Pseudotropheus elongatus mpanga

Jeg har gått til anskaffelsen av 5 Pseudotropheus Elogantus Mpanga yngel (2-3cm), og lurer på om noen har erfaringer med den. Jeg er fortsatt usikker på kjønnet, men det er enten 3 hanner og 2 hunner, eller 2 hanner og 3 hunner. Tiden vil vise. Det generelt anbefalte oppsettet på Malawi, er 1 hann og 2-3 hunner, men jeg har lest at det mest aggresjonsdempende oppsettet for disse, er å ha tre av hvert kjønn. Er det noen som har prøvd dette?
Hvor stort akvarie har du?
Årsaken til at jeg spør er at jeg selv har hatt flere hanner av en utpreget aggressiv art, Ps. sp. polit, i en 430 liter. Tror det var en gruppe på 8, hvorav 3 var hanner og 5 var hunner. I mitt akvarie var det slik at hannene var omtrent like store (umulig å se forskjell), og de brukte nok en god del oppmerksomhet på hverandre framfor å slite hunnene ut. Det fungerte faktisk ganske godt. I dette akvariet gikk det også ca 20 andre fisker, i og med at jeg satset på å gjøre det vanskelig for hannene å gjøre krav på hele akvariet. Jeg vil tro at dersom akvariet er for lite i forhold til artens humør, så vil ikke dette kunne gå. Jeg tror f.eks at det er raskere at de tar livet av hverandre i et akvarie som er 1 m langt, framfor et akvarie som er ca 1.30 langt....

Altså - fordelen med å ha lik fordeling av kjønnene er nok at hannene lar mye av aggresjonen gå ut over hverandre, eller bruke energien på å lure på om de klarer å få seg et territorie. Ulempen er om det av en eller annen grunn er en hann som blir den udiskutable alfahannen, så kan det tenkes at han tar livet av de andre hannene. Er akvariet for lite vil han muligens også slite ut hunnene etterpå. I og med at det er yngel du har kjøpt vil de i større grad kunne tolerere hverandre etterhvert som de vokser opp.

Nå ble ikke dette svar på Ps. elongatus, men kanskje var det til nytte likevel. Jeg tror "overbefolkning-strategien" er å foretrekke med denne arten, men det er mulig du får flere svar. Selv har jeg ikke hatt denne arten, altså.
Tusen takk for svar. Det du skriver virker logisk, og er sikkert overførbart til denne rasen. Hannene er omtrent like store, så jeg får håpe at de vil klare å tolerere hverandre, også når de vokser seg til. Jeg får bare lete opp flere damer til dem.

Foreløpig går de i et 112l, men et mer velegnet malawi akvarium, er på inngang.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap