Tanker rundt innkjøp

Hei alle sammen, da har jeg gjort meg opp noen tanker rundt oppstarten. Er jeg på rett vei : ) ?

Jeg bestemt meg for å gå for Akvastabil Move 100cm (275liter). Jeg hadde tenkte å handle det inn på Drammen Zoosenter. 8774,- NOK skulle dem ha for bord m/Led belysning inkludert.
Syns det var "billig"(iallefall iforhold til andre steder), er dere enig?

NB: Her er hva danskene foreslår som veiledende utsalgspris i Danmark: http://www.akvastabil.dk/downloads?view=category&id=20
Det var da faen meg ikke store forskjellen ifra hva drammen Zoosenter selger det for : )

Også tenkte jeg å kjøpe eheim sitt utvendige filter 2073(eller 2075?) Jeg ser ZooService har førstnevnte for 1995,-.
Syns det var bra kontra mangen andre, men noen som vet om en bedre plass å bestille den ifra? Kanskje Danmark/Tyskland? Dersom jeg gjør sistnevnte, hvordan er det med garantien?

Håv(finmaska&grovmaska), sand(max 2mm?), innredning, planter, tenkte jeg å kjøpe på nærmeste Zoo forretning.
Varmekolbe(x2 eller?), vanntestsett fra jbl bestiller jeg også på nett fra ett ennå uvisst sted.

Er det noe jeg har glemt / burde kjøpe itillegg? Jeg funderte på om jeg skulle slenge på en Eheim luftpumpe 200? Noen som kunne fortalt meg litt om denne? Er det vits i? Koster jo ikke mangen hundrelappen uansett.
Co2 anlegg og UV-filter får vente litt tenker jeg.

Sidespørsmål 1:; Når jeg ønsker å ha maller i karet er det da et must med sand(max 2mm=) som bunnlag? Eller er det mulig å ha bunnlaget dekket med små planter på 1-2cm i front? Så for meg en rot, høye planter bakerst, noen steiner m/skjulested, sand/små planter i front? Er jeg på rett spor? Trenger innspill !

Sidespørsmål 2: Er litt usikker på om jeg skal gå for løsning 1 eller 3, se link. Gjelder hvordan jeg skal tilkoble pumpa. Noen sterke meninger her? http://www.akvastabil.dk/move/tilbehor#muligheder

Innspill og svar på spørsmål blir satt stor pris på !

og riktig god helg folkens!
Helt sikkert noen som har erfaringer med disse produktene, men ikke alle sitter foran pc'n hver kveld så tålmodighet tålmodighet
Har ingen erfaring med hverken akvastabil eller eheim pumper så kan desverre ikke hjelpe deg der, men vet at begge er bra merker og holder det dem lover + litt til.

Ang maller så er det begrensninger for hva man kan ha av arter sammen i en 275l, så kanskje finne ut arten du vil ha og bygge opp rundt den. Det kan være lurt å ha skiferhuler i den str den trenger og det er en del som lager disse i forskjellige str så ta en titt inne på rubrikk da disse er mye billigere enn i butikken, det samme gjelder planter også samt andre ting.
Sand er greit å bruke uansett da det er lett for at mat synker mellom steinene og råtner. Jeg ville også ha kjøpt en slamsuger og disse får du kjøpt på ebay for rundt en 20kr stk.

Varmekolbe trenger du bare 1 av og JBL testene mener jeg å huske er billigst hos www.aquamanias.no, men kan også anbefale at du tar en titt innom www.webzoo.no og www.dahlsdyrerike.no. Der er det mye billig av div ting og tang.
Takk for svar Cathy. Gleder meg bare til å begynne, kan vel bli litt overivrig.

Forstår det er mangen maller som ikke går sammen / trenger forskjellig størrelse på karet. Tenkte kanskje å begynne med ancistrus dolichopterus og en-2 ryggsvømmere på sikt? Hva tenker du om det?
Riktignok blir det kanskje for tidlig å tenke på fisk nå, ønsker først å fremst å få til ett godt plantekar. Så får jeg heller finne ut etterpå hvilke fisk som passer i midt plante eldorado og vannkjemi :p
Flott med nettbutikktips
Har ingen erfaring med de 2 artene der ei lest om dem, men om du skal ha plantekar og alt som det innebærer er vel kanskje maller ikke det beste å ha tro jeg. Disse vil nok vifte på halen og rote en del til, men det kommer jo helt ann på arten og hvilke planter du har planer om.
Selv har jeg kun L144, ancitrus oppdrettsv., L134 og L129 og alle disse spruter litt sand her og der. (noen verre enn andre)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap