Filter lekk

Hei! Der begynte dessverre mitt utvendige eheim-filter å lekke. Jeg har et 180 L-med innebygd innvendig filter og utvendig filter. Kan man trygt anta at det innebygde innvendige i grunnen er sterkt nok alene? Kjøpte akvariet brukt med begge to.
Det spørs jo hvor hardt du har belastet karet ditt.

Jeg har selv en 180L med innebygd filter og pumpe.
Har ikke hatt noen problemer med dette.

Sirkulerer 600L i timen.
Jeg har etter hvert fått flere fisker, og ser at filteret ikke renser like bra som før.

Det jeg gjorde var og kjøpe en større pumpe til filterinnsatsen min.
Dette er et Juwel kar med Bioflow 3.0.

Kjøpte en pumpe som skal greie 1000L i timen, og da blei karet mye renere og penere.
Dette er pumpen som passer rett i orginalfilteret, om det er av typen Bioflow 3,0 fra Juwel da.

Så konklusjonen er vel at dette kommer ann på hvor mye fisk du har i karet ditt.
Du kan ikke uten videre gå ut fra at det innvendige filteret klarer jobben. Filtrene samlet har akkurat passe kapasitet til belastningen i karet, det blir ikke mer filterbakterier totalt enn det er mat til. Så du bør passe på å måle ammoniakk og nitritt den første uken og gjøre vannbytter hvis nødvendig, til det innvendige filteret rekker å forøke bakteriestammen.

Når utvendige filter begynner å lekke, er det ofte fordi en eller annen pakning ikke gjør jobben sin. Alle filter behøver vedlikehold, og når man kjøper brukt vet man aldri hvordan vedlikeholdet har vært. Pakninger må smøres og/eller byttes av og til. Se om du kan finne ut hvor lekkasjen kommet fra og bytt pakningen. Som oftest er det enten den store pakningen mellom bøtta og pumpehodet, eller de to små som sitter nedi hullene der du fester slangekoblingen.

Filteret kan selvfølgelig også ha en feil, men i første omgang er det rimeligere å prøve med å bytte pakninger enn å kjøpe nytt filter.
Takk for svar! Jeg var nødt til å koble fra for å dra på jobb nå. Det lekker ut på begge sider, fra under "håndtakene" man drar opp for å "løfte" topplokket. Det lekker ca 1/2 l i timen, skulle jeg tro. Skal prøve å se på dette med pakninger - ante ikke at pakninger måtte smøres... Her lærer man.

Det er forøvrig en Juwel, ja. Kjøpt nokså lite brukt. Usikker på hvor kraftig innvendig filter jeg har. Hvordan finner jeg ut dette, mon tro?
Det er nokså kraftig "befolket":

2 velvoksne blå acara
2 voksne scalare
3 siamesiske algeetere
5 digre ancistrus
3 noe mindre golden nugget
2 kuhli-ål
Høres ut som hovedpakningen, dette...den sitter i et 'spor' der bøtta og pumpehodet "(lokket") møtes.
Belastningen er nok litt i overkant, ja....særlig 5 digre ancistrus søler MYE. Her bør filtreringen ligge godt over hva som er "normalt" for 180 liter.
SilverShaded, du er et funn. Alltid gode, lærerike og hjelpsomme svar å få fra deg.
Tusen takk ! Det er bare hyggelig å dele...og enda mer hyggelig når det ikke er forgjeves
Det er nøyaktig samme oppsett som jeg har.
Mitt har kjørt knirkefritt over lengere tid med orginal pumpe og filter.

Følgende fisk har vært bosatt der:

4x Astatotilapia burtoni
4x Spotted hoplo
1x Ildhale
3x Siamesisk Algeeter
6x Regnbuefisk
1x Palettciklide
4x Convict julie
5x Coridoras.
Det var nesten fler enn meg, det. Og intet utvendig filter, altså? Da tror jeg jaggu at jeg også går til innkjøp av et innvendig som filtrerer 1000 L i timen, jeg òg. Lut lei utvendige filtre.

Var det forøvrig noen triks med innvendige filter, for å gjøre dem mer effektive? Mener jeg leste noe.
Og tusen hjertelig takk for hjelpsomme svar til deg også
Ingen utvendige nei.
Originalt filter med orginal pumpe som er oppgitt til 600l i timen. Har bare kjørt ett døgn nå med 1000l pumpa. Blei betydelig bedre gjennomstrømning.. Så da får vi se. Er litt flere fisk der nå enn det som sto i lista mi. Derfor bytta jeg pumpe nå.
Det kan være lurt å huske på at gjennomstrømning ikke er alt. Filtervolum er minst like viktig. Da er det plass til mer filtermedium, ergo plass til mer bakterier. Hvis vannet strømmer for fort gjennom filteret får ikke bakteriene glede av oksygenet og næringenen i vannet.
Vil du med det anbefale meg to filtere, SilverShaded?
Synes det er rart om det ikke skulle være nok filter i orginalen.
De kjører jo eksakt samme filter i Juwel Rio 240L.

Men for all del... Desto mer filtermasse, desto bedre.
Ja, det er da langt fra påbudt, eller engang anbefalt, med utvendig filter i tillegg? Skader vel ikke, riktignok.
To filtere er alltid en fordel.

Det har du jo nettopp sett et eksempel på; Ett filter har sviktet (noe som jo skjer i ny og ne, både med innvendige og utvendige), men takket være at du hadde to, har du fortsatt et filter som funker.
Ja, det sier egentlig seg selv. Men frågan er hvor stor forskjell nr 2 utgjør, utenom i en situasjon der nr 1 har sviktet. Hvor mye bedre er det med utvendig filter?

Og dessuten er det selvsagt langt større risiko forbundet med et utvendig filter, og risiko vil jeg prøve å minimere, som temmelig fersk akvarist.
Filtervolum er like viktig for den biologiske filtreringen som gjennomstrømning, eller viktigere. Utvendig filter har helt klart størst filtervolum. Med mindre man velger et underdimensjonert filter, så klart.

Etter min erfaring er lekkasjefaren veldig lav så lenge man tester filteret i noen minutter eller timer i en bøtte med akvarievann på badet etter hver rens.

Test filteret både med strøm på, og under simulert strømbrudd (altså dra ut kontakten og se om det begynner å piple ut vann). Holder filteret seg tett på badet, ser jeg ingen grunn til at det plutselig skal begynne å lekke i stua.
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Inge Stumo
Reklame for plussmedlemskap