Algefrykt

"Begynn her, dersom du er fersk. Her er ingen spørsmål dumme!" står det innledningsvis i forum for ferskingar. Fint det, for her kjem det eit nytt frå meg:

Har eit 240l akvarium som er starta for ikkje lenge sidan, og står utan fisk for å "gå seg inn". Ser ut til at det allerede er noko alger i vatnet. Står utan lys på, og har 12 planter av ulik størrelse. pH er 7,5 og alle verdiar er fine. Vatnet er bløtt.

Det eg lurer på er: skal eg begynne å skifte ut vatn no medan det dannar stabilt bakterienivå, eller skal eg venta og sjå?
Om du er redd for alger bør du absolutt slå på lyset, for det lyset som kommer fra lys i rommet og fra vindu er sannsynligvis ikke kraftig nok til at plante får vokse noe særlig, mens algene stortrives, og da har du sannsynligvis en algeeksplosjon i vente om du ikke gir plantene det de trenger for å vokse.
Kontorstol
Om du er redd for alger bør du absolutt slå på lyset, for det lyset som kommer fra lys i rommet og fra vindu er sannsynligvis ikke kraftig nok til at plante får vokse noe særlig, mens algene stortrives, og da har du sannsynligvis en algeeksplosjon i vente om du ikke gir plantene det de trenger for å vokse. :-)


Enig! Du må skape de beste forholdene for plantene. Kan vel kanskje være litt sparsom på lystiden i begynnelsen. Maks 8 timer ville jeg sagt, men sikkert noen med mer erfaring der.
Lys er slått på! Takk for hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap