Mcsteen's comeback som akvarist. (side 3)

Kurvciklidene er nå i gang med kull nr to siden siste oppdatering, eggen klekket igår. Forrige kull ble heller ingen suksess, forsøkte å mate med både liquifry og avskallede artemiaegg uten at yngelen så ut til å vokse noe særlig. De endte opp som tetrasnacks etter en ukes tid.
Denne gangen skal jeg gjøre et forsøk med yngelboks. Når yngelen er blitt frittsvømmende skal jeg prøve å fange en håndfull og fore de opp beskyttet fra de rødblå fiendene.

Ellers har jeg fått tak i en flaske Easy Life Kalium som tilleggsnæring til plantene. Litt tidlig enda, men jeg synes jeg kan se en bedring allerede
Denne gangen var det et skikkelig halvhjerta forsøk fra ciklidene. Da jeg kom hjem i dag var det kun et titalls yngel igjen, og foreldrene var mer opptatt av å spise enn å passe barna. Skyndte meg å fange fem stk før tetraene gomlet i seg resten. Disse hadde jeg over i breedingboxen som jeg hadde innredet med litt javamose. Dessverre gikk det skikkelig skeis, ingen å se nå, rillene i boksen var for store, og yngelen rømte ut til den sikre død

Tror det var siste forsøk fra min side på å berge yngel, innser at tetraene må vekk dersom de skal ha en sjans til å leve opp.
Har ikke skrevet her på en stund nå, og det har den årsak at det ikke er mye nytt å skrive om. Men jeg kan ta en liten oppdatering på status.
Kurvciklidene gyter jevnt og trutt ca hver 14. dag, men greier ikke å passe yngelen godt nok til at de lever opp. De har hatt fast gytested på ei flat rot bak i akvariet, men denne gangen har de lagt eggene på et av bladene på sverdplanten bare ti cm under vannflata. Det ser ikke ut til å bli særlig vellykket da det har blitt en del mugg på eggene.

Coryene har vokst en del, og jeg synes de innimellom oppfører seg litt anderledes, de er mer klengete enn jeg har sett før. Kan det være tilløp til lek? Det er lov å håpe

Ottoene har blitt mere sky og er nesten ikke framme lenger, en tid trodde jeg at jeg hadde mistet alle, men de dukket opp da jeg tok vannbytte og skulle rengjøre filteret, det viser seg at gjemmer seg bak hjørnefilteret hele tida.

Kardinaltetraene har jeg mistet fire av siden oppstarten i november, har nå elleve igjen, de har dukket under en etter en med jevne mellomrom. Plutselig så kan en stå og sture for seg selv samtidig som den puster voldsomt, for så å bukke under etter et par dager. Får ingen utslag på nitritt eller ammoniakk så det, er kanskje sykdom eller at de blir stressa eller skadd av at kurvciklidene jager de når de blir for nærgående. Denne arten er vel avlet så hardt at de ikke er så hardføre?

Ellers så har plantene begynt å komme seg igjen etter at jeg begynte å tilsette kalium, med unntak av hygrophilaen som ser stusselig ut. Tror det blir til at jeg luker ut disse og planter noe annet istedet.
Da er det ettårsjubileum for akvariet, og alt har ikke gått på skinner for å si det sånn..

Her er en statusoppdatering:

Av de 15 kardinaltetraene jeg kjøpte er det bare 7 igjen. De har bukket under en etter en med forholdsvis lange mellomrom, 1-2 måneder mellom hvert dødsfall. Det har skjedd på omtrent samme måte hver gang: En av de begynner å holde seg for seg selv, og står og sturer i en rolig krok og tar ikke til seg mat, og blir blekere for hver dag til jeg en dag finner den død. De resterende ser ut til å være i fin form, helt til en ny begynner å oppføre seg på samme måte mange uker senere.

De fem ottoene som var så livlige og framme hele tida "forsvant" i april og jeg trodde alle hadde vandret heden. Men det viste seg bare at de hadde begynt å gjemme seg bak det innvendige filteret, og var umulige å få øye på. Ser de bare de gangene jeg er ute med filteret for å rengjøre det. Men de siste gangene har jeg bare kunnet telle tre stk, så med mindre de gjemmer seg ekstremt godt, så er det nok to som har bukket under der også.

I mai fikk jeg et akutt tilfelle av finneråte på ciklidene og noen av coryene, ESHA2000 og hyppige vannbytter tok raskt knekken på det utbruddet.

Lyspunktet er coryene som alle lever i beste velgående Har ikke sett de leke, men så har jeg ikke gjort noe for å legge tilrette for det heller.

Det tristeste handler om paret med kurvciklider, etter å ha lagt egg hver flere ganger i måneden, der de stadig ble flinkere til å passe yngelen så ga de etterhvert bare blaffen i hvordan det gikk med både egg og yngel. Å spise mat ble på slutten viktigere enn å vokte avkommet.
Etter sommerferien, som var drepende varm med temperaturer på 25-30 grader i lange strekk, oppdaget jeg tegn til at ciklidehannen begynte å miste synet, og han ble helt blind tilslutt.

Men det verste var da jeg fant ciklidehunnen død en dag jeg kom hjem fra jobb, så ingen tegn til at det var noe galt med henne i tiden før. Tok straks og målte det som var av vannprøver og fikk til min forskrekkelse utslag på NH3-prøven.
Hev meg umiddelbart på vannbyttegaleien og spurte meg selv samtidig hva i all verden det var som hadde skjedd med filteret.

Det viste seg i ettertid at det hadde vært elekriker i borettslaget noen dager tidligere for å oppgradere ett felles sikringsskap, og strømmen hadde vært koblet ut en hel arbeidsdag (( Da var det bare å fortsette med vannbytteregimet og krysse fingrene for at ikke flere fisker skulle stryke med. Da NH3-prøvene begynte å bli bra forventet jeg en topp med nitritt, men den kom ikke. Jeg ble mistenksom og hentet fram et sett med Prodac nitritt dråpetester som jeg brukte under innkjøringa i fjor, og DA fikk jeg utslag. Så det var bare å fortsette med vannbyttene inntil nitritten var helt borte.
(Lekse lært: ikke stol på API dråpetest for nitritt!) Berget heldigvis resten av fiskene.

Fisker i akvariet nå er:
1 blind kurvciklidehann
7 kardinaltetra
3? ottoer
7 corydoras Sterbai

Er ikke sikker på hva som blir veien videre nå.
Tetrastimen begynner å bli uttynnet, men jeg vet ikke om jeg har lyst på flere av de. Har tenkt å vente noen måneder for å se om de fortsetter å falle fra. I såfall er det mulig at jeg innfører en annen stimfisk i stedet. Dersom de resterende holder seg i live er det mulig jeg utvider antallet igjen.

Er veldig usikker på kurvcikliden, den er blind, men ser ellers ut til å være i god form. Den har dog problemer med å finne mat. Av og til greier den å finne fram til fortabletten coryene får. Men ellers går det i håndmating med tubifex eller røde mygglarver. Ser ikke noe poeng i å skaffe en ny hunnfisk, blir neppe noe pardannelse når han ikke kan se den kommende partneren sin Har heller ikke hjerte til å ta livet av den så lenge han ikke ser ut til å lide av handicappet sitt.

Så alt er litt på stedet hvil i karet nå, det eneste som jeg har gjort den siste tida er å luke litt i plantene pluss at jeg har satt inn noen nye planter.

Legger ved et bilde som viser hvordan det ser ut i akvariet nå.
Hvorfor er det ingen som har fortalt meg at det står et eiketre i hagen vår?
I fjor lette jeg byen rundt etter eikeløv, og så står det altså et eiketre 10 meter unna inngangsdøra! :P
Hehe, da er du heldig, jeg må få slike blader tilsendt fra andre kanter av landet
Feil ved jbl nh4 test, en liten oppdatering.
Da flere på forumet har opplevd at NH4-testen til JBL ikke har fungert som den skulle,
så bestemte jeg meg for å sjekke min egen JBL-test. Som jeg skrev i en annen tråd (http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=77748) så oppdaget jeg feil med min også.

Tok derfor kontakt med zooservice.no der jeg kjøpte testen, og de sendte meg et nytt sett. (bra kundeservice!)
Fikk det nye testsettet idag og testet det på samme vis som sist.
(Tilsatte noen dråper Salmi i 1/2 liter vann) men fikk ikke utslag på denne testen heller.
Returnerer dermed begge testene til forhandler, og får ta noe annet i bytte.

Sendte en mail til JBL forrige uke med spørsmål om de var kjent med problemer med denne testen, men har ikke fått svar ennå.

Har søkt rundt på nettet om dette problemet, men det er ikke mange som har beskrevet tilsvarende problemer. Det var et par tilfeller her på forumet i fjor vår (begge oppdaget i forbindelse med salmi-innkjøring hvis jeg husker rett). Og et nytt tilfelle nå nettopp (kjøpt hos en annen forhandler enn mine tester).

Men jeg fant denne tråden på tropicalfishforums.co.uk Legg merke til hva som skrives i post #118:

I e-mailed JBL in the early hours of this morning, asking how to tell from the test's batch numbers how old it was. JBL replied but ignored my query : instead they asked for my address so they could send a new kit. I said that, yes, I wanted a new kit but wanted it today, explaining why, citing Hobbyfish as the source of the delinquent refill and repeating my questions about batch numbers. They said : go to Hobbyfish ; they will replace the kit with a new one and we will credit them. Make sure, they said, that the batch number on bottle #2 is not : 0010. 15 23565 00 1 V04 because: "some of these fail as you have seen".

Det er samme batchnummer på flaske nr 2 i begge settene jeg fikk tilsendt, så kanskje det er noe i dette?
Har omsider fått svar fra JBL angående de defekt NH4-testene (purret etter jeg fikk testet det andre settet) men svaret var intetsigende som kundeservice i store bedrifter ofte er:

"thank you very much for your email and for using JBL products.
The numbers you’ve send us are not the Batch number.
The batch number can be found on each reagenz and consits of 4 number (like 0012).
At this point we never had any problems with our tests.
Could you please also make sure that you also have reagenz 1,2 and 3.
Just to make sure, that one reagenz is not double.
We hope this answer was helpful."

Jeg oppga både batch og produktnummer i mailene så de har vel bare skumlest det jeg skrev. Får håpe de får testene i retur fra zooservice slik at de har mulighet til å teste de selv. Zooservice har forresten tilbudt pengene tilbake eller ny test fra annen produsent, så tommelen opp for servicen der
Det virker som mange har hatt problemer med JBL NH4 testen. Jeg mottok JBL testlab for et par uker siden. Jeg tok fram NH4 testen ganske raskt for å teste om den virket. Jeg tok også en halvliterglass med litt salmi. Da virket det som det var noe galt med min også. Men i ettertid tror jeg kanskje at jeg ikke utførte testen riktig. Når jeg leste i manualen fant jeg en feil med min fremgangsmåte. Etter at man har tilsatt dråpene fra flaske nummer 1 skal man blandes GODT. Etter nummer to skal det blandes. Og også til slutt etter nummer tre. Så skal man jo selfølgelig vente i et kvarter før man leser av da.

Jeg er jo ikke sikker, men lurer på om jeg har fått rart resultat fordi jeg ikke blandet ordentlig mellom tilsetningene. Nå ser det heldigvis ut som mitt sett virker hvertfall

Hilsen Christopher
Christopher Omtvedt
Det virker som mange har hatt problemer med JBL NH4 testen. Jeg mottok JBL testlab for et par uker siden. Jeg tok fram NH4 testen ganske raskt for å teste om den virket. Jeg tok også en halvliterglass med litt salmi. Da virket det som det var noe galt med min også. Men i ettertid tror jeg kanskje at jeg ikke utførte testen riktig. Når jeg leste i manualen fant jeg en feil med min fremgangsmåte. Etter at man har tilsatt dråpene fra flaske nummer 1 skal man blandes GODT. Etter nummer to skal det blandes. Og også til slutt etter nummer tre. Så skal man jo selfølgelig vente i et kvarter før man leser av da. Jeg er jo ikke sikker, men lurer på om jeg har fått rart resultat fordi jeg ikke blandet ordentlig mellom tilsetningene. Nå ser det heldigvis ut som mitt sett virker hvertfall :) Hilsen Christopher


Flott at testen din virker!

Hvis det er sant det som ble skrevet på tropicalfishforums i linken over her så skal det være et parti av flaske nummer 2 som ikke er bra.

Kunne du sjekket hvilket batchnr det står på flaske nr 2 hos deg?
Batchnummeret er et 4-sifret tall som er printet på etiketten f.eks 0020.
Jeg skal sjekke det i morgen, og så hører du fra meg da. Jeg er ikke hjemm nå
Batchnummeret på min NH4 nr2 er; 0013 15 25365 00 1 V10. Så da er jo min fra en annen serie da.
Har vært tyst i tråden her lenge nå, så det er kanskje på tide med en oppdatering.
Det har skjedd litt av hvert i karet siden siste oppdatering i oktober(!). Ikke alt har vært positivt for å si det sånn.

Den blinde kurvcikliden døde ikke lenge etter forrige oppdatering og de 7 kardinaltetraene var utpå nyåret redusert til kun 4. Regnet med at resten av kardinalene kom til å gå dukken etterhvert også, så jeg bestemte meg for å satse på en annen stimfisk i stedet for å etterfylle med flere av samme art.
Valget falt på Flammetetra.
En stim på ti stk ble kjøpt inn.

Jeg begynte også se meg om etter et nytt ciklidepar. Jeg endte tilslutt med et par med Bolivianske Sommerfuglciklider.

Alt var såre vel en stund, ciklidene la egg første uka, og fortsatte med det annenhver uke selv om det gikk skeis med yngelpleien.
Men SÅ: Etter noen uker, husker ikke nøyaktig men kunne vært en måneds tid etter jeg fikk ciklidene, da begynte flammeteraene å dø en etter en. Samme symptomer hver gang: stiller seg for seg selv i et hjørne, slutter å spise, oppblåst buk. (så jeg antydninger til struttende skjell?) Hjelp! Har de fått bukvannsott?, tenkte jeg. Begynte å medisinere med eSHa 2000, og fire flammetetra og ciklidehunnen strøk med før det tilsynelatende gikk over.

Alt var så ved normalen igjen, bortsett fra at den gjenværende ciklidehannen så litt tynn ut og antydning til litt rødlig (sår?) gattåpning. Tenkte det ville gå over med gode vannbytterutiner og eventuelt medisinering hvis nødvendig. Men han ble bare rødere i gattåpningen, og noen uker senere var det akkurat som det stakk ut en liten rød kaktus der bak. Hva i all verden var dette? Trålte nettet etter svar, og fant det til slutt. Huttemegtu, Camallanus innvollsorm! Og medisin var ikke akkurat lett å oppdrive. Fikk tilslutt tilsendt ei flaske SERA Nematol fra dindyrevenn.no, som visstnok er eneste botemiddel i handelen. Startet behandlingen, og etter et par dager var symptomene borte. Cikliden døde dessverre allikevel en uke etterpå, sannsynligvis var det så store skader innvendig at det ikke var nok å drepe parasitten for å berge livet.
Jeg mistenker at parasitten fulgte med ciklidene fra dyrebutikken, og at det var det som var årsaken til at de andre fiskene døde.

Har ikke hatt sykdom eller død etter dette, og rett før sommeren "arvet" jeg 6 kardinaltetra og en otto fra ei som skulle flytte. Så nå har jeg 10 kardinaltetra, 6 flammetetra, 4 ottoer og 7 corys.

Den store nyheten er at jeg har greid å overtale både meg selv og min bedre halvdel til at fiskene fortjener et større hjem. Så nå står det et Juwel Rio 240 på stua
Er ferdig med å innrede så i morgen er det klart for å flytte over planter og fisk. Detta blir bra!

(Beklager langt innlegg, sånn blir det når man oppdaterer en gang i skuddåret )
Sju har blitt til åtte!
Har fjernet det meste av røtter og planter i 128-litern nå og fikk meg en gledelig overraskelse. De sju corydorasene vår nå blitt til åtte!
En liten pjokk på ca en centimeter svømmer rundt sammen de voksne.
Det er virkelig overraskende, det er lenge siden jeg har sett antydning til lek, og jeg har heller aldri sett egg oppi der. I tillegg er tetraene svært glupske når det gjelder yngel, så den må ha gjemt seg godt for alle farene som truer i akvariet.
Da passer det godt med å flytte til "større hus" nå som det er blitt familieforøkelse.

Da har 240-litern vært oppe og gått i to måneder. Den ble fylt opp og fiskene overført fra det gamle karet på et ugunstig tidspunkt, nemlig rett før sommerferien.
Så jeg var spent på hvordan det skulle klare seg i fire uker med sporadisk tilsyn, men bortsett fra noe voldsom algevekst så var alt i orden.
Fikk redusert lystida og algene er nå nesten borte. Litt uvant å gå fra 1x18W i 128 litern til 4 x 54W i det nye. Kjører 8 timer på 2x54 og 2 timer "midt på dagen" med de de siste 2x54. Lysene er 3 x High-Lite Day og 1 x High-Lite Colour.
Har sikkert ikke optimal lysmengde/lengde enda, men det gror godt og algene holder seg unna. Tilsetter forøvrig CO2 fra sodastreamflasker med adapter.

Forrige uke fikk jeg utvidet bestanden av kardinaltetra (fra 10 til 22) og otto fra (4 til 7).
I dyrebutikken gikk selvsagt kardinaltetra og neon i samme kar, og da jeg ba om å få 12 kardinaltetra fikk jeg spørsmål om det var så nøye om jeg fikk bare kardinaler...
-Ja selvfølgelig, sa jeg ,og kom hjem med 12 kardinaler og 1 neontetra...

Kardinaltetra pleier å være noen kr dyrere pr stk enn neontetra. Hvertfall her i Bergen
Sharanu
Kardinaltetra pleier å være noen kr dyrere pr stk enn neontetra. Hvertfall her i Bergen

Det stemmer, tror det var 18.- og 22.- for disse to. Betalte bare for 12 fisk, så det er ikke sikkert hun fikk med seg at det hadde blitt med en ekstra blindpassasjer.
Yikes.. Dyrt med fisk der nord, skjønner jeg.
Tenkte å beskrive hvordan jeg gikk fram da jeg oppgraderte til større kar:

Jeg skaffet altså et større kar som skulle erstatte det gamle.
Gammelt kar: Akvastabil 128L med innvendig Eheim Biopower 200 filter.
Nytt kar: Brukt Juwel Rio 240L med utvendig Eheim 2075.
Filteret til det nye karet var innkjørt og i drift helt fram til jeg hentet det.

Jeg hentet karet og filteret på en søndag, straks jeg kom hjem (etter en kjøretur på ca 20 min) satte jeg opp det nye filteret og lot det gå i det gamle karet. Da slapp jeg å stresse med å få igang det nye karet for å berge filterbakteriene.

Mandag og tirsdag gikk med på å vaske ren 240-literen, og å skaffe sand, røtter og planter.
Onsdag var den store flyttedagen.
Praktisk nok så skulle det nye karet stå rett ved siden av det gamle, så jeg slapp å tenke på at det ene måtte flyttes for å gjøre plass til det nye.
Først dekorerte jeg med røtter og fylte i sand. Deretter fylte jeg vann slik at det så vidt dekket sanden før jeg gjorde unna plantingen. Planter som skulle være med fra det gamle til det nye karet ble nå flyttet over. Resten av planter og røtter i det gamle karet ble plukket ut, slik at det kun var vann fisk og sand igjen.

Så kommer det jeg selv synes var genialt: Jeg stanset det nye utvendige filteret og flyttet utstrømmerøret til det nye karet, mens jeg lot innsuget bli i det gamle. Da kunne jeg rett og slett pumpe vannet rett fra det gamle karet til det nye. Da jeg hadde pumpet over ca 3/4 av vannet stanset jeg filteret og flyttet både innsuget og det gamle innvendig filteret over i det nye karet.

Nå kunne jeg fange alle fiskene og flytte de over uten å tenke på tilvenning siden vannverdiene i de to karene var tilnærmet like Jeg tok meg deretter god tid til å etterfylle med friskt vann til karet var fullt.

De to filtrene lot jeg gå parallelt gjennom sommeren i ca 6 uker før jeg fjernet det innvendige filteret. Kulene med SubstratPro flyttet jeg over til det utvendige filteret.

Om det var den optimale måten å gjøre det på vet jeg ikke, men det fungerte for meg, og det var enkelt og greit uten noe stress.
I går var jeg heldig og kom over en butikk som solgte sjakkbrettciklider. Så jeg slo til med en gang tre små sjarmører ble med hjem. De er veldig små (2-3 cm) så jeg aner ikke kjønn, og heller ikke hvilken art. Ser nevnt flere steder at Discrossus filamentosus er den mest vanlige i handelen, men mine har "spadeformet" hale som D. maculatus, men fiskene er vel så unge at eventuell lyrhale ikke vises enda.

Knipset noen bilder, men ikke lett å få fokus på noe som er så smått.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap