Trådalger som ikke lar seg knekke. (dø trådalge døøø!) (side 3)

Når du "staker pumpa" kan du jo legge utløpet i en bøtte slik at løse alger havner der og ikke i akvariet ditt. Fjerner ikke problemet, men du sprer det i et hvert fall ikke ut over hele karet.
Eg vet ikke hvis eg skjønner begrepet "Staker pumpa"? :o Forstår det slik at en del av filtergørr havner i akvariet igjen, samme om man skviser filtersvampen.
Denne rutinen kan være problematisk. Eg tror ikke at løse alger er problemet her, det er heller ett "sammelsurium" av næringsstoffer som blir fellet ned i filteret. Det er særlig Fe (jern) fra gjødsel som blir nedfellet her og det gjerne med PO4 (fra foring) som FePO4. Fra filteret skjer det en bestandig og jamn tilbakeløsning av Fe og PO4. Hvis man skviser nå svampen er det fare at man øker konsentrasjonen av Fe og PO4 dramatisk siden tilbakeløsning går mye raskere nå. Ergo det blir ett paradis for penselalger (og evt. andere alger) som elsker høge PO4 og Fe-verdier når det er i ubalanse til andre næringsstoffer (NO3).
Tipset til Sigmund er bra, bedre er en skikkelig og regelmessig filterrens.

Tips for preparater å øke NO3 har eg nevnt tidligare i tråden, Grapejuice.

Når man prøver seg på tilføring av makroer som PO4 og NO3 er det en selvfølge at man overvåke (måle) verdier i akvariet før og etter.
Veldig gode og instruktive råd Michael.

Jeg oppfatter "stake" slik at hun renser slangene til og fra filteret, danner seg gjerne alger i disse dersom det kommer lys til.
Hehe, ser nå at jeg formulerte det litt dårlig. Det er altså da ei innvendig juwel-pumpe (disse sitter helt opp i vannskorpa nesten), og når jeg fjerner mer enn ti liter vann så drar pumpa inn luft. Derfor må jeg ofte slå den av mens jeg holder på. Når jeg da starter pumpa igjen, (inni den boksen i Juwel-karet) - så har den ikke så god fart i utblåset, antakelig fordi det er kommet litt luft inn i mellom svampene og slikt, jeg aner ikke - men jeg må ta den "hylsen" (altså det plastkammeret inni boksen) der svampene ligger, så drar jeg den litt opp og setter den ned igjen, slik at jeg "staker", altså pusher litt opp og ned så jeg får presset ut luften. Da kommer det et sånn foff! av luft og endel av filtergrums ut i karet.


I 160liters karet mitt skjer dette ikke, da jeg har pumpen helt nede på bunnen av DIY filter-kammeret. Den drar da såklart ikke inn luft, og trenger ikke stoppes når jeg tar vannbytte, fordi vannstanden minker ikke såpass at det går lavere enn inntaket på pumpa


Det perler helt villt og plantene stortrives, men status for trådalgene er det samme: de trives like godt.
Legger ved en videosnutt for å vise perling, tror jeg tok bort en del trådalger før jeg filmet. Må nesten fjerne annenhver dag!

Forsåvidt veldig fint, hehe. Hvilken fisk er det du har der?

Jeg har fått bukt med mitt algeproblem. Dvs, jeg ser en og annen tråd her og der, men det holdes i sjakk av Pistiaen tror jeg. Så bruker jeg litt av den derre happycarboen også. Jeg har fått mer penselalger da, men de har ikke tatt overhånd, er bare at de gror godt på den ene roten og på de eldste javabregnebladene og litt her og der. Men penselalgene syns jeg ser fine ut på røtter - mindre fint på planter og glass, blergh, men på glasset er det bare en liten dott her og der.

Kanskje du må prøve med noen skikkelig hurtigvoksende planter, for eks Pistia? Tilogmed vasspesten min var ikke rask nok for mine trådalger, og det sier jo litt.
Tror ikke det å innføre noe hurtigvoksende er tingen, men jeg vet ikke. Vil ikke ta fra hc det lyset den tydligvis nyter.
Må finnes en bedre måte. Kanskje karbonjøret er greia.
Har en sterk følelse av at trådalger og mine planter nyter godt av samme forhold, har desverre ikke fått kjøpt testutstyr til PO4 og NO3 enda, men kanskje det avslører noe.

Akvariet et jo dekt med planter som stortrives, så vil ikke bølle med nye planter
99,9% av det grønne på bildet er planter..
Kan legge til at jeg ikke fôrer i det heletatt og ha 2 ottoer en siamesisk algeeter og en haug med kirsebærreker.
Ok.
Kjøpte litt carbo. Husker ikke merket nå, men var ikke happylife eller flourish.
Før måtte jeg rense manuelt hver annen dag. Etter at jeg har begynt å legge til carbo har veksten på trådalgene stagnert. Er fortsatt litt igjen, men det vokser ikke. Spent på å se om det lille som er igjen dør ut eller om jeg må ta det ut selv.

Det var anbefalt 1ml til 25liter daglig i godt beplantede akvarier...
Jeg har brukt 10 ml til 40 liter daglig, så det er jo en grei overdose.

Kirsebærreker og SAE klarer seg bra. Kirsebærrne får egg også, så det funker fint.

Jepp

Edit: doserer 2x5ml om dagen.
Oi! Så spennende! Og bra også, haha. Jeg har ikke brukt happylife på en stund nå, men har ikke blomstret opp igjen noe trådalger. Det er sikkert en tråd her og der, men ikke noe jeg har sett, eller merket når jeg har rotet rundt i karet.
Bruker bare opp boksen på 250ml og ser hvordan det går etter det.
Håper at det holder seg borte etter det, men det kan fort bare blinet håp.
River opp denne tråden litt igjen.
Har en periode på ca 1 mnd byttet ut min 40w lampe med en 15w.
Har fjernet en del alger manuelt og og hatt ca 15 yngel av black molly og en noen reker i karet. BM frotser i alger dagen lang, men tror det at jeg har satt ned w/L så kraftig, har gjort at algene ikke har hatt det så bra. HC trivdes helt ok, men 15w/40L og har vokst fint. Har satt tilbake 40w igjen nå og har hele tiden gjødslet med KNO3 blanding.
Det er ikke rent enda, men veldig nært.
Har en gjeng med amanoreker i et annet kar, men tror de er for store til å spise nå i forhold til hva Niesar sier.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap