Minst mulig støy fra pumpe / filter

Hei,

Jeg setter opp et 200 liters Akvastabil og ønsker å ha effektiv filtrering, men med minst mulig lyd. Tidligere har jeg alltid kun benyttet interne pumper / filtre og tenker at det kanskje er de som lager minst lyd. Kanskje er det bedre med to små innvendige, enn ett større. Hører gjerne hva dere akvariumsfolkene har gjort av erfaringer.
Interne filter kan være stille, men de kan også ligge og dure mot glasset og lage masse lyd. Jeg har bedre erfaringer med eksterne filter. Disse kan være lettere å lyddempe, f.eks. gjemmes inni skap.

Da jeg for noen år siden bodde på 15 kvadrat sammen med 375-literen min, satte jeg filteret oppå en lyddempende plate og pakket det inn i mineralull og tepper, noe som dempet støyen effektivt. Kjølingen tok vannet seg av.

For tiden har jeg et ganske stort utvendig filter som dessverre duret litt gjennom skapet det står i. Jeg satte en 3 cm tykk plate med isopor under filteret, og nå er duringen knapt hørbar. Den luftbårne delen av lyden blir effektivt stoppet av skapdøra.
På biltema får du tak i skumgummi formet som eggekartong. Dette er ment til å brukes inni høyttalere. Om du putter filteret i skap og forer skapet med slik skumgummi bør det bli ganske støysvakt. Funker hos meg i alle fall. Har også satt filteret på litt isopor bare for å dempe mer effektiv mot møblet. Kan ikke påstå at jeg hører mer lyd fra dette filteret enn det innvendige som står i samme kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap