Litt forskjellige spørsmål ang cory

Da jeg vil prøve meg på corydoras så har jeg skaffet meg 5 Corydoras metae og på lørdagen flytter apisto paret mitt ut og tenkte da å skaffe meg 5 til. Så da har jeg noen spørs om det blir for mange med 10 metae i en 75l.
Andre arter som bor der er 4 L-144 yngler på 2-3 cm som blir der til dem har blitt litt større (skal beholde 2 stk i det karet), 5 korallrød smykketetra og 2 sebra snegler.

Ellers har jeg også skaffet meg 4 Corydoras pygmaeus som bor i yngel karet, de bor sammen med 4 Aspidoras sp. C125 golden, reker, jeger snegler og kampfisk yngler så spørsmålet mitt her er:
Går det greit å ha disse 2 artene sammen?

Vet at kanskje jeg burde har minst 5-6 av hver art, men det var kun 4 pygmaeuser og ene aspidorasen fløy rett inn i pumpa og døde. Så jeg har ikke fått tak i 1 til av denne arten.

Cathy
Da jeg vil prøve meg på corydoras så har jeg skaffet meg 5 [URLBLOCK1] og på lørdagen flytter apisto paret mitt ut og tenkte da å skaffe meg 5 til. Så da har jeg noen spørs om det blir for mange med 10 metae i en 75l. Andre arter som bor der er 4 L-144 yngler på 2-3 cm som blir der til dem har blitt litt større (skal beholde 2 stk i det karet), 5 korallrød smykketetra og 2 sebra snegler.

Jeg ville ikke bekymret meg for å ha 10 sammen i 75 liter. Så lenge de ikek krasjer helt med mallene når de blir eldre så høres det ut som et trivelig kar

Cathy
Ellers har jeg også skaffet meg 4 [URLBLOCK2] som bor i yngel karet, de bor sammen med 4 [URLBLOCK3], reker, jeger snegler og kampfisk yngler så spørsmålet mitt her er: Går det greit å ha disse 2 artene sammen?

Jeg har ingen gode referanser å ta av her, men jeg ville trodd det gikk helt greit. Det er bedre for dem å ha selskap, selv av en annen art men samme type oppførsel/fisk, enn å gå 4 ensomme i hvert sitt kar.
Takk for svar.

Nå er aspidorasene og pygmene ganske unge tror jeg. Iallfall utifra cm av det som står oppført på hva dem blir så jeg vil tro at dem er ganske så unge. Pygmene skal være 2 av hvert kjønn så jeg vet ikke om det er noe must å ha fler damer enn gutter her.
Det virker iallfall at de 2 gruppene går veldig bra sammen til nå, men hva som skjer da dem blir eldre får jeg vel bare se
Pygme cory
Hei
Hvor store er pygmecorryene??
Det finnes en liste om hvem corryer som kan krysse seg i forhold til arts navn, men vet ikke om den ligger her ute på akvaforum. I såfall kan du melde deg inn i corydoras Skandinavia på Facebook, det er det gruppa heter, der under filer ligger lista, det finnes 9 forskjellige familier innenfor corydoras! De som er innenfor samme familie krysser seg, men pygmecory krysser seg kunn med andre pygmecorry arter etter hva jeg kan skjønne av den lista! Pygme corryene blir ikke større en 2-3 cm. Dermed har du kanskje allerede fullvoksne corryer, men du burde ha de i arts kar, dvs eget kår til hver corry art, kan ha de med andre fisk men egg og unger kan da fort bli spist opp. Ville bare si ifra
2 av disse VF pygmene er vel max 2cm tipper jeg, hannene bittelitt mindre.
Disse burde vel ikke kunne krysses med aspidoras da det er 2 forskjellige arter? Eller de er jo en cory art, men en sub gruppe langt uti der om jeg har forstått riktig. Hmm nå ble jeg usikker å skal få sjekket det opp samt at jeg håper noen som har peil svarer
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap