Innkjøp av akvarium

Hei!, Som tittelen tilsier, har dere noen anbefalinger på de forskjellige akvarium-merkene. Har sett litt på juwel og akvastabil. Har riktignok ikke bestemt meg for om jeg skal ha salt eller ferskt vann. Er ute etter et i størrelsen 180-240liter ca. Holder disse standard-pumpene som leveres med Juwel og akva mål? Så også litt på Elos, men syntes det var vel stiv pris. På forhånd takk for alle innspill

Andreas
Enorm respons
Ingen som har noen tips / meninger / anbefalinger på de forskjellige merkene ?
Plussmedlem
Liten forskjell fra merke til merke sånn. Hvilke mål de har som standard er forskjellig, men kvaliteten er gjerne bra....
Så koker vel kanskje mest ned til hvilken "bruk" du skal ha det til... Type fisk osv....
Hei... Jeg er også nybegynner!
Jeg har et Juwel 125 (men ønsker meg et Juwel Vision 260) og min erfaring med dette er:
Første frustrasjon var pumpa. Den innvendige pumpa. Jeg slet lenge med alger og dårlig plantevekst. Pumpa måtte rengjøres 2 ganger i uka. SÅ fikk jeg nok og kjøpte en Eheim pro 350 utvendig pumpe. Fjernet den innvendisge og kjørte på med den utvendige. Etter en ukes tid ble vannet klart! Vedlikehod er minimalt.
Planteveksten endret seg ikke. Plantene døde og ny ble innkjøpt. Iflg forhandler så var det visst bra lysrør. Etter litt googling så byttet jeg begge rørene. Da eksploderte det i karet. Plantene vokste som bara det.
Nå har det gått et år og jeg er meget fornøyd. Klart vann, ikke alger, fisk som trives.
Men det kostet utover det som var i standardpakka. Akvastabil har jeg ingen kjennskap til.
Grunnen til at jeg tok Juwel var møbelet som er tilpasset karet og lagringmulighet under i skapet.
Men det tok lang tid før alt ble stabilt. Jeg gjorde alle de nybegynner feilene som er.
Feil lys, for mye lys, for tidlig innkjøp av fisk, for mye mat til fiskene, hørte for mye på forhandler (har funnet 2 stk jeg forholder meg til men kun da personalet jeg har blitt kjent med og stoler på), for vanskelige planter til å begynne med.
Når det gjelder planter har jeg lest meg opp på nettet og spesiellt på denne siden:
http://www.tropica.com/dk/forside.aspx
Jjeg foorholder meg bare til ferskvanns akvarie. Saltvann blir for vanskelig og for viderekommene, og kjemikere synes jeg.
Dette var mitt lille bidrag!
Akvastabil vs juwel er vel en smaks sak. Selv foretrekker jeg akvastabil av flere grunner.

Jeg synes måla på karra er bedre. Mer dybde.
Gode løsninger ift hull i topplokk til slanger/kabler.
Penere karr og møbler - utseendemessig.

Den nye move serien fra akvastabil kommer med sump og ferdige borret for gjennomføringer. Her kan man også velge LED lys.
Takk for mangen svar
Tusen takk for flotte svar. Har så masse spørsmål angående akvarium, selv om jeg akkurat har lest meg igjennom Back to nature - akvarieguide. Fikk også nettopp melding om at akvarium fra a til ø hadde ankommet postkontoret : )
Jeg tror jeg kommer til å ende opp med Juwel Rio eller Vision 180. Eventuelt Akvastabil Move 100cm. Jeg har dessverre bare 113 cm til rådighet. Jeg har allerede begynt å glede meg til vi flytter ifra denne 60kvm leiligheten til ett hus. Da hadde ikke et 1000 liters vært å forakte. Får vel prøve med dette på 180 liter først ^_^ Er det forresten noen som kunne forklart meg forskjellen på følgende:

-Med T5 armatur
-Med T5 dæmpbart
armatur og sunriser
-Med LED`s
(2 stk. i bredden)

Link til Akvastabilkatalog: http://dyrego.no/dyregonorge/last_ned/akvariebrosjyrer/content_1/filelist_54ae2786-ec34-4055-8528-164022c6ff71/1373815902122/akvastabil_juli2013.pdf
Fordeler ulemper?

I tillegg, har forstått at jeg trenger en dråpebasert vanntester. Var det Tetra-vannsett? Er tetra ledende innen vanntesting? Andre gode alternativer? Hvor kan jeg bestille dette fra, er det store prisforskjeller kontra å bestille på nette / kjøpe i butikken ?

PS: Råflott Bullmastiff Are
Jeg har ikke så mye peiling på armatur/lys men jeg byttet lysrør fra orginalen til Arcadia J5 Plant Pro.
Dessuten har jeg satt styring av lys på en timer som jeg kjøpte på Clas Ohlsson. 10 timer lys pr dag!
Jeg brukte vanntester fra JBL i begynnelsen til ting ble stabilt. Jeg har dråpe test som er mer korrekt enn lakmuspapir som ikke duger.
Jeg har handlet litt på nett og det er stooor pris forskjell.
Jeg har brukt: http://www.webzoo.net og http://www.akvariekjellern.no
Men jeg har som regel dårlig tid når jeg handler så jeg reiser til forhandler. Jeg bor i Oslo men reiser til http://dahlsdyrerike.no i Moss. Her konfornterer jeg dem med nettpriser og det går som regel greit.
Valget
Mange fine tips rullator : ) Jeg ser at hos Akvastabil så får jeg ett 275liters akvarium på 100cm, kontra 180 liter hos Juwel. Jo større jo bedre med tanke på stabile vannverdier vel.
Er det noen som vet om standardpumpene som blir levert med Akvastabil er gode nok?
Syntes det er litt rart at Juwel ikke leverer pumper som er gode nok til akvariumene deres, er det virkelig slik for alle? Eller er det bare slik at innvendige pumper ikke holder mål generelt?

Sidespørsmål: Jeg vil ikke utelukke et saltvannsakvarium i fremtiden. Beklager ett sikkert dumt spørsmål, men hvordan vil det være å ha ferskvann i f.eks:

Mark II "saltvands"akvarie. Komplet sæt m. dæmp-bart T5 eller T8 armatur, sunriser og filtersump.
Eneste akvastabil karra som kommer med filtrering er move serien. Hvert fall utifra hva jeg vet. Skal du først bestille move så tar du med led lys. Ikke sååååååå store forskjellen i pris men en meget stor forskjell i effekt. Move leveres med sump løsning. Som du også må ha om du vil prøve saltvann senere. Jeg hadde definitivt gått for det.

Er forresten ikke en bulle på bildet det er min gamle boxer Odin.
Du kan jo også melde deg inn i Facebook gruppen: Vi med akvarium: https://www.facebook.com/groups/vimedakvarium/
Her har i hvertfall jeg fått mye råd og veiledning MEEEN som alle FB-grupper så kan man få mye rare svar. Jeg har forholdt meg til råd fra Tore Håland som er en meget dyktig akvarist, Kjell Tellefsen meget god akvarist og aqua scaping og Lars Jamne meget god akvarist. Men for all del det er mange andre dyktige der.
Plussmedlem
Sånn til info...
Vi Med Akvarium må vel være den verste gruppa jeg vet om for en nybegynner. Jeg har ALDRI sett så mange dårlige og direkte feil råd som det blir gitt der....
Jada, mange dyktige folk der, men du bør vite å skille de ut....
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap