Hjelp til å velge flyteplante :)

Litt om mitt akvarie.

Amoniak tilnermet 0
Nitrit tilnermet 0
Nitrat mellom 12.5 og 25
PH 8
GH 6
KH 3-4

Jeg skulle gjerne hatt litt lavere PH og høyere KH, men det har jeg forstått er veldig vanskelig å få til. PH er akkurat på maksgrensen til det artene jeg har skal ha og KH er vel på minimumsgrensen.

For tiden har jeg 6cm vannivå fra toppen av substratet opp til vannkanten i mitt 300l akvarie, så det er vel et sted rundt 36 til 40 liter vann. Anubisen jeg har i akvariet ser ut til å trives bra på den delen som er under vann, men bladene over vann har begynnt og tørke. Har hatt den i ca 1.5 mnd.

Det jeg gjerne vil ha er en form for flyteplante som kan trives bra i de vannverdiene jeg har og vil se frodig ut i forrhold til den litt tørre anubiasen. Jeg har i allefall ett dyr som er "omnivore" i akvariet og som sikkert komme til og tygge litt på planten, så det hadde vært gret med en plante jeg kunne få til vekst på.

Jeg kan ikke så mye om planter, men duckweed eller lemnoideae som jeg så det het på Wikipedia ser ut som om det kunne vært et fint tillegg til oppsettet. Kunne den trivdes i oppsettet mitt, og hva trenger den i såfall av lys og liknende?

Er det noen andre planter som flyter og ser grønne og fine ut. Mitt første akvarie, så har ingen krav til at det skal være så veldig avansert

Hadde satt stor pris på litt tips av noen som kan dette med planter.
Kanskje kan Ceratopteris thalictroides være noe for deg?

Blir STORE fine røtter fra disse. Ser virkelig pent ut i karet, men må nok lukes ut av karet da de vokser meget raskt, iværtfall under de rette forholdene. Jeg har ca samme vannverdier som deg og jeg må klippe å kaste ca annen hver uke av denne planten.
Jeg hadde ca 15 - 20 i Nitrat før denne planten kom i karet, nå ligger den på 5 - 10, vet ikke om denne kan være årsaken til dette, men det er det eneste jeg har gjort med karet mitt etter at nitrat falt.

Kalles for gulrotgress.
Der kan du se røttene på gulrotgresset til venstre bak i bildet
Hei. Takk for svar.

Siden jeg har så lavt vannivå i akvariet så tror jeg det kan bli litt overfylt med røtter med Ceratopteris thalictroides.

Jeg har også blitt anbefalt Pistia stratiotes på et annet forum, men den er også litt dyp og trenger mye lys.

Nå som jeg har funnet plantebasen så har jeg funnet to som kunne passet bra. Limnobium laevigatum og Riccia fluitans . Disse blir ikke så dype "korte og tynne, eller lite røtter" og kan trives i det lysnivået jeg har, og PH GH verdiene mine skal passe bra.

Må bare finne en butikk som har en av de, så blir det et forsøk
salvina minima eller Salvina Natans er også planter som ville trives tror jeg. De har heller ikke lange røtter som vil stikke dypt ned i vannet.
ellers er det mange andre typer planter som kan brukes som flyte planter også, som f.eks. Hydrocotyle leucocephala
Et søk på "flyteplanter" vil også gi deg et godt utvalg.
Salvina Natans er nr 3 på listen Eneste er at den trenger mye til veldig mye lys. Litt usikker på hvordan jeg ligger an der. Tror jeg har nermere middels.
Vel minima som bare er en mindre versjon, tror jeg da det er, trenger veldig lite til middels lys så den er ikke noe problem. Håper du finner de plantene du ønsker er mye å velge i og du burde holde øye med det som selges her for er mange planter som butikkene ikke har som andre her på forumet kan hjelpe med.
Mag830
Hei. Takk for svar. Nå som jeg har funnet plantebasen så har jeg funnet to som kunne passet bra. [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] . Disse blir ikke så dype "korte og tynne, eller lite røtter" og kan trives i det lysnivået jeg har, og PH GH verdiene mine skal passe bra. Må bare finne en butikk som har en av de, så blir det et forsøk :)

heisann, jeg har et kar med laevigatum. Det er flotte planter, ligner litt på pistia, men denne platen får også store røtter etterhvert. Så er du obs på det
Da var jeg innom den "lokale" akvariumsbutikken i går og skjekket hva de hadde. De hadde kun Limnobium laevigatum av flyteplantene.

Han jeg snakket med kunne ikke så mye om denne planten, men sa at man kanskje kunne luke "trimme" røttene litt hvis de ble for store. Er dette riktig? Jeg vet at når man monterer Anubias på rot, så er det greit og klippe bort røttene "så de nye tar tak i roten".

Hvis ikke så får jeg lete lit til. Røttene på de største eksemplarene han hadde var ganske lange.
Fin plante, men ser ut som om den også har ganske kraftige røtter.

Tror jeg har funnet ut at Salvinia minima hadde vært perfekt til mitt formål. Noen som vet hvor jeg kan få tak i den i Oslo? Er den skjelden?

Har vært innom TAM Alna og Akvariemagasinet, men begge hadde vel bare Limnobium laevigatum "av flyteplantene". TAM hadde netopp fått inn flere planter, så jeg skulle høre med de i morgen
om noen kan gi meg et tips på sending av planter så har jeg minima du kan få mot at du betaler porto da har i 60L min å er snart på tide å ta ut litt. sprer seg som ugrass
Birdman
om noen kan gi meg et tips på sending av planter så har jeg minima du kan få mot at du betaler porto da :) har i 60L min å er snart på tide å ta ut litt. sprer seg som ugrass

Hei. Det var jo et veldig hyggelig tilbud

Fant to youtube videoer om og frakte planter. Tror han ene var litt full når han lagde videoen, men det skal ikke ha så mye og si...

Den enkleste måten.

En grei måte. Litt overdrevent og bruke isolasjon. Hadde sikkert holdt med et par strimlete aviser :)

Det kan jo ikke bli all verden med porto. Er vel samme takst for og sende pakker i hele Norge og tror prisen går på vekt, så da kan det jo ikke bli så mye.

Hvis tilbudet fortsatt er åpent så kan du jo sende meg en PM, så får du adresse.
Ja det er ikke noe problem. Det jeg har extra av denne typen plante blir bare kastet uansett når jeg må ta ut. Tok ut ca halve tanken sist å nå er det nesten overgrodd igjen etter en uke. Så de sprer seg for når de trives.

En pm er på vei
Planter!!
Da har plantene kommet frem og det meste var i live.
Nå gjenstår det bare og se om de trives hos meg.

Tusen takk Birdman
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap