125l juwel rio akvarie - neste steg?

Hei! Har satt opp mitt første akvarie, et 125L Juwel Rio akvarie. Jeg har utvendig Eheim filter og har kjøpt nytt armatur (Juwel T5) der jeg har 2x28W lysrør (Arcadia Plant Pro innerst og Juwel Day Lite ytterst). Har sand som substrat, og 3 typer planter (Cryptocoryne, sverdplante og vallisneria). Sandsnegler har jeg og, samt en ancistrus og 8 kardinaltetra. Fiskene er små (unge og lovende) foreløpig.

Jeg har tatt meg god tid og kjørt inn alt skikkelig (5 uker før det kom fisk i), og er fornøyd med det. Begynner å komme litt grønne alger nå, etter at de brune har gitt seg litt. Har ikke vært plaga av dem da. Det har gått i åtte uker nå, og plantene begynner å se fine ut, men det er noe alger på dem. Ancistrusen tar mye, ser ut som sandsneglene tar alger også?

Burde jeg prioritert algeetere nå, f.eks otto? Eller bør jeg øke stimen med kardinaler og heller ha f.eks perlegurami eller kakadueciklider? Kuuhli-åler har vært aktuelle også. Andre tips mottas gjerne til en nybegynner!

I det hele tatt er jeg litt usikker på hva neste steg skal være. Jeg vil ha et veldrevet akvarie og vil gjøre ting riktig, så jeg investerer ikke i noe før jeg er sikker på hva jeg vil ha. Håper dere har noen gode tips til en nybegynner med beslutningsvegring
Du har mange muligheter
Men spørsmålet er hva du selv vil ha...
Ros til deg for hva du har gjort til nå. God filtrering, god innkjøring og det virker som om du har god belysning også.

Det høres ut for meg som om du helst vil slippe mye alger, og det kan jeg forstå. Det kan være lurt å tenke på fisker som også er algeetere. Samtidig er det lurt å tenke på hva du helst vil ha. Er det spesielle fisker som du synes ekstra om, så kan du jo "skreddersy" akvariet for dem. Du trenger jo ikke lage en Sør-Amerika biotop, om du ikke vil det selv. Men prøv å pass på at du ikke har for mange bunnfisker er jo et tips. Dersom du vil ha dvergciklider så tar de opp plass på bunnen, og da er det ikke så lett å få harmoniske forhold om du har mange ancistruser f.eks. Mine perleguramier holder seg stort sett i øverste deler av akvariet, og er jo fine. Men kanskje er det mer spennende atferd på dvergciklider... Dette er noe som du må bestemme. Jeg har ikke hatt kakadueciklider, men ser for meg at disse kan være artige vesener. Og da er jo stimen med kardinalneon nyttig for at de ikke skal bli for sky.

Søk litt på de artene du kan være interessert i, så ser du litt om hvordan de ser ut i forskjellige sammenhenger. På youtube kan du søke også. Og søk gjerne på latinsk navn.
Ottoer har jeg ikke hatt selv, men jeg tror kan være litt skjøre til å begynne med. Ellers er det nok flotte algebekjempere.

Nyt denne perioden med beslutningsvegring - før akvariet blir fullt og du må finansiere neste vannbeholder. Det er fort gjort å få litersyke.
Takk for fint svar! Det er jo selvfølgelig opp til meg selv og hva jeg vil, men det er godt å få innspill. Jeg synes kakadueciklidene ser fine ut, liksom litt mer personlighet på fisker som ikke går i stimer og har en annen livsførsel enn andre. Jeg ser at algene kommer for fullt nå, faktisk ser både plantene og algene til å like det nye Arcadia-lysrøret. Før hadde jeg bare 2 Day Lite-lysrør.

Jeg har sandbunn i karet, det er jo en del muligheter der. Og cikliden vil visst gjerne ha det og, så det kan se ut som det kanskje blir noen sånne om jeg får tak i det her på Sunnmøre.
Noen bilder fra karet. Plantene kommer sakte men sikkert og vil nok bli mer dominerende etterhvert.
Flott akvarie!
Men det er én ting å nevne, siden det står skrevet om Kardinaltetra: "Innredning med ikke for lyst bunnsubstrat og tett beplantning". Tenk litt på dette mht. hva slags akvarie du ønsker og hvordan fisken vil trives.

Lykke til!
Takk! Ja, jeg har cryptocoryne i bunnen som forhåpentligvis vil spre seg mye mer utover og dekke bunnen litt mer. Jeg så det med bunnsubstrat, så håper planteveksten tar seg godt opp så det ikke blir så lyst for dem Kardinalene ser ut til å like seg veldig godt her da, det må sies.
Tips: flyteplanter, røtter
Jeg anbefaler at du får tak i ei rot som du kan feste med sugekopper mot bakveggen. Er den stor nok så vil du kunne lage en fin "skyggeplass" under den. Om det er noen skvetne fisker så kan de søke tilflukt under denne når de trenger det. Selv har jeg en diger rot i 250 literen min, og den ser jeg at både rødmunntetraene og keisertetraene mine setter pris på.

Et annet tips er flyteplanter. Jeg har hornblad i mine akvarier, de vokser villig og lager litt skygge. Det ser ut som om cryptocorynene mine tåler den skyggen de er nødt å leve i. Kanskje er dette noe som du kan ha i etterhvert.

Derso du velger kakadueciklider eller apistogramma, så fungerer dette godt også med disse fiskene. Da er det også en fordel med stimfisk, som kan bidra til at ciklidene blir mindre sky.

Jeg vet også at enkelte bruker eikeløv over sanden, og i mangel av eikeløv rundt seg, kjøper catappa-blader. Dette vil også gjøre bunnen mørkere. For øvrig synes jeg akvariet ser veldig fint ut allerede på bildene du har, og det er også slik som du sier at plantene vil jo vokse og bidra til mer skjul etterhvert.

Får lyst på dvergciklider igjen selv, jeg...
Takk for gode tips! Det er veldig dårlig med eik på mine kanter.

Ser ut til at det blir kakadueciklide på meg, må bare se om noen har eller kan skaffe. Er ikke så lett når man bor på en fjellknaus over en fjord uti gokk!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap