Hvilket substrat og hvilke fisker går sammen?

Hei

Jeg har hatt akvarium i en måneds tid nå.
Det vil si, jeg startet likeså greit med 3 akvarier på en gang..

Jeg ble anbefalt grus som substrat til fiskene, men har fått en forståelse på at dette er feil..? Stenene i grusen er 0,5 - 1 cm store, en miks mellom mørke og lyse stener.
Jeg har dette substratet i alle 3 akvariene mine, og lurer på om jeg må skifte.

Akvarie 1: 54 liter, Eheim pakke. Her har jeg 1 ancistrus (hunn, ca 5 cm), 4 dvergguramier (1 hann, 3 hunner), 10 kardinaltetra og 11 neontetra. 2 planter. 3 cm dypt bunnlag. Jeg hadde Endlers guppy også (før jeg fikk neontetraene), men virket ut til at de ble mobbet av dvergguramiene.
Bør jeg skifte substrat? Er det for få planter eller for lite dybde i substratet?

Akvarie 2: 40 liter. Her flyttet vi over Endlers guppyene (7 stk, 3 hanner, 4 hunner), men kona mente det ble så tomt at de fikk besøk av 5 black molly, 1 ancistrus hann (ca 7 cm), 4 otto, 3 SAE. Da det kun skulle være til endlers, ble det ikke satt inn noe filtermedium foruten kun en sirkulasjonspumpe. Endlers'ene har fått noe yngel, vi så 4 stk, men nå er det kun to igjen. SAE og ancistrusen skal flyttes når de har blitt større tenkte vi. Er det likevel for mange fisk her? Bør jeg bytte substrat her også? Skal jeg la yngelen fortsette å svømme fritt, eller bør de settes i eget kar/boks?

Akvarie 3: 180 liter. 2 ancistrus (hann ca 8 cm, hunn ca 10 cm), 8 corydoras (green laser?), 5 black molly, 4 SAE, 5 indiske kloreker. 4 planter, ca 5 cm dypt substrat. Finkornet grus (1-2 mm) i bunn, den nevnte grusen som topplag. Er egentlig her jeg er mest redd for substraten med tanke på corydorasene. I tillegg lurer jeg på om jeg trenger flere planter eller skal vente til de 3 jeg har vokser, og hvordan skal jeg "fôre" plantene? Går fiskesammensetningen sammen, spesielt med tanke på rekene, og hvor mye skal jeg fôre fiskene? Tror jeg har funnet løsningen når det gjelder flakfor, men det er helst disse tablettene (Tetra Tabimin) jeg er litt sparsom/raus med. Med 8 corydoras, 2 ancistrus og 5 glupske reker, så føler jeg at én tablett er alt for lite til dagen...

Ville vært kjekt med tilbakespill.
I kar 1 og 2 vil jeg si at det ikke er noe problem med å ha grus, og antal planter er egentlig opp til deg selv, men husk at planter gjerne gir bedre vannkvalitet og får fiskene til å trives bedre. Dessuten konkurrerer det med alger.

I kar 3 går det corydoras, og de ha fin sand /uten skarpe kanter), som f.eks sand fra biltema eller rådasand. Sand blir gjerne kompakt, og da er det lurt å ha sandsnegler og en del planter, for både sneglene og røttene til plantene lufter sanden.
Noen liker grus bedre enn sand og omvendt, men substratet har mye å si for hvilke fisker du har. Jeg bruker kun sand i alle mine kar.. Spesielt corydoras og andre jordspisere er avhengig av finkornet sand da de siler sand gjennom gjellene for å finne mat. Spesielt bartene til corydoras kan skades hvis substratet i karet er for grovt. Så du bør definitivt vurdere å bytte der du har sånne fisker.
3 cm tykt bunnlag høres også litt lite ut. Jeg bruker minimum 5 cm. Da blir det også enklere å få planter til å holde seg på plass (her synes jeg sand er bedre enn grus uansett tykkelse på bunnlaget). En annen fordel med sand kontra grus er renhold. Møkka blir liggende oppå og er enkel å slamsuge. Med grus vil møkka falle ned i mellom alle steinene og krever mye mer arbeid å få bort.
Men først og fremst ville jeg bytta for fiskenes skyld

Planter har også en funksjon i akvariet, ikke bare for syns skyld. Planter utnytter næring i vannet, noe også alger gjør. Jo flere planter, jo mindre næring til alger, men ikke overdrive heller. Hurtigvoksende planter er best i nyoppstarta akvarium.

Dette er bare mine erfaringer i løpet av min karriere som akvarist så langt. Mange veteraner her inne som kan hjelpe deg mye mer enn meg


Enig med Kontorstol, corydoras må ha finkornet sand, aller helst uten skarpe kanter, som f.eks Biltemas grove (den er ikke grov!) eller tilsvarende fra Jula. Se på pakningen at det står tydelig at den også kan brukes til akvarier.

Sandsnegler kommer ikke i mine kar, umulig å holde kontroll på. Jeg tar av og til en pinne og roter litt rundt i sanda, særlig der jeg forer og der det samler seg litt slam, for å lufte ut mulige gasser.

Det er ikke lurt å blande to typer grus, altså grovhet, i samme kar. Den mest finkornige vil falle gjennom og den grove blir liggende øverst.

PS. Corydoras er ikke jordspisere, men de roter i bunnlaget etter matbiter. Jordspisere fyller munnen med grums/sand på jakt etter mat og de siler som Audun sier sanda ut gjennom gjellene. Derfor er også disse fiskene (alle Apistogramma samt de artene som har navn med .... geofagus... som betyr jordspiser, avhengig av finkornet sand uten skarpe kanter.
Takk for alle svar så langt.
Ja, jeg har egentlig bestemt meg allerede for å skifte ut grusen i det store karet.
Har dere noen tips hvordan jeg skal gjøre dette?
Jeg føler jeg bare graver den grove grusen ned i den fine grusen.
Vil det påvirke fiskene nevneverdig mens jeg holder på å skifte, altså kan de få noe stort ubehag i form av stress eller bli "furtne" og ikke finne tilbake til gjemmestedene/forlate gjemmestedene sine for godt?
Jeg ville kjøpt en stor plastdunk/kar, Biltema eller Claes Ohlsson har rimelige dunker, tappet vann fra karet, latt filteret gå i dunken, satt inn varmekolben og sluppet fiskene opp i dunken sammen med plantene. Da kan du i mer ro og mak ta ut gammel grus, fylle i ny, fylle på med rent vann (så mye som du trenger i tillegg til det du har i dunken), innrede og plante.

Om vannet er noe uklart (sand fra Biltema og Kula har jeg aldri skylt og har ikke hatt problemer) kan du la karet stå noen timer før du flytter fiskene tilbake sammen med filter, varmekolde og vannet fra dunken.

Fiskene vil nok raskt finne sine gamle eller like gjerne nye, skjulesteder.
Sigmund - ex 530
Corydoras er ikke jordspisere, men de roter i bunnlaget etter matbiter. Jordspisere fyller munnen med grums/sand på jakt etter mat og de siler som Audun sier sanda ut gjennom gjellene. Derfor er også disse fiskene (alle Apistogramma samt de artene som har navn med .... geofagus... som betyr jordspiser, avhengig av finkornet sand uten skarpe kanter.

Corydoras siler også sand ut gjellene ved matsøk. Det samme gjør for eksempel Kuhlii-ål.
Oooops, glemte teksten på plakaten jeg har hengende, kalt Daily Prayer:

Help me Lord, to keep my big mouth shut until I know what I am talking about.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Berg-Henry
Reklame for plussmedlemskap