Foring av yngel

Jeg har vært så heldig og fått meg et kull på 10 stk av L-201 som jeg har i en fødekasse i akvariet mitt. Nå er det ikke lenge igjen før det ikke er mer igjen av plommesekken, og jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd om hvordan jeg skal fore dem.
Du kan fore dem med det meste av "kjøtt".
Tetrabits er et godt alternativ.

Hadde jeg vært deg, ville jeg rigget opp et akvarie på rundt 30 liter med et svampefilter hvor jeg hadde foret videre i.

Ikke ha noe grus eller innreding. Men det kan være veldig greit med en liten stubbe de kan gjemme seg under.

Bytt vann ofte, men pass på at temperaturen er ganske likt da de kan være veldig sensitive når de er så små.

Men tro meg, de vokser VELDIG tregt!
Av L-maller og alt annen fisk jeg har drettet, er dette den som vokser tregest av alt jeg har sett før.
Takk for svar,

jeg har allerede rigget opp et akvaium på 22 liter som jeg tenkte jeg skulle ha dem i, men jeg har hørt fra så mange som har sagt at det er litt lite til å ha yngel i, da vannverdiene kan bli litt ustabile. Tror jeg skal prøve å ha de yngel der alikevell siden jeg egentlig ikke har noe bedre alternativ.

Hvor ofte burde det mates? Jeg tenkte jeg skull prøve å mate med litt variert av "kjøtt" men er litt usikker på om jeg skal mate lite og ofte (3-4 daglig) eller sørge for at det alltid har tilgang til litt mat i akvariet?
Et 22 liters kar er nok i minste laget for yngeloppdrett. Det kan bli vanskelig å lykkes...
Men hvis du er fast bestemt på å bruke det likevel, vær nøye med vannbytter. Bruk nytt vann som har stått og blitt romtemperert i bøtte, evt forvarmet i bøtta med varmekolbe til samme temp. som i yngelkaret.
Små maller er ofte sensitive overfor brå endringer i temperatur, og kan dø av det.

Vær nøye med vannbyttene, ta små vannbytter hver eneste dag, så opprettholder du lettere en god vannkvalitet. Det er som regel dårlig vannkvalitet eller feil ved vannet som kverker yngel, eller feil fôring.
Støtter Mona med størrelsen på akvariet og ikke minst med å lagre vann til vannbyttene.
Siden dette er såpass lite akvarie, bør du kunne klare å bytte 98% vann hver eneste dag.

Med tanke for foringen, tror jeg nesten ikke det er noe vits å fore så veldig mye før du slukker lyset for kvelden. Du kan sikkert gi dem litt mat på dagtid, men jeg regner med at dette ikke blir spist da de gjemmer seg frem til mørket kommer.

Før du legger deg, forer du godt med mat, og bytt vann når du står opp på morgen.
Husk slamsuging av rester og møkk.
Tørk også av akvariet med en tørr ren klut da det sammler seg et slimlag på innsiden av glasset.
22 liter vann tar deg 3-4 minutter alt i alt

Lykke til
Forstår at 22 literen er liten, men nå er jo alternativet å la de gå i fødekassen, og så slippe de ut i selskapskaret mitt om en stund?

Ville dere da heller latt de gå i selskapskaret?
Hva slags fisk har du i det hovedkaret der de voksne går da? L-maller spiser ikke sine egne yngel, så de er trygge for andre L-maller og foreldrene. Noen L-maller kan ta egg, men ikke yngel som jeg vet om.

Dersom det ikke er noen store trusler i hovedakvariet, er det vel egentlig bedre å la de gå der, enn i en liten 22 liter med kanskje et puslete og dårlig filter i. Det filteret må jo dessuten være veldig godt innkjørt fra før, dette filteret til 22 literen, for yngelen tåler ikke noe som helst spor av nitritt før de stryker med. Og det blir lett forurenset med L-maller (de skiter mye og griser en del i matfatet) i et kar, for ikke å snakke om et altfor lite kar....

Har du vurdert å kjøpe deg en slik Breeding Box som er blitt så populære? Det er til å henge på kanten av hovedakvariet, og vannutskiftningen drives av en luftpumpe. Der kan yngelen gå noen uker, siden de kontinuerlig får friskt vann fra hovedkaret og du trenger ikke eget filter.
Det finnes i mange nettbutikker, bl.a. Ebay tror jeg, men også en del europeiske nettbutikker. Her ser du hvordan Breeding box'n ser ut. Jeg har ikke sjekket akkurat den nettbutikken jeg linker til, om de er pålitelige eller om de overhodet sender til Norge, det var bare for å vise deg hvordan den ser ut på bildet

PS! Husk at du må ha en skikkelig luftpumpe i tillegg til Breeding box'en om du bestemmer deg for den oppdrettsmetoden
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap