Problemer med planter

Jeg er en ny akvarist og startet mitt første akvarie med noen fisk for en uke siden.
Siden da har plantene i akvariet blitt bare styggere og styggere, den ene har fått masse brune og stygge flekker mens den andre harfått lysebrune kanter.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre plantene? Feks noe middel å ha i vannet.
Sverdplanter (og andre rosett-planter) liker næringsrikt substrat, litt surt og VARMT vann ( minst 24 gr.). Viktig å fjerne all steinull fra planterøtter, ellers hemmer det rot-utviklinga. Kan hende du trenger bedre lys. Den lysegrønne planta foran på bildet tror jeg ikke er en vannplante!
Mona Bjønni Næss
Sverdplanter (og andre rosett-planter) liker næringsrikt substrat, litt surt og VARMT vann ( minst 24 gr.). Viktig å fjerne all steinull fra planterøtter, ellers hemmer det rot-utviklinga. Kan hende du trenger bedre lys. Den lysegrønne planta foran på bildet tror jeg ikke er en vannplante!


Har tatt av den ulla som var rundt røttene, og vannet ligger på 26 grader i akvariet.
Planten foran er kjøpt sammen med de andre på dyrebutikken og var blandt akvarieplantene i butikken.
Håper plantene dine blir fine etter hvert-er jo ganske nytt oppsett du har. Mine sverdplanter har trengt tre-fire uker på å etablere seg i mine akvarier...
PS: min erfaring er at dyrebutikk-ansatte sjelden vet navnet på eller noe om plantene de selger
Mye lys, co2 hvis du har krevende planter. Plantenæring i flytende eller fast form alt ettersom hvilke planter du har. Foriktig med plantenæring hvis du har reker i karet dog.

- her finner du forkjellige planter og deres behov.


Forøvrig så er ikke alt om selges i dyrebutikken som akvarieplanter nødvendigvis det. Jeg har selv en diffenbachia på kjøkkenbenken kjøpt i dyrebutikk. Men det var fordi den var billigere der enn i vanlig blomsterbutikk
Sverdpanten din må du ikke gi opp riktig enda, den har blader i overvannsform (veldig mange av plantene vi kjøper i butikk er dyrket med kun tærne i vann fordi det er billigere, det er egentlig røttene vi betaler for), det har den ikke bruk for nå, så de vil visne uansett hvor flotte forhold den får. Ta vekk de ytterste du, så slipper du å se på det. Den trenger næring og foretrekker gjødsel i substratet, JBL 7 kugeln eller lignende vil gjøre susen. Hygrophilaen du har foran sverdpanten opptar næring fra vannet, flytende sådan med jern får du fra Akvariekjellern, andre merker er uten jern og du trenger både micronæring og jern. Litt som oss mennesker, uten vitamin D kan vi pøse på så mye kalsium vi vil uten at det hjelper. Pass på at næringen er uten forsfat og nitrat, det produseres det nok av i et normalt akvarium. Akvariekjellern har næringskuler også forøvrig, har bare aldri bestilt det derfra fordi jeg legger bunnlagsnæring i alle kar...
Takk for masse god hjelp!
Skal kjøpe de gjødselene og se hvordan det går videre
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap