Noen spm. ang coryodas albino yngel
Etter å ha lest masse nyttig og ikke minst spennende stoff om coryodas og alskens rundt dem... så har jeg allikevel noen spørsmål, da jeg ser at mye av det jeg har lest er info som nå er noen år gammel.... og fått inntrykk av at det kanskje har kommet litt nyere og nyttig stoff....
Spørsmål 1:
Skal man enda tilvenne yngelen gradvis til høyere vannstand?
2. Er det lurt å la eggene klekkes i hovedkaret sammen med foreldrene? Lest at noen lar eggene være, og har hell med dette...
3. Har brukt esha 2000 i karet med egg for å hindre mugg, men det ble masse mugg allikevel.. er det noe middel som er "mest" effektivt?
4. Holder det å mate yngelen 2 ganger pr. dag ?
5. Når man har 50-80 yngel av albino... er det vanlig at så mange klarer seg/ vokser opp om man passer godt på med rene kar og vannbytter 2 ganger pr dag... og foring så klart... Ikke noe mer som skal til...
de har et kar med luftestein i også....
Takker for alle innput og forslag
Er 1. gang jeg skal igjennom dette med corodas yngel.... pust!... hehe
Spørsmål 1:
Skal man enda tilvenne yngelen gradvis til høyere vannstand?
2. Er det lurt å la eggene klekkes i hovedkaret sammen med foreldrene? Lest at noen lar eggene være, og har hell med dette...
3. Har brukt esha 2000 i karet med egg for å hindre mugg, men det ble masse mugg allikevel.. er det noe middel som er "mest" effektivt?
4. Holder det å mate yngelen 2 ganger pr. dag ?
5. Når man har 50-80 yngel av albino... er det vanlig at så mange klarer seg/ vokser opp om man passer godt på med rene kar og vannbytter 2 ganger pr dag... og foring så klart... Ikke noe mer som skal til...
de har et kar med luftestein i også....
Takker for alle innput og forslag
Er 1. gang jeg skal igjennom dette med corodas yngel.... pust!... hehe
Postet 02.11.13 kl 20:55
Holder på med det samme som deg, samme cory, men ikke albino:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=74650
Beste mot mugg er etter min erfaring rent strømmende vann over eggene. Minst mulig styr med ynglene hjelper også for å få de til å overleve.
Mate med levende Artemia så fort eggsekken er borte, etter 2-4 dager. Men mange har god erfaring med avskallet artemia. Hvor ofte man skal fore blir noe man må se an - det beste er jo at ynglene har tilgang til mat hele tiden, samtidig som man passer på at maten ikke ligger for lenge, slik at den blir muggen/gammel. Det beste er vel å mate lite og ofte. Helst flere enn 2 ganger per dag.
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=74650
Beste mot mugg er etter min erfaring rent strømmende vann over eggene. Minst mulig styr med ynglene hjelper også for å få de til å overleve.
Mate med levende Artemia så fort eggsekken er borte, etter 2-4 dager. Men mange har god erfaring med avskallet artemia. Hvor ofte man skal fore blir noe man må se an - det beste er jo at ynglene har tilgang til mat hele tiden, samtidig som man passer på at maten ikke ligger for lenge, slik at den blir muggen/gammel. Det beste er vel å mate lite og ofte. Helst flere enn 2 ganger per dag.
Postet 02.11.13 kl 21:34
Endret: 02.11.13 kl 21:35
MrSpockHolder på med det samme som deg, samme cory, men ikke albino: [URLBLOCK1] Beste mot mugg er etter min erfaring rent strømmende vann over eggene. Minst mulig styr med ynglene hjelper også for å få de til å overleve. Mate med levende Artemia så fort eggsekken er borte, etter 2-4 dager. Men mange har god erfaring med avskallet artemia. Hvor ofte man skal fore blir noe man må se an - det beste er jo at ynglene har tilgang til mat hele tiden, samtidig som man passer på at maten ikke ligger for lenge, slik at den blir muggen/gammel. Det beste er vel å mate lite og ofte. Helst flere enn 2 ganger per dag.
Fin tråd, og skal forsøke ditt tips om isboks tenkerjeg... men må ha et utvendig filter først... Her i hus er det kun innvendige filtre og luftpumper det går i pr. idag.
Men mate og rense ofte skal man få gjort... Noen ærfaring med å bare knuse og bløte opp avskallet artemia egg?
Hadde håpet å slippe hele den klekkeprosessen, da det stinker og er litt/ masse jobb... hehe Knuste Tabimin igår og ga dem, men usikker på om de var litt for små enda til å ta til seg mat... men idag burde det være noen som ønsker å smake mat...?
Postet 03.11.13 kl 07:20
Skulle tro man kunne få til et opplegg med innvendige filter også - litt Reodor Felgen system Hovedsaken er at man bruker renset vann til å strømme over eggene.
Har ikke prøvd avskallet artemia - men har lest at andre har skrevet at det funger bra. Men levende er best. Men det er jo litt jobb. Knust tørrfor har jeg prøvd - og det ga ikke mange som vokste opp.
Har ikke prøvd avskallet artemia - men har lest at andre har skrevet at det funger bra. Men levende er best. Men det er jo litt jobb. Knust tørrfor har jeg prøvd - og det ga ikke mange som vokste opp.
Postet 03.11.13 kl 12:29
MrSpockSkulle tro man kunne få til et opplegg med innvendige filter også - litt Reodor Felgen system :) Hovedsaken er at man bruker renset vann til å strømme over eggene. Har ikke prøvd avskallet artemia - men har lest at andre har skrevet at det funger bra. Men levende er best. Men det er jo litt jobb. Knust tørrfor har jeg prøvd - og det ga ikke mange som vokste opp.
Får jammen fingruble litt på dette tenker jeg... er jo som du sier... må være muligheter...
Nå har jeg studert mine små albinos etter at jeg foret dem med avskallet artemia, og jammen sviver de rundt som noen minimini-støvsugere og sluker artemia!!! Det er betryggende og vite!
Tror jeg ser mageinnholdet på dem også...? For det er vel for tidlig å se noe kamuflasjedrakt om de har slikt?
Har kjøpt en slik 80 gr. avskallet artemia og prøvd å klekke 3 ganger for en mnd siden ca. men synes det er mye jobb for så lite... og det evige bråket/ duren av pumpen/ boblene... prøver så langt jeg kan med bløtlagte egg bare Får følge godt med dem...
Nye egg lagt idag så jeg også her i stad... spennende...
Postet 03.11.13 kl 15:32
Postet 03.11.13 kl 15:53
CathyDu kan jo prøve mikroorm også. Jeg bruker det til yngler og det er kjempelett å lage. Lukter litt Phil da man åpner opp lokket, men fiskene elsker det. Gir også litt til mine mini cory arter samy rasboraser og borte vekk blir dem. (Lars selger kulturen her på rubrikk, får masse for en billig penge)
Takk for tips! Får sjekke det ut litt nærmere...
Postet 03.11.13 kl 16:27
MrSpockSkulle tro man kunne få til et opplegg med innvendige filter også - litt Reodor Felgen system :) Hovedsaken er at man bruker renset vann til å strømme over eggene. Har ikke prøvd avskallet artemia - men har lest at andre har skrevet at det funger bra. Men levende er best. Men det er jo litt jobb. Knust tørrfor har jeg prøvd - og det ga ikke mange som vokste opp.
Ser ut som gjør det litt enkelt, og bestiller en slik hangon breeding box fra ebay tror jeg.. eller et par... kobler på luftpumpe og får sirulasjon i vann...
Kan se den [URL=http://www.ebay.com/itm/140919652094]her[/URL]
kjekt å prøve.... nå er jeg oppe i 115 nye egg og de holder på enda gitt...
men er jo spennende...
Postet 04.11.13 kl 11:57
CathyDu kan jo prøve mikroorm også. Jeg bruker det til yngler og det er kjempelett å lage. Lukter litt Phil da man åpner opp lokket, men fiskene elsker det. Gir også litt til mine mini cory arter samy rasboraser og borte vekk blir dem. (Lars selger kulturen her på rubrikk, får masse for en billig penge)
Er bestilt
Postet 04.11.13 kl 11:59
Postet 04.11.13 kl 15:19
Postet 04.11.13 kl 15:41
Postet 04.11.13 kl 16:03
Postet 04.11.13 kl 16:05
MrSpockWow - det var mange - da er du igang :) Håper det går bra med de. Du får knipse noen bilder.
Ja.. ting forandrer seg fort... igår ville jeg la 5 egg bare bli, siden jeg hadde nok med det første kullet, men føler ikke jeg kan la så mange egg bare fare avgårde liksom..
Prøvde å ta litt bilder idag, men da jeg ikke kan finn kameraet, måtte jeg ty til mobil... og det blir bare IKKE bra... Dårlig fotograf som jeg er.. hehe
Men får prøve å få med meg min datter og lete litt etter det
Postet 04.11.13 kl 16:27