Neon tetra oppdrett ! forsøk 1.
Etter å ha undersøkt utallige sider på nettet om oppdrett av Neon Terra så satte jeg igang.
Mye usikkert her men jeg synns det er verdt er forsøk.
Vasket et plastikk kar og fylte det opp 4-5 cm med så rent regnvann som jeg fant ute, etterfylte så med springvann til det var 10-12 cm totalt.
Dekket bunnen med klinkekuler og litt glatte runde stener.
1 plante med mange røtter og store blader.
1 liten sprut med vanntilvenning. Varme kolbe satt til 24 grader.
Ventet så 1 døgn før fisken kom oppi. Det gikk vel 3-5 min før leken satte i gang
Nå skal fisken være oppi der 2-3 døgn før de flyttes tilbake til sitt hjem.
Og forhåpentligvis ligger det mange egg i bunnen.
Akvarie skal så holdes ganske mørkt fordi eggene er ømfintlige for lys.
Kommer tilbake etter hvert om hvordan det gikk med forsøk nr 1 med oppdrett av Neon Tetra.
Mye usikkert her men jeg synns det er verdt er forsøk.
Vasket et plastikk kar og fylte det opp 4-5 cm med så rent regnvann som jeg fant ute, etterfylte så med springvann til det var 10-12 cm totalt.
Dekket bunnen med klinkekuler og litt glatte runde stener.
1 plante med mange røtter og store blader.
1 liten sprut med vanntilvenning. Varme kolbe satt til 24 grader.
Ventet så 1 døgn før fisken kom oppi. Det gikk vel 3-5 min før leken satte i gang
Nå skal fisken være oppi der 2-3 døgn før de flyttes tilbake til sitt hjem.
Og forhåpentligvis ligger det mange egg i bunnen.
Akvarie skal så holdes ganske mørkt fordi eggene er ømfintlige for lys.
Kommer tilbake etter hvert om hvordan det gikk med forsøk nr 1 med oppdrett av Neon Tetra.
Postet 24.10.13 kl 22:32
Tips om oppdrett av neon tetra.
Noen som har noen tips eller innvendinger om oppdrett av Neon Tetra ?
Postet 24.10.13 kl 23:00
Postet 25.10.13 kl 00:14
:'(
Negativt utfall av 2 Neon Tetraer, klarte seg ikke i det sure vannet. Prøver å redde de resterende fiskene ved å flytte de tilbake til selskaps akvariet.
Men skal holde lekakvarie en stund for å se om det var noé positivt i forsøk nr 1.
Men skal holde lekakvarie en stund for å se om det var noé positivt i forsøk nr 1.
Postet 25.10.13 kl 08:05
Som antatt..
Som jeg antok og som jeg nå antar er bekreftet, ingen yngel. Ikke som jeg kan se.
Men fant noen muggne egg, så det beviser at jeg er på rett spor.
Håper på bedre lykke neste gang.
Men fant noen muggne egg, så det beviser at jeg er på rett spor.
Håper på bedre lykke neste gang.
Postet 27.10.13 kl 21:00
Det er spenstig å gå rett på neon tetra må jeg si! Sånn jeg har forstått det er det så privatpersoner som greier å få oppdrett på disse, men det regner jeg med at du er fullt klar over Du skal uansett ha lykke til! Ser frem til å høre om flere oppdateringer. Ta gjerne med noen bilder om du har mulighet, for det er alltid spennende å se hvordan oppsettet ditt ser ut.
Postet 06.11.13 kl 12:20
Postet 06.11.13 kl 13:21