Vorter/sår på gurami og paradismakropoder.

Jeg har hatt en del fisk som har utviklet små vorte lignende utvekster på leppene og sår på hodet. Jeg har lest i bøker men finner ingen sykdommer som ligner det mine fisker har fått.

en del av fiskene har dødd allerede og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med problemet.

Er det noen andre som har hatt lignende problemer og vet en løsning?

Jeg tenker med en gang mycobacterium marinum - tuberkulose. Ikke akkurat uvanlig på Gurami.

Typiske overfladiske tegn er kjøttsår (som gjerne kommer og går etter min erfaring), og ikke lar seg knekke av vanlige bakteriedrepende medisiner. Hevelser kan også oppstå. Du kan for så vidt prøve å behandle fiskene med Sera Bactopur... med håp om at det er noe "mindre alvorlig". Men om det faktisk er mycobacterium så hjelper det lite.

Om de har hatt tuberkulosen lenge så vil du kunne se det på leveren og nyrene - om du bruker mikroskop eller en god lupe. Da ser du i så fall flere grå "kuler" på organene (relativt lett å se). Dette forutsetter selvfølgelig 1 stk. død fisk.
Glemte å legge til angående løsning; om det skulle vise seg å være mycobacterium marinum så kjenner jeg ikke til noen effektiv kur. Jeg har en tanke om at kaliumpermanganat (er vel etsende) i riktige doser skulle kunne knekke det, men har aldri funnet noen kilder som støtter den teorien.

Om mennesker får denne tuberkulosetypen så er det i alle fall en lang og kraftig behandling med antibiotika som gjelder (etter det jeg veit). Veit ikke om det er mulig å bruke samme typen antibiotika på fisk, om man i det hele tatt kunne fått tak i det.
Takk for svar, jeg har mistenkt foskjellige sykdommer selv alt i fra klorforgiftning til hull i hodet sykdom.

Det eneste jeg kan gjøre som garantert virker er altså og starte opp akvarie på nytt?
Alternativet om du absolutt ikke klarer å finne ut/behandle (evt om det faktisk er mycobacterium), er eventuelt å slakte ut de som er igjen og for eksempel kjøre gjennom hele systemet med JBL Desinfekt. Dette knekker alt organisk så vidt meg bekjent. Det vil også kunne bleke røtter noe etter min erfaring. Leser på pakka at det i hovedsak inneholder tosylchloramide, - er vel sikkert dette som virker blekende.

Da skal det i alle fall ikke være noen fare å kjøre i gang på nytt.

Har du forresten prøvd JBL Online Hospital? Verdt et forsøk!
Kan det være dette :Lymphocystis Disease, virus.
Søk på nettet, ligger mye om dette, men ingen kur.
I tilegg er det relativt vanlig, samme som neonsykdom.
Veldig smittsomt og den beste kuren er å avlive alt du har og sterilisere alt av utstyr.
Har hatt lymphocystis på flere forkjellige mellom-amerikanske ciklider opp gjennom. Dette er ikke noe de dør av uten videre (etter min erfaring), de kan faktisk leve med det i flere år uten store problemer. Hadde blant annet en Astatheros nourissati hanne som ble 14 år gammel, han hadde dette de siste 3-4 årene av livet sitt. Fikk det med på noe fisk jeg kjøpte i Tyskland.

Problemer kan eventuelt oppstå for alvor når cysten sprekker. Ikke bare sprer viruset seg i hele akvariet, men det etterlater også små overfladiske sår - som fort kan bli infiserte!
Siden jeg ikke har lykkes i å finne en kur så har oppskriften rett og slett bare vært å holde vannkvaliteten/kjemien så god og stabil som mulig, og unngå øvrige stressfaktorer for fisken. Jeg har i noen tilfeller faktisk også erfart at lymphocystis har forsvunnet etter en viss tid.
Alternativet er å eventuelt avlive hele besetningen og desinfisere.

Om man velger å ikke slakte ut fisken, og i tillegg har andre akvarier - så tenk i alle fall smitte!! Virus er noe herk. Skal ekstremt lite til for å overføre det til andre akvarier.
Men er det god helse på de øvrige fiskene man holder - så er det ikke gitt at det biter på dem.

Tar man forhåndsregler så kan altså fisken leve et fullverdig liv med lymphocystis (til og med bli kvitt det etter min erfaring), så lenge forholdene er gode, og så lenge de får en god og variert diett - slik at de holder immunsystemet vedlike. Rent kosmetisk ser det ikke nødvendigvis så fint ut med disse små kulene, men dog.

Om det er lymphocystis du har på fiskene dine, så virker derimot dette som et tilfelle der det er gått for langt i feil retning... slakt og desinfisering er nok muligens svaret.
Etter et google søk på fiske-tuberkulose, så får jeg inntrykk av at dette er et veldig aggresivt virus som også kan smitte over på mennesker(!)

Finnes det noen spessiell måte og rengjøre utstyr og akvarium på etter at jeg har tømt karet? jeg ser for meg at aceton vil bli litt mye siden jeg har hjemmelaget kar med epoxy behandling. Og hvordan gjør jeg med filter osv? må filtermedia skiftes ut?

Buffalobill
Finnes det noen spessiell måte og rengjøre utstyr og akvarium på etter at jeg har tømt karet? jeg ser for meg at aceton vil bli litt mye siden jeg har hjemmelaget kar med epoxy behandling.

Etter å ha lest inlegget ditt så begynner jeg å lure på om det ikke er epoxyen i karet som er problemet.
Jeg brukte sump bygget opp av betong og smurte det innvendig med epoxy (Pengard, Jotun). to strøk. På denne tiden var dette produktet det eneste som var godkjent i beholdere for drikkevann.
Dette fungerte i flere år, drev med discusopdrett. Men så begynte fisken å oppføre seg rart, noen døde også uten at jeg kunne se noe som skulle begrunne dette.
Det var da jeg begynte å mistenke at epoxyen kunne være problemet.
Jeg ringte teknisk avdeling på Jotun og de fortalte meg at stoffer i epoxyen begynte å lekke ut etter 7 - 8 år og at de anbefalte at ommsmuring av beholdere skulle gjentas etter 4 - 5 år Dette passet godt med tiden systemene hadde vært i drift som jeg anslo til ca 8 år.
Nysmurte tanker skal etter herding på ca 4 uker vaskes godt med vann før det taes i bruk, ikke med aceton. Etter vasking anbefalte de at karet skulle fylles opp og stå i en uke for så å tømmes.
Nå vet jo ikke jeg hva du har gjort på noen måte, men jeg har vanskelig for å tro at dine fisker har fisketuberkulose.
Håper uansett at du finner ut av det.

Mvh. Kai

Jeg har brukt rescon mapecoat på mitt akvarium, ble anbefalt på forumet her. Akvariet er ganske nyoppstartet, det har vel bare gått 1-2 måneder med fisk, og i den siste tiden har flere og flere dødd etter sår og vorter.

Var det rescon mapecoat universal eller Rescon mapecoat DV du brukte.
Jeg har sjekket litt på deres produktblader om disse, men kan ikke finne noe om at de er godkjent for drikkevann. med hensyn til DV så står det at denne ikke skal brukes i drikkevann.
Tror jeg ville tatt en tel. til Rescon Norge og forhørt meg rundt dette med bruk av produktet i akvarier. Forklar de problematikkenog få de til å gi deg en anbefaling om
hva du bør gjøre videre.
Ring 08715, 08 - 16 eller: teknisk@mapei.no

Mvh. Kai
Jeg brukte mapecoat DV, den står på spannet at den skal være godkjent i kontakt med drikkevann.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap