Da har jeg startet den opp.... (side 7)

Sølvi Gullaksen
Høres ut som det er masse egg og yngel på gang så hva med å bruke 200 literen til yngelkar ;)


Har nå i det siste fått tak i en del små kar på 25 liter etc... så det føles litt bortkastet å bruke 200 literen til det... men veldig fristende også.. spesielt til cory-babyene.. hehe de er jo de aller fineste uansett
Den største gruppa på ca 15 har jo allerede fått 150 literen...

Får ha ett fiskemøte med barna kanskje.. hehe Høre hva de ønsker av fisk...? Eldste har Guppy som favoritt g yngste har serpatetra, så kanskje de skulle få dele dette karet med en fisk eller to som de liker og kan ha sameie på ?? hehe
Jo skjønner det og små kar er greit i starte. , men når de begynner å bli litt større så er det greit å kunne samle de i et litt større kar . Jeg har og div. 20- litere til yngel ,men vet fra tidligere erfaring at det kan være greit å samle de i et større akvarium .Det er i hvert fall det min plan da jeg nå har tilgang til litt større kar enn jeg hadde før.
Sølvi Gullaksen
Jo skjønner det og små kar er greit i starte. , men når de begynner å bli litt større så er det greit å kunne samle de i et litt større kar . Jeg har og div. 20- litere til yngel ,men vet fra tidligere erfaring at det kan være greit å samle de i et større akvarium .Det er i hvert fall det min plan da jeg nå har tilgang til litt større kar enn jeg hadde før.


Ah sånn ja.. samlekar... det var kanskje ikke så dumt... Det skal jeg ha i bakhodet! Takk for tipset
Sebrafisk yngel i store antall :)
Sebrafisk ( Danio Rerio ) yngel er kjempemorro

Satt noen omganger med lek de siste halvannen ukene, og går jo som bare det Og kjempemoro å se utviklingen.

Satte en ny "batch" ikveld med alle voksne sebrafisk, og er spent på å se utfallet i morgen ettermiddag

På bilde 1, 2 og 3 er det bilde av yngel som er ca. 2-3 dager gamle etter eggklekking.

må legge over bilde manuelt fra mobil ser det ut som...

Praktbarbe - yngel og sebrafisk yngel...
Flyttet rundt på litt av hvert idag.
Fikk handlet noe blomster, og 2 sekker med grus / sand.

Så var det hjem og fylle opp og fylle på, og flytte rundt på beboere etc.
Rart hvor mye man får gjort, når man bare har tenkt ut en liten plan først

Fikk sugd opp flere praktbarbe yngel som hver dag koser seg bak blåfilteret i 222 litern
Er så kjekt måte å få hentet yngel på, og lite jobb... hehe
Sug opp 10-15 liter med yngel, og fyll på tilsvarende i karet med vann... Blir nesten daglige vannbytter gitt

De voksne sebrafiskene har fått nytt og innredet ( mangler bare en rot som må kokes først...) kar idag, og jaggu dukket det ikke opp yngel i karet som nå står uten pumpe og varme... skal se om jeg ikke klarer å få hentet de ut på noen måte i morgen..

Sneglene er blitt flyttet / samlet i ett kar idag, noe jeg har tenkt på lenge.

Kjøpte 6 stk algespisere igår, og de ser ut til å kose seg masse i sine nye hjem.

Og fikk ordnet ekstra sort svamp rundt endel av pumpene idag. Så er det enda mer yngelsikre
Grattis med yngler, alltid morsomt å se disse små skapningene i karene.
Bruker du fortsatt pimpett til å suge opp ynglene? Gjorde det her idag og det fungerer helt topp som vanlig
Cathy
Grattis med yngler, alltid morsomt å se disse små skapningene i karene. Bruker du fortsatt pimpett til å suge opp ynglene? Gjorde det her idag og det fungerer helt topp som vanlig :)


Jo takk! Veldig moro er det !
Prøvde pimpette på noen sebrafisk jeg så i et akvarie, og fikk fanget dem, men nå er oppdrette litt mer planlagt på dem, så nå går de i oppsatt lekskar med et slags nett/ bøtte ting jeg har mekket/ funnet rundt om, og da trenger jeg bare å tømme bøtten over i klekkekaret for danio.. hehe Veldig kjekt...

Men pipette fungerte bedre på cory synes jeg. De er lettere å fange av en eller annen grunn.. kanskje fordi jeg hadde flyttet eggene over i en 2 liter, så de ikke kunne rømme langt... ?

Synlige palettciklide yngel...
Da har jeg endelig fått se yngelen til palettene tok sin tid, da de har vært veldig flinke til å gjemme unna sine små bak en rot

Fikk sett 2 stk. bare, men burde vel være flere? å veldig masse egg i allefall for litt siden ... får se etterhvert.. Små var de, men større enn yngelen jeg er blitt vant med den siste tiden
Kjempe Danioene har vært veldig aktive i karet de 2 siste dagene.. syntes de stort sett holdt seg i toppen av karet og svømte mot strømmen, men nå har de virkelig utforsket hele karet
Idag flyttet galaxy rasboane inn i sitt nye hjem.. En 45 liter med sand og planter av ekte og uekte type... Så skal jeg bare få kokt disse røttene nå da og festet mose, så er det klart

Mine Rerio legge egg hver dag, og fikk en mega porsjon i dag, så nå skal de få hvile og få feitet seg opp litt igjen.

Lurte på en Arendals tur i helgen,,,, Og da vil jeg innom Buster zoo på Stoa og titte litt på hva de har av utvalg... Kanskje noe nytt eller påfyll av diverse blir med hjem?
Sist jeg var innom der hadde de sinnsyke mengder med flotte discus... skjønner at folk faller for dem ja... men har dessverre ikke plass for slike perler enda

Danio kyathit vf
Da fikk jeg tak i viltfanget Danio Kyathit idag !!!

Var på vei til familiehelg, og stakk innom en dyrebutikk, så det ble impulskjøp... men fikk ordnet med det nødvendige utstyret som trengs for oppbevaring, frem til vi skal hjem tidlig søndag

Godt jeg har kar stående ledig med innkjørte filter
Så kjenner litt på at jeg ikke har tid for å være på tur... må hjem til karene mine... hehe

Men men.. får holde ut.

GOD HELG!

Oppdatering for siste uken...
Ja det ble det en litt slitsom uke gitt... Vond skulder og masse som skjer i akvariene

- våknet opp på tirsdag morgen med vond skulder, og kunne ikke fatte hvorfor...
Men som alltid, så tenker jeg at det går sikkert over snart... hehe
Men nei, ikke denne gangen... så når ikke paralgin forte og paracet hjelper, tenkte jeg at det var lurt å høre med legevakten i går kveld, og joda.... Var bare å komme og få både bedøvelse og kortison...

Så og opprettholde vannbytter og annen pleie har vært slitsomt denne uken, men har på en eller annen måte klart det gitt!

Har fått tak i VF Danio Kyathit. Var litt små-nervøse da dei kom hjem, men de har jammen
slått seg fint til ro.

Kjøpte meg også et par Rubin Gurami, og klør meg litt i hodet her...
På tirsdag la de egg i bobleredet han hadde laget, og hunnen ble forvist bort i det andre hjørnet frem til idag... Igår så jeg at eggene må ha klekket, da det var en god del
bitte små unger som lå veldig stille, men beveget seg noe.. De er der fremdeles idag, men ...
Tidligere idag var mor og far igjen igang med egglegging i nytt reir...
Er det vanlig for dverggurami???

Denne gangen var det sinnsykt masse egg som ble lagt over flere omganger...
Og nå er hunnen forvist bort i hjørnet "sitt" igjen... Og hannen passer på egg og fornyer sine flotte bobler... Og jager alt han kan finne på
Noen som har erfart dette med så tett egglegging på gurami? Det forrige kullet lever jo enda...

Mange små babyer har det dukket opp her, molly, sverddrager, praktbarber, Limia, danio rerio, samt at palettene passer sine egg eller nyklekte... ikke kikket så mye til palettene... tenkte de skulle få mer ro denne gangen, siden jeg nå har sett gangen i hva de holder på med.. hehe litt nysgjerrig

De første danioene jeg prøvde/ prøver oppdrett på vokser jo villt fort så raskt de bikker 2 uker... nå er de vel på ca 3. uke og man ser virkelig forskjell fra dag til dag
Satte en ny lek igår, og denne gangen prøvde jeg dette i ett 2 liters plastkar med en stor flat mosedott som jeg fant ute i hagen... skyllet mosen veldig godt i friskt vann og lot den ligge i vann noen dager før jeg tok den i bruk... Ser ut som den klarer seg utrolig godt under vann så langt, men vil holde øye med den... Er også spent på om denne mosen kan ha fanget opp mer egg, enn det netting/ klinkekuler har vist deg å gjøre... Et lite prosjekt altså

Så bestemte jeg meg på fredag at den siste 200 litern jeg grublet på, skal få lov til å bli hjemmet for alle mine sverddragere har litt forskjellig typer av de, og har endt opp med an stor blandet gruppe på 20-21 stk i dette karet nå Plantet opp litt, fått inn litt røtter og manglet bare litt stein.... så det kommer seg

Nå håper jeg at kortisonen kan vise min vonde skulder virkning svært raskt, slik at jeg orker å holde på med de bøtteløftene med vann fremover... Er jo vrient nok å bære vekten av selve armen.. hehe



Skjer visst mye hos deg for tiden ,alltid kjekkt med yngel ,


Håper at skulderen din blir bedre ganske fort ,god bedring.

Sølvi Gullaksen
Skjer visst mye hos deg for tiden ,alltid kjekkt med yngel , :) Håper at skulderen din blir bedre ganske fort ,god bedring.


Ja... alt på en gang her... he he.. men veldig kjekt det altså
Studerer fiskene og babyene hver dag, og ser de vokser seg store

Ja.. den skulderen hadde jeg klart meg bedre uten nå kjenner jeg... men kan kansje males opp og brukes til fiskefòr???? haha
Legen for nok kikke på den om et par dager igjen om det ikke blir bedre... Fikk kortison... trodde det var løsningen jeg..
Flyttet litt av gurami yngelen...
Ikke stort spennende som skjer når man er redusert med skulder gitt... laaaaange dager,,, Godt man har mye trivelig å se på med oynene i allefall

Så, for å få aldri så lite spenning i hverdagen, så flyttet jeg en del av den første yngelen ( tror jeg ) fra guramiene. Har ett mindre kar rett ved siden av lekskaret, som jeg tenkte kunne fungere som ekstra yngelkar.. De lekte veldig tett, og jeg vet at ved siste lek, så ble det veldig mye egg.


Mine Limia har fått flere unger idag... noen som vet hvor store disse er når de fødes? ser at de er større en hva jeg er vant med av levendefødende fisker...

Fikk en del luftpumper idag fra ebay. Var kjempehyggelig helt til jeg ser at avsender ikke sendte riktig strømplugg som jeg bestilte... Så nå sitter jeg med mange pumper, som trenger adapter...
Bestilte de opp fra ebay med en gang, og har sendt avsender mail, men bare så trasig å skulle vente ekstra lenge bare for adapterne... men men.. Tålmodigheten selv jeg!
( Særlig! )
Rubin dverg gurami 3. egging på under 14. dager...
Det MÅ være noe svært galt med mine dverg guramier...
Idag tidlig, egget de igjen, i ett nyfikset boblerede hannen har passet siden 1. kull

Det vil jo si at de har lagt egg hele 3 ganger på under 14 dager. Nekter å tro at dette er normalt.
Bestemte meg for å flytte både hunnen og hannen idag, til et annet akvarie, så får jeg se om denne adferden forandrer seg... Kjekt med yngel, men det får da være grenser...

Flyttet også palett yngelen over i ett eget yngelkar idag, og skal se om ikke mor og far får ett annet akvarie i morgen... er ikke helt fornøyd med plasseringen av karet, så mulig det blir flyttet.

Yngelen av sebrafisk og praktbarbene vokser og spiser som bare det Gøy å se utviklingen deres fra dag til dag.
Står bra til med resten av yngel også... molly, Limia, sverddragerne etc...


Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap