står og putrer i ett kar for klekking

Endlers øker i antall støtt og stadig... så noen nykomlinger idag

Og så fikk Danio leksgruppen komme hjem fra lekskaret, og venter i spenning på om jeg klarer å fø opp ynglene derfra... ikke gjort det før, men prøvde igår med 4 stk Danio i ett 2 liters kar for lek....
Og jammen lekte de etter kort tid... tror det var mer egg i karet i går kveld enn det jeg så på morgenen,,, men er det enkelt, 8 som mange sier ) , så er det jo bare å prøve igjen, og igjen

Ynglene fra Bronze vokser fint... begynner å bli en litt mer synlig størrelse på dem,,, Vokser egentlig bra fort de Corydoras artene jeg har fått egg på så langt....

Og har flyttet noen fisk fra stue karet for å gjøre plass til en liten gruppe med albino...
Vil ha en stor gruppe der, men begynner med 5-6 stk først, og ser om de kan trives... er jo fullt nok i det karet de kommer fra... med 50-60 yngel fra kull nr. 1....

Flytter nok resten av hovedgruppen senere idag tenker jeg ...
Ja... flyttet noen få albinoer til stuekaret tidligere idag, og nå er de jammen i full fres med leking ser det ut som...
Her ser det ut som det er de største hoene som skal lekes med denne gangen Blir spennende å se nå da
Blir det egg på albinoene i dette karet, så vil jeg nok denne gangen prøve å la dem bli i karet.. har så mange albino-babyer, så kan vel "ofre" en lek kanskje
Ikke skjedd noe hos albinoene inatt. Uvant nå at det er helt "fødselspause" i alle kar inatt!
Nåja.. forresten.. mine eplesnegler har jo igjen levert en stor klase med egg da... så NOE har jo skjedd..

Og Danio-oppdrett forsøket, fungerer med masse egglegging. Fant frem en fluenetting og ordnet ett kar med luftestein og filter og varme da. Masse egg!
Det vanskelige starter vel om noen dager, når egg og larver blir frittsvømmende har jeg forstått...

Så det har vel skjedd rimelig nok i kara inatt også

Venezu eggene holder seg bra, uten mugg, og fortsetter det slik blir det masse yngel...

Skal en tur på biltema idag, og kanskje en zoo butikk... så får vel snuse på utvalget av alternative yngelkar også kanskje da... Med litt størrelse....
Og idag fikk jeg breedingboksen, med sirkulerende vann!
Koblet den til luftpumpe, og flyttet cory bronse yngel over, og ser ut som det fungerer helt supert!
Her har det gått unna på yngel fronten ja
Artig med yngler selv om enkelte arter lager flere før man får blunka med øya. Du får klistre litt bilder av herlighetene også da
Cathy
Her har det gått unna på yngel fronten ja :-) Artig med yngler selv om enkelte arter lager flere før man får blunka med øya. Du får klistre litt bilder av herlighetene også da :-)


Ja... synes det skjer noe omtrent hver dag... Men er moro da!

Skulle hatt med masse bilder, men finner bare ikke det dumme kameraet...
Mobil er ikke det samme, og da gidder jeg liksom ikke.. hehe

Men prøver ett par bilder av den nye breedingtanken jeg fikk i posten idag....

Synes den er helt super!

Blir nok flere av de etterhvert... Får teste produktet mer først...
Hørt om ett par som er veldig fornøyd med den så du blir nok fornøyd med den og dette ser jo veldig bra ut ..
Mobiler nå tar jo nesten like bra bilder.
Fint å se på bilder av Breeding Boxen

Cathy
Hørt om ett par som er veldig fornøyd med den så du blir nok fornøyd med den :-) og dette ser jo veldig bra ut .. Mobiler nå tar jo nesten like bra bilder.


Ja håper jo det Er jo kjekt å slippe 2-3 vannbytter pr. dag!
Men antallet yngel må/ bør jo ikke bli for mange tror jeg i en slik boks...

Litt mer mobilbilder...

Bilde 1: En pleco som elsker gratis turer... ikke første gang jeg ser h*n på tur med sneglen...


Bilde 2: Gullgurami som ble levert her fordi hannen slet henne ut....


Bilde 3: Store sverddragere er ikke lette å ta bilde av...
Corydoras venezula - egg
Ja her putrer det ca. 200 egg fra en av de nyeste coryartene som kom i hus....

Tanken er på ca. 20 liter... Jeg har ikke prøvd å klekke egg på denne måten før, men verdt ett forsøk...
Ser veldig bra ut til nå med egg, som så langt er helt uten mugg etc.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap