Vær så snill!!hjelp!!

Vi har gjort en stor feil!
Gubben kom drassende hjem med ett 30L kar og en L144(albino) Fredag 8/11.Ble satt opp samme kveld med denne malla..Siden vi ikke visste så mye (heller ikke denne siden desverre) så har vi funnet ut att vi har gjort noen KJEMPE bommerter..
Mandag 11/11 kjøpte vi 3 Platy til karet.
Under uka så kjøpte vi også ett brukt 60L(med en L144).Her kommer vel vår største feil
Kjøpte inn allt på Torsdag 14/11 da vi var i større by pga jeg skulle kneopereres.
Kommer hjem og begynner og årne og montere opp karet.Vi sa til de på dyrebutikken att vi skulle sette opp karet,(så hvorfor de solgte oss fisk kan man jo bare lure på..Ja for og tjene penger..) Vi kjøpte da 4små SAE og en litt større + 20 Neontetra.
Første 24t var det frafall på endel tetraer Spurte litt på FB og sa der att det kunne være normalt (!!?) Derfor kjøpte vi 10 nye på Fredag,så nå er ca 50% av tetraene borte,men har jo lært litt på disse dager,så noen nye blir IKKE kjøpt.
Ang SAE så har vi funnet ut att de blir store,så på nyåret blir det innkjøpt ett akvarie på 200-500L..
Men har nå oppdaget att de minste SAE og tetraene beggynner og miste farge.
Målte verdiene idag og NO3 & NO2 de ligger på 0.GH ligger på ca 16d.KH ligger på mellom 6 og 10d.PH ligger på ca 7,5 og CL2 ligger på 0.
Da har vi brukt strips.
Men største skaden er jo skjedd,så hva skal vi gjøre for og prøve og berge mest mulig fisk?Begynne og bytte 10-20L vann hver dag??De i 30L karet ser ut som at ikke har noen problemer..
Noen som har noen tips og råd?
Vi har iaf lært noe av dette,selv om det ikke var riktig måte..Og karet som blir kjøpt skal innkjøres 4uker MINST!!!
Her har du en del å ta tak i...

Som du sikkert har funnet ut har du egentlig for små kar for mengde og type fisk. Dere vil kjøpe et større og det er bra, men om dere vet at dere skal ha kan dere jo fremskynde kjøpet litt...

Om filteret ikke er innkjørt (og det kan det ikke være hos dere) vil du få ammoniakk (NH3) og (etterhvert nitritt). Dette er giftig og kan være grunnen til at fisk dør. Da har du to måter å gjøre noe med dette på, og du bør vurdere å gjøre begge:
1. Bytt 30-50% vann hver dag.
2. Putt oppi noen hurtigvoksende planter. Plantene tar opp ammoniakk slik at det blir mindre i vannet. Skaff stengelplanter, de trengs ikke å plantes, men kan flyte rundt.

Du kunne også prøvd å heve pH (som ville gjort ammoniakk om til ammonium som ikke er giftig), men dette er ikke bra for tetraene dine.

Deretter bør du finne noen i nærheten med innkjørt akvarium som kan gi deg filterguffe. Dvs dritt fra deres filter. Her finnes de bakteriene du trenger og ved å ha dette oppi akvariet ditt vil filteret ditt kjøres inn mye fortere.

Og sist men ikke minst. Du må gjøre litt research på hvilke fisker du bør ha i forhold til vannkvaliteten din. Du har hardt vann og da er ikke noentetra så lurt. Det gjelder mange maller også. Om de har kommet rett fra bløtt vann til ditt vann kan forskjell i vannkvalitet tatt livet av dem. Det er ikke normalt at så mange tetraer dør, uansett hva de sier på fb...

Tips! Les litt om nitrogensyklusen.

Lykke til!
Har har det skjedd mye på en gang :o)

Først og fremt, velkommen til en veldig hyggelig hobby ! Du har fått en litt røff start, men med litt hjelp så skal vi nok få deg på rett kjøl :o)

Du har skjønt veldig mye allerede. Ja, du bør bytte vann, ca 1/3 hver dag i en periode framover. Rent vann er aldri skadelig for fiskene. Du bør gå til innkjøp av et par bøtter kun til akvariebruk. Jeg anbefaler å fylle iskaldt vann fra springen, og la det stå i bøtta noen timer, f eks over natta, slik av vannet blir "luftet" og romtemperert. Vann fra springen innholder gass fordi vannet står under trykk i rørene, derfor er det greit å "lufte" vannet ved å la det stå i bøtte før det brukes. I tillegg kan det finnes me rart i varmtvannsberederen som ikke er bra for fiskene, så kaldt, luftet og romtemperert vann er å foretrekke.

Kjenner du noen andre som har akvarium ? Hvis ikke, se om du finner noen som bor i nærheten av deg og som har et god innkjørt kar og filter. "Hemmeligheten" med et velfungerende akvarium er nemlig filteret, eller rettere sagt, bakteriene som bor der. Disse bakteriene spiser avfallet og giftstoffene som fiskene produserer, men det tar ca 4 - 6 uker før du har mange nok bakterier i filteret. Du kan jukse litt, eller kickstarte som vi kaller det, ved å tilføre guffe fra et innkjørt filter til ditt filter. Slik får du massevis av de gode bakteriene på en gang.

Tetraer vil ha en del lavere pH enn det du har (pH 7,5) og det KAN være derfor at mange har strøket med. Kjempeflott at dere planlegger et større kar, store kar er mye enklere enn de små, mer volum gir mer stabilt miljø.

Til slutt vil jeg anbefale deg å kjøpe dråpetester i stedet for strips. Du trenger ikke masse tester, men No2 (nitritt) er viktigst, for det er mest farlig for fiskene, og mest vanlig i en oppstartsfase.
Hei.

Hvorfor fisken dør hos deg, er ikke lett å svare på, men jeg ville gjort som du sier selv, og byttet vann ofte.

Vi snakker vell om 60 literen, så vannbytte her, bruker du jo ikke lange tiden på.
Bytt 50-60% hver dag, og en gang i uka bytter du enda mer.

Du har nok ikke et filter som er "modent" enda, så ditt alternativ er kun vannbytter.

Mange mener at man skal kjøre inn akvariet i minimum 4 uker for at denne bakteriekulturen skal kunne blomstre opp i filteret.
Det er helt riktig at dette er det optimale, men av erfaring etter mange år med dårlig tolmodighet, er det ingen problem å starte et helt nytt akvarie med fler fisk fra første dag!

Problemet med å starte med fisk fra første dag, er at man må regne med å bytte masse vann hver eneste dag. Så lenge man gjør det, og passer på å rengjøre akvariet med slamsuging av matrester og tørke akvariet med en tørr ren klut før man fyller på med vann under vannbyttet (danner seg et slimlag på innsiden av akvariet), er det ingen problem å kjøre på fra første dag.

Så kort oppsummert, bytt masse vann hver dag i fler uker.
Du vil også se at fisken din trives mye bedre med rent vann stadig tilført, og ikke minst mye bedre helse og kanskje noe lek på fisken også?

Hvis du har mulighet til å kjøpe fisk fra private, anbefaler jeg det på det sterkeste!
Du vil få fisk med mye bedre helse enn hva som selges i de store butikkene og frafallet vil være minimalt selv etter en mild kræsj på vannverdier (hvis du oppdager det i tide self)

Det er mange her på akvaforum som selger fisk av prima kvalitet.

Jo, et lite tips til....
Du kan kaste de vanntester-strips greiene du har rett i søppla.

Kjøp deg heller en dråpe tester som :


JBL NH4 Nitritt test

Tetra PH TEST

Du trenger egentlig ikke noe fler tester enn dette.

Lykke til

EDIT: oi, her har det kommet 2 innlegg før jeg ble ferdig med mitt

Mange gode tips her.
Mange gode råd her, men en ting må rettes opp : Ammoniakk (NH3) er MER giftig for fisk enn den ioniserte formen NH4+. Når pH går opp forbi 7, økes andelen av NH3 i vannet i forhold til NH4+. Så du må altså IKKE prøve å øke pH ! Tvert imot, hvis du kan få pH NED ville det være en fordel...altså "surere" vann.

(Håper du, Salar, merker deg dette så ikke nybegynnere lokkes i den fella !)

Kjøp en del hurtigvoksende planter til begge karene, som sagt over. Du kan legge stilkene langs bunnen og forankre dem med en stein, eller stikke dem ned i sanda. Å ha masse planter som flyter vil stenge helt for lyset og gjøre karet mer utsatt for alger. Bytt minst 1/3 av vannet hver dag, med luftet temperert vann som nevnt over. Du vil se at luftbobler samler seg på veggene i bøtta...dunk mot bøtta slik at de forsvinner.

Og skikkelige dråpe-vanntester er viktig, du bør ha tester for ammoniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2), nitrat (NO3), hardhet (GH) og pH. Nitritt vil begynne å opptre etter ca. 1 uke...dette er svært giftig for fiskene selv i små konsentrasjoner.

Regn med heftig jobbing noen uker fremover, med daglige vannbytter og målinger. Et alternativ er å ta alle fiskene tilbake til butikken og kjøre inn karene skikkelig FØR nye skaffes. Les i Akvarieskolen her på forumet, om oppstart og vannverdier.
Sist, men ikke minst, lykke til videre ! Du er ikke den første som begår akkurat disse feilene, og heller ikke den siste...

Edit : En mulighet for å avhjelpe ammoniakk-forgiftning i tiden som kommer er å kjøpe Seachem Prime og bruke dette når du bytter vann.
Takk :)
Da vet jeg vilken retning jeg skal ta iaf
Desverre så tror jeg ikke vi har mulighet for og kjøpe større kar akkurat nå,selv om vi helst vil det

Men jeg synes det er litt rart,for i 60L(der vi vil ha lav pH) er nivået høyt(selv etter vannbytte),mens i 30L som vi har bestemt og legge oss på ca 7 i pH må jeg tilsette pH pga etter vannbytte osv så havner nivået på nesten på 6...Noen som vet hvorfor?

Har kjøpt pH+ men da skal jeg nok kjøpe inn pH- også
Nå de siste 24t har vi ikke mistet mer fisk (heldigvis )

Tok ut ca 10L på lørdag og 10L på Søndag,har vel brukt stortsett hele helga på og lese meg opp på allt,og bestemte derfor att vi skulle begynne med og bytte vann
Går sykemeldt for tiden så har tid for og gjøre litt for att de skal ha det bra

Skal se om jeg klarer og rote frem noen som har litt guffe til meg
Kjenner ikke noen som har,men kanskje noen her kjenner en eller flere i Trøndelag??

Dråpetester blir heretter inskaffet istede for strips

Har anskaffet 3bøtter som er for KUN akvariet,vaskebøtter har jeg nokk av :P
Men disse er altså heilt reine

Noen som vet hvorfor min store SAE mister litt tå halefinna?
eller er det att den på en måte "skinner av"??

Hvordan kan jeg gjøre så vannet blir bløtere?

Tusen takk for alle tips og råd Evig glad for att jeg fannt denne siden og att dere ikke dømmer oss
Er md i noen grupper på FB og får litt følelsen av att man blir stemplet nesten som idiot pga man ikke har lest nokk før man anskaffet osv,og da er jeg av den typen som kvier meg for og spørre om ting.Men som sagt,vi har lært selv om det var en hard måte å lære på(og da tenker jeg ikke bare på lommeboka...) Vil jo att fiskene skal ha det bra,og når det blir så mye frafall så blir vi litt triste.
Som sagt over, IKKE hev pH i karene med mindre den skulle synke langt ned på 5-tallet !

Vannets hardhet slik det er i springen er det ikke mye å gjøre med. De fleste fisk godtar den hardheten vi har i norsk kranvann. Så ikke bekymre deg så mye om det.
Hvis du imidlertid får høyere hardhet (GH) i akvariet enn i springen, så har du antakelig grus/sand eller steiner i akvariet som avgir kalk. I kar der du vil ha fisk som krever lav pH og bløtt vann bør da disse fjernes. Til malawi og levendefødere er det naturligvis helt greit med høy GH.

Når fisker begynner å få finneproblemer slik du beskriver, kan det være flere årsaker. Som oftest er det en følge av dårlig vannkvalitet, noe som kan føre til at finneråte og andre former for infeksjoner lettere påvirker fiskene. Friske fisker i friskt akvarium har motstandskraft nok, mens fisker som ikke har optimale forhold blir lettere angrepet av alle slags sykdommer.
En annen mulighet er at det er andre fisker som napper i finnene. Dette skjer når feil fisker bor sammen, eller når fisk bor for trangt og blir stresset.

Se forøvrig min Edit på innlegget mitt over...om Seachem Prime.
hvordan behandles finne råte om det er det?
blir sikkert ikke bra og ha flere fisk i 30L heller :/
Har nå totalt 6 der,2 på bunn og 4 Platy...
Tenkte ikke og ha flere i 30L pga da tror jeg det kan bli trangt..

Men plantene mine i 30L blir borte...Ser bladene,men de er gjennomsiktige..Er det noen som spiser det grønne eller hva er det?Også endel i 60L ser ikke så fine ut og alle plantene er nykjøpte..

Hva er oftest grunn til Stress?

Hvor lenge skal lys stå på i akvariene?Har hørt noen sagt ca 10T i døgnet..

Jeg har MASSE spm

Jeg vil gjærne lære om denne nye hobbyen vår,så fiskene får det bra,og att vi får det bra
Finneråte kan behandles, men for deg er hovedsaken å holde vannkvaliteten på et rimelig nivå. Og hvis det er en stor SAE i 30 liter ville jeg flyttet den til 60 liter. SAE trives også dårlig hvis de ikke flere sammen.

Stress oppstår på flere måter :
Dårlig vannkvalitet med følgende vantrivsel/sykdommer
Trangboddhet som gjør at fisken ikke får en normal "sikkerhetssone" rundt seg
Territorialbehov...fisken får ikke etablert det revir den trenger, særlig ynglende fisk
Stimfisk-oppførsel...i en stim vil noen fisk havne nederst på rangstigen og bli hakkekylling
Mangel på gjemmesteder...fisken kan ikke stikke seg bort når den vil ha ro

Hva slags plante-arter er det du har ? En del arter "smelter ned" når de flyttes til nytt miljø, men de kommer som regel tilbake når de får tilpasset seg.

Lys-tiden bør ligge på ca. 8 timer nå i starten...men det kommer selvfølgelig også an på kvaliteten og mengden av lyset. For mye og for lite ha kan uheldige følger, bl.a. algevekst. En timer for lyset er bra, slik at lysmengden blir jevn.
den store SAEn er i 60Litern
Har flere SAE,men de andre er mindre igjen.Er kun den store jeg ser skadd halefinne på.

Hva innebærer dårlig vannkvalitet?
Jeg spørr extra for og være sikker

hmmm,gjemmesteder har vi ikke så mange av...ført opp på lista

Hva plantene heter og sånn,skal jeg heeelt ærlig si att det vet jeg ikke..
Har noen som er ganske høye og det er de som har fått hardest medfart..
Resten er litt lave og ser ok ut

Tror ikke de er redde for rumpa som ligger på bunn og fiser? :P
Gubben som absolutt måtte ha en sånn

Timer blir innhandlet etterhvert

Er det ok att en sånn stor sugemalle(tror det er L144) går sammen med SAE?

Dårlig vannkvalitet oppstår når vann ikke byttes og filteret ikke vedlikeholdes på lang tid. Avfallsstoffer hoper seg da opp. Dette vil du gjerne se på målingene : du får utslag på NH3/NH4 og NO2, og NO3 vil stige merkbart. Ofte går også karet i et pH-ras helt ned mot 4.
Dårlig vannkvalitet må man også si det er hvis karet tilføres andre stoffer som er giftige for fiskene...for eksempel klor og tungmetaller. Har du klor i kranvannet er det særlig viktig å lufte vannet minst over natten, helst med en luftpumpe og luftestein. Tungmetaller har vi ikke så mye av i norske kraner, da kvalitets-kravene til forbruker-vann er relativt høye i norske vannverk. I det hele tatt er hygiene viktig for akvariehold, rene hender org rent utstyr ! Men hold alt som har borti såpe/vaskemidler langt unna akvariene, det er gift for fiskene.

Mangel på oksygen er også dårlig vannkvalitet. Vannet tar opp oksygen fra lufta gjennom utveksling i vannoverflaten. Derfor vil vi ha størst mulig overflate på vannet (som kan oppta mer oksygen). Dette oppnår du med å sørge for bevegelse i vannoverflaten...jo flere små "krusninger", jo større overflate får vannet. Dette gjør du ved å sørge for at utblåset fra filteret får lage bevegelse i overflaten.

Følgene av dårlig vannkvalitet kan være direkte død, langsom pinefull død eller sykdommer. Fiskene får dårligere immunforsvar og bukker lettere under.

Prøv å ta noen bilder av plantene dine, så kanskje vi kan identifisere dem. Noen (dårlige) dyrebutikker selger også planter som slett ikke er vannplanter men potteplanter. Dette går dårlig !

Vil absolutt fraråde deg å kjøpe noen nye fisker i det hele tatt ! Vent med å tenke på dette til karene er friskmeldt, og da bare SMÅ fisker som kan gå i små kar (det burde egentlig ikke vært fisk i 30 liter i det hele tatt, etter min mening). Større fisker må vente til et større akvarium kan settes opp. Store L-maller passer ikke i karene dine. SAE trenger også egentlig bedre plass enn det du har, da de vokser seg ganske store relativt fort.
innkjøp av fisk blir det ikke før vi har fått opp ett større kar
Hvordan er det med innkjøring om jeg feks kjøper ett kar som blir plukket ned samme dag som jeg kjøper det?
Har kanskje ett kar på 115L på hånda og vurderer og kjøpe det for fiskenes del
Men uten og kjøpe til fisk

har oftest hatt vann stående i bøtta over natta før jeg har bytta ut vann.
skal se om jeg får lagt opp noen bilder

Pumpa står og virvler i overflata

30Litern hadde vi egentlig tenkt og bare ha yngel i (om vi får noen )
men så att vi ikke kunne ha alle i 60litern.
Hvis karet er friskt og oppegående og har et bra filter (?) er det ikke noe problem å få filteret til å overleve en flytting, så lenge det ikke går for lang tid før det kommer i gang igjen. Alt må da tilrettelegges og gjøres riktig for at det skal gå fort, problemfritt og sikkert. Mere om hvordan, det kan vi ta hvis det blir aktuelt. Fins også tråder om dette her på AF

Bra innstilling du/dere har...tydelig at her er det noen som har lest seg opp og vil det beste for fiskene, og er villig til å ta den jobben det er å sette seg inn i alt rundt denne hobbyen
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap