Innkjøp av akvarium

Hei!, Som tittelen tilsier, har dere noen anbefalinger på de forskjellige akvarium-merkene. Har sett litt på juwel og akvastabil. Har riktignok ikke bestemt meg for om jeg skal ha salt eller ferskt vann. Er ute etter et i størrelsen 180-240liter ca. Holder disse standard-pumpene som leveres med Juwel og akva mål? Så også litt på Elos, men syntes det var vel stiv pris. På forhånd takk for alle innspill

Andreas
Enorm respons
Ingen som har noen tips / meninger / anbefalinger på de forskjellige merkene ?
Plussmedlem
Liten forskjell fra merke til merke sånn. Hvilke mål de har som standard er forskjellig, men kvaliteten er gjerne bra....
Så koker vel kanskje mest ned til hvilken "bruk" du skal ha det til... Type fisk osv....
Hei... Jeg er også nybegynner!
Jeg har et Juwel 125 (men ønsker meg et Juwel Vision 260) og min erfaring med dette er:
Første frustrasjon var pumpa. Den innvendige pumpa. Jeg slet lenge med alger og dårlig plantevekst. Pumpa måtte rengjøres 2 ganger i uka. SÅ fikk jeg nok og kjøpte en Eheim pro 350 utvendig pumpe. Fjernet den innvendisge og kjørte på med den utvendige. Etter en ukes tid ble vannet klart! Vedlikehod er minimalt.
Planteveksten endret seg ikke. Plantene døde og ny ble innkjøpt. Iflg forhandler så var det visst bra lysrør. Etter litt googling så byttet jeg begge rørene. Da eksploderte det i karet. Plantene vokste som bara det.
Nå har det gått et år og jeg er meget fornøyd. Klart vann, ikke alger, fisk som trives.
Men det kostet utover det som var i standardpakka. Akvastabil har jeg ingen kjennskap til.
Grunnen til at jeg tok Juwel var møbelet som er tilpasset karet og lagringmulighet under i skapet.
Men det tok lang tid før alt ble stabilt. Jeg gjorde alle de nybegynner feilene som er.