Innvendig vs utvendig pumpe

Hallo
skal start opp igjen med akvarium etter noen års avbrekk,
vudere om jeg skal kjøpe helt nytt akvarium eller om jeg finner meg ett her inne eller på finn.
merket på akvariumet bryr meg fint lite,
noen påstår jo at størrelsen ikke teller men jeg er ikke helt enig i den saken, og har da bestemt at jeg skal ha ett kar på størrelse mellom 350liter-450 liter.
kares skal være til ferskvann og selskaps fisk.
så kommer spørsmålet om jeg skal gå får en innvendig pumpe eller 2 eller om jeg skal gå for en utvendig pumpe.
fordelen med innvendig pumpe er jo at man slepper jo og bekymre meg over at det skal begynne og lekke på gulvet og bli vann skader, har selv ikke denne erfaringen men min bror sin am-Top til 550 literen, rauk det en pakning og myyyyye vann gikk utover gulvet, og jeg vet hvor masse stress det er og flytte jævle skapet for og tørke vann.
men på den andre siden 2 støgge pumper skal ødelgee utsikten inn i akvariet, er jo ikke så fint det heller.
hva mener dere og hva erfaringer har dere


takk for svar
Jeg bruker kun utvendige filtre. Tester dem for lekkasje etter hver rens. Har aldri hatt noen store problemer, men har vært nødt til å bytte en pakning i ny og ne.
Plussmedlem
Til så store kar - Utvendig filter eller blåhjørne (evnt sump)
Vanlige innvendige blir for små
milo
Til så store kar - Utvendig filter eller blåhjørne (evnt sump) Vanlige innvendige blir for små



Hadde 2 innvendige pumpe sist jeg hadde akvarium, fluval 5 plus tror jeg er ikke helt sikker på hva tall som var etter, og det gikk fint som bare det.
De fleste anbefaler nok utvendig filter. og innboforsikring.
Det er vel nettopp angsten for at det utvendige filteret begynner å lekke som er den eneste grunnen til å ha innvendig filter. Med gode rutiner er det vel helt greit å ha utvendig filter. Og det er heldigvis sjelden man trenger bruke innboforsikringen. Tror jeg.

Jeg har kun erfaringer med innvendige filtre, og det har gått ganske greit. Inntil nylig har jeg hatt "filtervegg-løsning", etter at jeg leste om denne muligheten i "Back to nature. Malawi" av Ad Konings. Det har fungert ganske bra. Ulempen er at det ikke er så enkelt å få ut alt slammet når man må renske opp filteret.

Et innvendig filter som jeg kan anbefale til et akvarie i den størrelsen du har er Eheim 2252. Jeg har to slike nå. Det ene kjøpte jeg brukt for noen år siden, og det har fungert utmerket slik jeg har brukt det - i et akvarie på 250 liter, med en blåsvampmatte foran.

Etter at pumpa bak filterveggen i mitt 430-liters akvarie ikke lenger fungerte godt nok, så tror jeg det har blitt dårlig sirkulasjon i deler av blåsvampen foran. Så derfor gikk jeg til anskaffelse av to Eheimfiltre; et 2252 og et Biopower 240. I tillegg går det to mindre innvendige filtre i dette akvariet, mest for å ha de i bruk. Når det kapasitet bidrar nok ikke disse mye. På sikt tenker jeg å bruke blåsvamp som ekstra filter rundt 2252-en...

Men det er kanskje like greit å gå for et utvendig filter
Plussmedlem
Aldri hørt om 5+, men Fluval 4+ finnes....
Aldri i verden om jeg hadde brukt bare 2 sånne til så stort kar, men det er min mening. Du gjør sef helt som du selv vil.
Jeg har hatt utvendig filter på 4 kar i 10 år og aldri opplevd en dråpes lekkasje fra disse - JBL filter alle sammen.

Men hvis du er nervøs så kan du plassere filteret i en lav plastkasse og plassere en vannalarm der - en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Vannalarm/36-3029

Man kan også få mer avanserte saker som varsler via sms osv.

Men det har blitt vannsøl - men det er når jeg har skiftet vann og fylt mellomlagringstanker.

Ville gått for et utvendig filter på et kar - egentlig uansett størrelse - kraftig overdimensjonert.
Jeg har bestemt meg for å sverge til DIY-innvendig filter. Det finnes et par sånne hjemmelagetfilter-artikler her, hvis du tror det kan være noe. Det trenger ikke å være støgge bokser som tar plass i akvariet. Du kan for eksempel bruke hele bakveggen til akvariet, hvis du skal ha innvendig bakgrunn. Mener å huske det er noen her som gjorde det og lagde en fin artikkel om det. Det er noe jeg selv gjerne skulle gjort. Da får du jo et veldig stort innvendig filter, som ikke tar plass "fremme" i akvariet.

Det er forsåvidt ingenting galt med utvendige, men jeg merket selv at jeg ofte bekymret meg for at det skulle gå lekk eller lignende. Noen pumper er heller ikke helt "vanntett" - så hvis strømmen går så kan det tyte ut vann av de fordi de suger inn vann men pumper ikke ut. Det fikk jeg merke da jeg var så dum som slo av pumpa uten å ta ut slangene.
Takker for svar, er jo den angsten for lekasje som er saken, har nettopp bytte 30m3 med gulv og har ikke lyst og gjøre det igjen, men med vannalarmen, så blir det hvertfall mer aktuelt
Egentlig tror jeg at det er en større fare for at karet sprekker eller noen av silikonskjøtene gir seg, nå skremmer jeg vel deg enda mer hehe

Men du kan også skaffe en slik:

http://reefshop.mystore3.no/products/nivafoler-inkl-stopsel

Den merker når vannet synker under en viss nivå.

Her kan du kople til en alarm - eller et par magnetventiler som stenger av vannet i slangene til pumpen - og selve pumpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap