Da har jeg startet den opp.... (side 6)

Tok for morroskyld en rask test av snøvann.
Hentet en balje ute igår, og testet med esha strips.

NO3 - 0-10
NO2 - 0
TH -
Skutlis
Tok for morroskyld en rask test av snøvann. Hentet en balje ute igår, og testet med esha strips. NO3 - 0-10 NO2 - 0 TH -


ja ja... bruk av krokodilletegn var ikke lurt tydeligvis...
Skutlis
[QUOTE=Skutlis]Tok for morroskyld en rask test av snøvann. Hentet en balje ute igår, og testet med esha strips. NO3 - 0-10 NO2 - 0 TH -


ja ja... bruk av krokodilletegn var ikke lurt tydeligvis...



Skulle stått her at noen egg har begynt å klekke idag, men nå har jeg akkurat sitte og plukket ut nesten 100 yngel fra eggeboksen Er fremdeles masse egg i boksen, så er spent på hva alt blir... vil nok prøve å la være sånn eggblanding... ikke så lett å sortere før senere, slik jeg har gjort det nå... men mangler man pumper, så tyr man til enkle løsninger..
Og de andre yngelene, har fått sitt kveldsvannbytte og mat
Stor-cory-batch 1 og 2 vokser videre... fant 4 døde av de største yngel idag.... vet ikke hvorfor... men har ena noen hundre...

Bilde 2+3 er batch 1
Bilde 1 er batch 2... dags forskjell ca. på de to...


Ellers så har det kommet "noen" flere yngler i dag fra klekkekaret... så da er det godt over 100 yngler i nytt kar.... Ca. 150 tenker jeg.. tror resterende egg nå, kan være Triliene.. men ikke sikker... Alltid spennende
Utrolig hva man får øye på ved vannbytter

Dagens funn er :

* ca. 1 uke gammel yngel fra LoFFAs vf sverddrager
* Noen egg fra C. bronse
* Ca. 25-30 egg fra Trili
* Ca. 7 dager gammel yngel fra oransje sverddrager
* Enda en eggklase fra eplesneglene

Kommer ikke på noe mer i fargten, men er jo ikke så lite....

Ellers ser alt av cory yngel levende ut enda Så det er bra...
På tide med litt oppdatering Skutlis?
MrSpock
På tide med litt oppdatering Skutlis?


Ja det er vel på tide...

GODT NYTT ÅR!

Her har det vært juleferie og nyttårskos... Men litt stell har nå akvariene fått

Egg fra diverse corys har blitt spredt i akvariene, men jeg har ikke plukket noe, da jeg nå vil ha en liten pause i daglige vannskift etc..

De eksisterende småbabyer ( nesten alle ) er blitt flyttet over fra plastdunkene til større akvarier rundt om... Mesteparten går doe tiden i 150 litern i stua sammen med en liten gruppe albino cory, pleco og eplesnegler... Ser ut som det fungerer greit...

Mistet noen småttiser med coryser i plastdunkene, så derfor jeg har flyttet dem...
Eplesneglene mine har jo lenge lagt egg jevnlig, men tror de har satt opp produksjonen litt... er kun en hunn og 2 hanner her, og bare denne siste uken har de lagt egg 3 ganger....

Fra de levendefødende er det en liten rolig periode heldigvis...

Så med andre ord, går vi inn i det nyet året litt forsiktig og rolig...

Og hva med deg ? Alt vel i hus og heim ?( les akvarier )
Godt Nyttår! Godt å lese at det rusler å går med fisker og kar

Går i det samme her som det har gjort en stund, alle fisker er med ennå, daglige vannskift på 70% og masse mating.
Sommeren ferdig og akvaresesongen startet :)
Da er det evigheter siden oppdatering herfra...

Men nå er det akvarie og innetid som gjelder, så blir det kanskje en forandring på det.

Idag har jeg for første gang sett noe mini mini yngel, og i riktig vinkel så lyste den en utrolig flott blå farge.... ser jammen ut som danioene har klart å formere seg i løpet av de tre dagene de lånte hus sammen med sverddragerne... Håper noen kan overleve...

Ellers så har jeg dratt en ny 222 liter inn i hus den siste uken.... forberedt meg med å innkjøre filter i forkant, så nå begynner det å bli ferdig... noen småting igjen bare, men veldig deilig syn om kvelden når man sitter i sofa og sløver...

Venter på 2 palettciklider også... må bare finne tid til å få dem hentet gleder jeg meg til... Det karet har stått klar en stund det også.... de skal gå sammen med eplesnegler bare
Litt flere danio yngel sett, og 2 nye palettciklider i hus.
Da har jeg fått øye på noen flere sebrafisk yngel idag er morro... Tiny tiny små streker

2 små sverddrager yngel så jeg såvidt snurten av også, men det gøyeste var å få mine to nye palettciklider i hus. Utrolig flotte fisk Fått ett akvarie for seg selv de da.. må kun deles for en kort periode med noen gule eplesnegler...

Fikk tak i "tonnevis" med mose av noe slag jeg aldri husker navnet på... litt til de fleste akvariene... og noe som het salvinia eller noe ? en flyteplante-... superkjekt for yngel til å gjemme seg i, og for eplesneglene til å spise... om man har slike kjempeeplesnegler som gafler i seg det meste.... hehe

En stor lengde med hornblad også og en type stilkplante med lange tynne blader...

Godt med litt mer planter i karene her... Driver og ordner med litt mer lys, så grønne ting kan trives litt bedre...

Satte frem et plastkar med tanke på sebrafisk oppdrett... 2 mislykket forsøk tidligere, men de siste dagene har de bare dukket opp.... så nå vil jeg prøve igjen... Går liksom ikke med på at når man prøver så kommer det ikke noe, og når en ikke prøver så kommer de... hrmpfff.....

29. sept. 2014
Vannbytter resulterer i som regel i at mange timer flyr avgårde... Er jo ikke selve vannbytte som tar så lang tid igrunnen. men når man finner på at man skal skrubbe ned hele akvariet, og fylle på helt ny grus, etc. OG sette opp 2 nye yngeltanker, finne frem yngelnetting, ++++++++++
JA! Da gikk det altfor mange timer altfor for fort gitt...

Men, har kost meg masse, og det er jo nettopp derfor jeg har akvarier

Dukker opp mange nye sebrafisk yngel hver dag her.. noen sitter på veggen, mens andre har begynt å svømme mer fritt. Er kjempe moro, da disse ikke var planlagt.

Har fått litt blod på tann, og ordnet ett leks-kar i går kveld, som jeg er spent på.. Kan jo ikke være slik at man kun får yngel når man ikke planlegger dette,,, hehe

Mine guppy blir mer og mer sprekkeferdige her ser jeg også, så der kommer det nok yngel fortløpende fremover, og mine sverddragere er jo ikke noe dårlige til å sprute ut sine barn, så jeg bør få ordnet litt tanker og pumper fortløpende her også...

Har funnet ut at mine 2 jack Dempsey er av samme kjønn... Håpte i det lengste at jeg hadde en av hver... så får være på utkikk etter ei hue ...
Noen som har ???

Mine cory har ikke egget på en stund, og det er litt kjekt å slippe det styret. Er ikke sikker på om jeg kommer til å prioritere de denne høsten... med mindre mine sterbai setter igang da... De vil jeg gjerne ha flere av.

Og så må jeg få ordnet ett samlet akvarie for mine eplesnegler av kjempeutgaven. Gule og brunstripete.. surrer så fælt med å få levert de på zoo butikken. Bare jeg som er distre.. hehe De har sagt at de vil ha dem... Full skjerpings på MEG!
Da var sommerfugl - ciklidene mine på plass... :)
Da fikk jeg kjøpt inn ei fin hunn og en fin hann, Veldig flotte med sine farger på det hvite...

Tomt for kokosnøtter på dagligvaren her om dagen, så får ta meg en tur til byen en dag, eller lage en selv i keramikk. Kunne jo vært kjekt å tatt en kveld med keramikklaging igjen.... har jo alt i hus.. til og med ovnen

Fikk skrubbet det siste karet mitt også idag. Ny bakgrunns folie, grus og litt flyteplante.
På med filter, så får vi se hva/ hvem som skal få bo der etterhvert.

Guppy -yngel idag, og flere i vente ser jeg...

Og så måtte jeg jo sette en ny lek igang på mine sebra-fisk... hehe
Fått helt dilla på oppdrett av disse om dagen. Skikkelig fascinert av all den mikroyngelen som titter frem hver dag her

Ser at jeg må få kjøpt litt mer røtter neste gang jeg er i byområdet.

Fått en vanlig eplesnegle som pasient her... Ser ikke bra ut i skallet... Nå skal den få bo her i mitt grunnvann, og få servert samme snegle-maten som resten av sneglegjengen får... håper den viser tegn til bedring raskt.

Palettciklidene legger sine egg i kokosnøtten ikveld :)
Er ikke mange dagene siden de kom i hus her, og jaggu er de igang med å legge
sine egg

Mine siste innkjøpte sverddragere i gult og sort har lagt sitt 1. kull... tellet opp ca 11 stk for en time siden, men er tre hunner til som skal ha yngel om litt , så det blir nok av dem også snart

Guppyene yngler jo som vanlig....

Ordnet med røtter, mer blomster, ny sand de siste 2 dagene i 150 litern, og idag bestilte jeg noen kjempe danios for å ha litt i det øvre sjiktet. gleder meg til leveringen

Og endelig fikk jeg tak i Limia Perugiae idag også! Kikket etter disse 1 år ca. nå.. og de får sitt eget kar så klart

Tenker på en svenske tur i morgen, og da må jeg nok glo innom en zoo-butikk... er jo lov å kikke eller... hehe

Leverte noe eplesnegler til butikken også idag.. det var visst veldig vanskelig å få tak i sånt nå om dagen... Men det passer jo meg bra

Og så fikk en kamerat ordnet en JD for meg, som hadde gått hos dem en stund, så da er begge kjønn representert endelig






Yngel på sebrafisk og praktbarbe i karene mine :)
Er så moro å stå opp, ta med kaffe på morgenrunden her, spesielt når det vrimler av masse yngel på sebrafisk.
Og om ikke det var fin nok start, så ser jeg jammen at mine fine praktbarber, også har gjort sin jobb Vet ikke antall, men ganske mange yngel fra dem også

Så da er det ikke mange av karene det ikke skjer noe i om dagen.. er som det pleier da .. hehe

Jeg håper mine cory tenker på meg, og ikke begynner egglegging på en gooood stund enda... vel er det planer om flere akvarier, samt flere oppvekstkar, men vil gjerne ha god tid på meg til det nå,,,

Gullbarbene mine, og mine grønne kuleskjell ser ut til å ha slått seg til ro.
Var innom Dahl dyreriket igår en bitteliten tur.
Aldri vært der før, men masse fint å se på. Så får nok ta en tur til en dag det passer og glo litt hardere..
Var på vei hjem fra sverige, så var ganske trøtt i gluggene, og merkbart redusert i tankegangen etter slike shoppingturer.... Godt det ikke blir så ofte... hehe

Palettciklidene mine passer veldig godt på eggene enda i kokoshulen. Er spent på å se hvordan det går, så det er 1. post på morgenruta her som regel nå... Ikke at jeg tror de setter så veldig pris på det egentlig....
Coryene er selvsagt igang med egglegging...
Er jo ganske typisk...

Er sikker på at mine albinos er ute etter å gjøre stikk motsatt av hva jeg ønsker...

Mitt ønske er at de drøyer denne aktiviteten en stund til, og hva skjer... 2 timer etter jeg har uttrykt mitt ønske, så skviser de blader og ruter fulle av egg...

Men jeg skal være sterk, og la de få henge denne gangen! hehe

Mandag igjen,,,
- Og idag har jeg fått tak i 2 gule og tre brune vanlige eplesnegler.
2 gutter, og tre jenter etter det jeg kan se...

Og 10 stk. rasbora Galaxy fant jeg endelig!!!

Og 5 stk brukte 25 litere med blåfilter for en veldig fiiiiin pris!
Så når de er vasket og skrubbet, og alle pumper og andre smådeler er på plass, så
blir det litt flere kar, som kan ta imot ny yngel for mating og vekst

Begynner å bli system gitt! hehe eeehhh?

Onsdag / Torsdag kommer ikke fort nok kjenner jeg... Gleder meg så masse til
å få hjem mine Limia ( 10 stk ) og Kjempe Danio ( 20 stk).


Gøy er det også å se at mine yngel av sebrafisken klarer seg supert enda.. spiser eggeplomme, til jeg får sendt hjem microorm . ( Takk snille Mariann som hjelper en fremmed ! :0) ).

Mine fisk er som de pleier... stille når det er stille, og så PANG! Da setter de igang med fødsler, og egglegging på likt alle mann.. Men kjenner fisken på lusa nå, så er forberedt med ekstra baljer og kar jeg.... hehe

Gikk litt 5 på denne gangen med mikroorm,,, hadde ikke trodd jeg skulle ende opp med 100 vis av yngel på sebrafisken... og har sett noen på praktbarbene også... de er jo så knøttasmå.... men skal klare det !

Tenk ett stort akvarie med baaaaare masse sebrafisk da! Det måtte være litt av ett skue.. hehe

Får brette opp ermene og sette sebraene igang med jevne mellomrom, så kan det bli mulig på sikt.. hehe

Hentedag i morgen :)
Da har leverandøren ringt meg og bekreftet at fiskene mine ankommer i kveld, og vil være klar i morgen formiddag kl 10;00 !

Gleder meg masse til å få i hus 20 Kjempedanio og 10 Limi Perugiae
Ryddet plass, og tatt vannbytter, og ordnet med nye kar idag, så dette skal bli bra!

Og er jeg heldig, så vil jeg i løpet av helgen ha en del flere akvarier i hus.
Skal kikke på en 200 liters, samt en reol med 3x 50 liter, og så hadde vedkommende en del diverese kar i tillegg!

Så er det noen som har oppfunnet noe enda mot literssyken??????????
I så fall: GÅ VEKK!!! hehe

2 av mine nye eplesnegler har fått fast jobb... En i yngelkaret med sebrafiskyngel, og en i det andre med guppy yngel... Tror de koser seg masse!

Yngelen har idag fått første smakebit av mikroorm fra Kristiansund! Så ikke ut som de var kresne nei.. deilig å slippe for mye gris etter eggeplomme-skvis, og det som følger...

Så skal resten av fiskene få smake litt når det blir for mye produsert av disse ormene..
Coryene la egg her om dagen, og ser i karet idag at flere egg er klekket, så da er det bare å finne frem lupe og se om det dukker opp noen nye krabater med tiden.

Palettene mine har jo fått yngel, og er veeeeldig nysgjerrig på å få se disse barna snart, men de gjemmer de bort bak kokosnøtten, og inni hulen som selvsagt står i feil vinkel, slik at det er umulig å se en dri..!

Får finne frem notisboka mi, og planlegge litt hva og hvordan det skal fungere med (forhåpentligvis) nye kar i hus etter helgen

Bestilt masse på ebay den siste uken, og enda mer idag... Utrolig hvor masse luftpumper etc som er kjekt å ha... Har en god del allerede, men alle er i bruk...

3. forsøk/ lek satt igang å sebrafisk i kveld. Har en liten drøm om å fylle et stort kar med bare denne fisken Må se utrolig flott ut!?





Kjøpt brukte akvarier igjen... :)
Yes! Nå svømmer jeg snart selv... i akvarier. hehe

Idag har jeg hentet ca 200 liter + 1 stk. ca 95 liter + 3 stk ca. 50 liter + 1 stk ca. 55 liter + 1 stk. ca 30-40 liter. Alle fikk jeg tak i brukte til en veldig fin pris synes jeg.

200 literen står oppå medfølgende stativ i porsa og de 3 X 50 literne står i høyden i medfølgende porsa-stativ.

Da skulle det være håp for gullfiskene og Koien min... hehe De har hatt det veldig fint i hagedammen på vinteren de siste årene, men føler jeg burde ta dem inn, da de begynner å bli rimelig store et par tre av dem....

Fikk hjelp til å hente alt sammen, og det eneste jeg må hente en dag jeg er i form, blir stativet til 200 litern. Så blir det så bra atte

Så nå er det bare for alle Ebay-ordrene mine og dumpe ned i kassen en etter en..

Skal bli sååå moro å planlegge disse karene fremover... :0)
Gruble gruble gullfisk....
Mjanei... vet ikke... arrrgg...

Drevet og jobbet masse akvarieprosjekter idag, også dette 200 liters akvariet som var påtenkt vinterlagring av gullfiskene og min Koi, som går ute i hagedammen.

Jo mer jeg søker på internett om forslag, slik at jeg kan gjøre dette på best mulig måte for fiskene, jo mer tenker jeg at fisken får være ute i vinter...

Parasitter pga av varmen, literkapasitet pr fisk etc.. Man blir jo regelrett frarådet å ta Koi og gullfisk inn for vinteren.. hehe
Og jeg som trodde jeg skulle være såååå snill... Og ender opp med å være slem med fisken om den ikke får være ute.. jaja

Har kjøpt inn isoporplater etc jeg, så kan den fine fisken være ute i vinter...

Men da dukket det jo opp en ny ting...
Hva skal jeg ha i 200 literen nå? Hmmm...

Kunne vært gøy å samle alle sebrafiskene mine etterhvert i den kanskje ? Har 2 store yngelflokker fordelt i 2 akvarier, i tillegg går foreldrene i ett, så jeg hadde jo kunne frigjort 3 akvarier om de hadde fått 200 literen...

Men så hadde det vært gøy å flytte den største cory-gjengen min over dit også... Men da får jeg ikke ha dem i stua lengre... gruble gruble...

Blir nok ikke klokere ikveld allikevel..
Barne-bursdag for minstemann her i morgen, så får la det ligge en dag eller to.. ordner seg alltid.. hehe

Nå legger den største corygruppa forresten egg annenhver dag her... og ingen eggplukking fra min side.. Er så stolt over meg selv

Ellers så gjør jo de andre levendefødende som de pleier... ( Guppy, sverddrager, molly... )

Limia ser ut til å trives bra... Gode og runde de også, så der dukker det nok også opp noe mer snart

Skjørtetetraene flyttet til sitt eget akvarie igår, og har lekt sinnsykt masse idag, og ser ut som de satte pris på det Ikke sanket egg der heller....

Ut å handle masse planter og sand og litt røtteri morgen tidlig.. så jeg får fylt opp litt tomrom i diverse akvarier. Og så må jeg huske å samle litt eikeblader før det blir for kaldt ... 2. her idag på morgen... brrrrrrrrrrrrrrr...
Høres ut som det er masse egg og yngel på gang så hva med å bruke 200 literen til yngelkar
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap