Camallanus cotti vs. meg 1-0

(OBS! Dette innlegget kan være surrete og forvirrende. Beklager det, men håper du skjønner sånn ca. hva jeg mener)

Nå har jeg gjennomført medisinering med Piperazine (Wormer+ og dewormer bits fra RMD) uten at det har hjulpet. Det hang like mye ut av fiskene etter at kuren var ferdig, som da jeg startet kuren.
Og som om ikke det var nok, så er jeg skinnblakk for en periode fremover, men fikk heldigvis lånt meg nok til å bestille Sera Nematol 10 ml. fra Aquamanias. Håper det holder
-------------------
KAR 1, Hovedkaret
I går kveld tok jeg en tung avgjørelse. Jeg valgte å avlive de fleste fiskene i kar 1.
Totalt: 9 voksne SAE, 28 kobbertetra, 1 Rosentetra, 1 Kittytetra, 2 titteyabarber, og 2 sommerfuglciklider.
Jeg tok denne avgjørelsen først og fremst fordi jeg så tydelige marker på flere av fiskene, og mange av dem viste tydelige tegn på at de slet. Men også fordi jeg rett og slett ikke hadde noe sted å gjøre av dem. Å presse alle fiskene sammen i 60liters karantene gjør dem neppe bedre.
De gjenlevende fra Kar 1 er 4 Crossocheilus reticulatus, en L-333 og 3 ancistrus.
--------------
KAR 2
I kar 2, som jeg antar også er smittet, hadde jeg en flokk med corydoras og banjomaller. Alle disse er nå stuet sammen i et 60 liters karantenekar, hvor jeg gjennomfører vannskifte daglig, samt at de fores 3 gang per dag med dewormer bits som er dynket i fersk presset hvitløk. Der må de nok bare klare seg inntil videre. Jeg har ikke sett synlige marker på noen av disse.
Etter at banjomaller og corydoras ble flyttet til karantenekaret, så flyttet jeg resten av fiskene fra kar 1 til kar 2.
---------------
KAR 3
Dette ble tømt og byttet ut da jeg kjøpte kar 1 for ca. en mnd siden. Det har stått tomt siden da. Planen var å legge ned kar 2, og bytte det ut med kar 3, siden kar 3 er større. (dette var planen før invollsormene ble oppdaget)
Alle fiskene fra kar 1 gikk opprinnelig i kar 3, så kar 3 har vært infisert.
----------
KAR 4, 5 og 6
Inneholder reker, (kirsebær, amano, gabon), kuleskjell og eplesnegler. Alle disse må jeg flytte til et eget kar, siden de ikke tåler Nematol. Hva kan jeg medisinere dem med?
(Jeg har ikke sett tegn til invollsorm hos fiskene i noen av disse karene, men tenker jeg må medisinere for å være på den sikre siden)

Spørsmålene

-Når all sand og vann er fjernet, og karet har stått tomt i over 3 uker, er det da trygt å "friskmelde" kar 3? Eller kan camallanus overleve å tørke ut?

-Når jeg mottar Sera Nematol, bør jeg medisinere fiskene i karantenekaret, eller bør jeg bare putte alle sammen i kar 1 og medisinere alle der?

-Hva gjør jeg med alle plantene og røttene? Jeg kan steke noen røtter, men noen er det store anubiasplanter og moser på, så dem kan ikke stekes.

-Hva kan jeg gjøre med utstyret for å forsikre meg om at det ikke kan videreføre smitte (håver, slamsugere, bøtter osv)

-hva annet kan jeg gjøre for å gjøre forholdene dårlig for camallanus? Jeg tilfører fersk hvitløk i karene daglig, men er det andre ting jeg kan gjøre?

Beklager om det ble litt mye surr her nå, men håper at det er noen som forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg litt her. Takk på forhånd
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap