Prosjekt akvarie! (side 2)

Vannet skal passe til tetraer, mykt med ph på 6,5 sist jeg målte
Kunne egentlig tenkt meg å hatt en til type displayfisk i tillegg til kampfisken, evt kjøre inn 100l på nytt med et mindre filter og ha kampfisken i den og kjøpe noe annet til det store akvariet.

Vet at ph kanskje er litt i høyeste laget for tetraene, men har lite lyst til å begynne å dille med ting som senker ph, vet dette kan være litt risky og man kan få ph kræsj når bufferen er "brukt opp". av stimfisker blir det flere coryer, større stim med kardinaler, og kanskje øksefisk eller noe annet av toppsjiktsfisk.

Sparer på alt vann jeg kan, tenkte også å ha felt med den lyse sanden jeg har fra før, også prøve å få tak i noe sort til resten. Vet de i enkelte kar har en helt sort grus som er relativt grovkornet, burde dette gå greit hvis jeg har omtrent 1/3 av bunnen med grei sand for coryene og resten med sånn sort grovkornet grus? Får kjøpe plantesubstrat ment for akvarier da, noen spesielle merker folk har gode/dårlige erfaringer med?

Takk for svar forresten, er heldigvis alltid noe nytt man kan lære

Edit: Av måleutstyr har jeg for tiden dråpetester for ph, og noen multistrips fra JBL, hvordan er disse i nøyaktighet?
Brukte disse under innkjøringen og så ut til å stemme overens tidsmessig mtp nitritt og nitrat, men lot det stå å godgjøreseg en del lenger før jeg turte å ha fisk i. Regner med de gir mer en liten pekepin på vannverdier men at jeg burde gå til innkjøp av ordentlig testutstyr?
denne filmen på youtube, var jo faktisk litt tips der om hvordan man gjør ting.

Ser de bruker noe de kaller for aquasoil uten noe annet over, er dette noe som man kan få tak i i Norge? Likte hvordan det så ut når den var våt.
Syns pH ser helt grei ut til de fiskene, jeg. Ingen grunn til å klusse med det, hvis det holder seg stabilt.

Fraråder bruk av teststrips, uansett produsent. De er ikke pålitelige...du kan finne litt om hvorfor i min post om vanntester her. Spander dråpetester for ammoniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2) og nitrat (NO3).

Hvis du ønsker å holde cory på en ansvarlig måte, bør du faktisk ha sand i hele akvariet etter min mening. Dette går ikke bare på dette at de skal ha en flekk å grave på. Å gå med nesa og bartene rettet mot sanda (og nedi sanda) er en medfødt oppførsel hos cory, og de slutter ikke med det bare fordi de beveger seg over på "steingrunn". Rent fysisk kan uegnet underlag ødelegge bartene. Men like viktig er at det vil sette seg mer biofilm på grus, og dette kan føre til infeksjoner i barter, munn og gjeller.
En annen ting er at svart grus ofte er av vulkanisk opphav og kan være veldig skarp.

På filmen bruker de Ada Aquasoil Amazonia, ikke noe problem å få tak i, f.eks. her. Dette er først og fremst et bunnlag ment for planteakvarier, og er utmerket til dette. Det har noen ulemper, imidlertid...bør ikke brukes med fisk som roter i bunnlaget, da det vil skape grums vann. Det har også feil kornstørrelse for coryer. Amazonia inneholder nitrogen og fosfat, og vil lekke ammoniakk og fosfat-forbindelser ut i vannet i minst et par måneder. I tillegg er det relativt kostbart, om det spiller en rolle.



Da satser jeg heller på noe under sanda
Hvordan er det med sort sand? Finnes det noe med runde kanter som ikke lekker gift ut i akvariet? Skal lese denne, og gå til anskaffelse av dråpetestere
Enig med SilverShaded, fin sand er best for cory og soil er supert for reker og planteakvarie. Soil inneholder ekstra næring for plantene og kan stabilisere pH for reker. Lykke til med akvarier
Får kanskje gjøre noe slikt med 100 literen etterhvert (litersyken??)

Etter et kjapt søk i fiskebasen fant jeg brasiliansk jordspiser, blir akvariet i minste laget for en slik? Skal passe mtp vannverdier, så er størrelse og akvarievenner det står på

Evt var sommerfuglciklide utrolig vakker, og rolig/fredelig ut i fra det jeg kan lese både her og andre plasser
Sort sand lekker ikke ammoniakk, ingen sand gjør det. Det er spesielle næringssubstrater med tilsatt nitrogen og fosfor som gjør det.
Jeg vet ikke om noen svart sand som har runde korn OG god kornstørrelse til coryer (ca.0.4-0.8mm). Og mesteparten av det som averteres som "svart" sand er mere gråaktig enn svart.
Det fins svart sand som er farget, det kan være en risiko. Jeg kjøpte noe Estes Stoney River farget sand for å teste. Sanda var flott, men den var alt for lett og det fløt partikler på overflaten.

Selv skulle jeg ha helt lys sand til coryer, og måtte til England for å finne en som både er inert, har rett kornstørrelse og runde korn. Sanda må også ha riktig spenn i kornstørrelse...har den for stor spennvidde (mer enn 0.3-0.4mm) kan bunnlaget tette seg (f.eks biltema-sand som er 0.1-0.7mm).

Men det fins næringssubstrat som ikke er tilsatt nitrogen og fosfor, disse er fine under sand/grus og medfører ingen lekkasje-risiko. Jeg har prøvd Tetra Complete, fungerte helt greit. Du har også Tropica Plant Growth Substrate (ikke kjøp Soil !), også greit nok. Fins flere også. Alle disse brytes ned i løpet av et år eller to, da næringen ofte er basert på ubrent leire og/eller torv.

Jeg valgte et evigvarende "utvekslings-substrat" under sanda, nemlig Seachem Flourite. Det kan ta opp og avgi næring fra vannet/plantene, men påvirker ikke vannverdiene og brytes ikke ned. Litt dumt å ha under sand, da naturlovene tilsier at sanda vil synke og havne nederst. Det har imidlertid ikke skjedd her, og karet har vært oppe 11 måneder. Gjødsle må man uansett hva man bruker.

Da har du litt oversikt over mulighetene dine, kanskje...
Fantastisk, hjertelig takk for svar
For ut å se hva de har av utvalg i dyrebutikken, evt bestille på nett

Edit: Noen som har noen erfaring med en av de to fiskene jeg nevnte?
Begge artene er direkte "konkurrenter" til coryene, i og med at de siler sand. Begge er så godt som bunnfisk, og det går ikke så bra sammen med coryer, særlig sommerfuglciklidene vil nok banke opp coryene når de kommer i elskovshumør. Ciklider i cory-kar bør være arter som holder seg mest oppe i vannlagene. Sier dette fordi jeg syns å huske at du ville utvide cory-bestanden din...
Da får jeg heller skaffe noen scalarer når kampfisken har fått 100 literen for seg selv sammen med noen reker
Det høres ut som en plan....en gjeng redback scalarer hadde nok gjort seg
Jepp
Hvis ikke jeg finner noen andre fredelige ciklider jeg kan ha i disse vannverdiene og sammen med coryene, får se hva jeg finner i fiskebasen
Ja, det fins andre Flere arter Acara kan kanskje være aktuelle ?
Kikker litt i fiskebasen, men kommer jo ann på tilgjengelighet og dette..

Hvordan pleier dyrebutikker å være med bestillinger av fisk? Evt. hvordan er det å kjøpe fisk på nettet? Kjenner ikke til noen lokale oppdrettere i kristiansandsområdet heller.
Hvis du vet om en dyrebutikk som ikke er Buddy, Tropehagen eller noen annen kjedebutikk, så pleier det å gå an å bestille fisk. De fleste kjøper fra Imazo, og du kan se hva både Imazo og andre leverandører kan skaffe til enhver tid[URL=http://fisklista.akvarielagret.se/?query=corydoras&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k] her[/URL].
Kikker litt på palettciklide og nøkkelhullciklide. Står vel så langt mellom disse eller scalarer

Edit: Hvordan ligger prisen på voksne discus ca? Og hvor vanskelige er de i akvarie med planter?
Du må lese i Fiskebasen...palettcikliden er en bunnfisk, og ikke å enbefale sammen med cory. Nøkkelhullcikliden kan muligens gå.

Diskus koster penger, ja. Og de er svært krevende når det gjelder både vannbytter, vannverdier og mat. Tror de fleste seriøse diskuseiere bytter vann bortimot hver dag... Ikke en fisk man bør prøve seg på hvis man er nybegynner, ihvertfall...men vet ikke riktig om du er det eller ikke
Heelt nybegynner er jeg ikke, men absolutt mye jeg kan lære..
Fikk ikke med meg at det er en bunnfisk nei..

Hører med dyrebutikken hva de har/kan skaffe før jeg bestemmer meg, hvis det er vanskelig å få tak i nøkkelhullciklide / blå acara så lander jeg nok på scalarer

100 literen blir nok hjem til kampfisken, reker og kanskje endlers (hvis jeg får tak i, de er iallefall utrolig vakre)
Endlers står jo ofte til salgs her på Rubrikk.
Bare husk på at de skal ha et helt annet vann enn hva du har der nå !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap