Prøve meg på planteakvarium..

Hei, jeg har tidligere hatt endel akvarium og liker hobbyen veldig godt, føler jeg har fått til endel akvarium med tanke på fisk og yngel osv. men har blitt veldig inspirert av disse planteakvariumene. jeg har i dag bare et 63 liter pga plassmangel, men er veldig usikker på hva som må til av lys for at div planter skal kunne vokse og trives, det som sitter i "lokket" på akvariumet i dag er et 15 watts rør.. noe jeg er 100 % sikker på ikke er nok, noen som har noen tips ell vet om noen typ armaturer eller lignende som passer til juvel 63 liter? hvor mye lys er egentlig anbefalt med tanke på hold av eks hc cuba? tenker og kjøpe og bruke Tropica produkter. satser på det er bra :P takker for alle evt svar xD
Ja, 0.23 watt/liter er ikke nok for annet enn de mest godvillige og lite lyskrevende planter. På den annen side er ikke dybden så stor heller, hvilket hjelper noe. For HC Cuba trenger du nok mye mer, gjerne opp mot 1 watt/liter.

I Juwel-lokket er det ikke beregnet annet enn Juwel-type rør. Eneste man kan gjøre med dette er å bytte til T5 hvis man ikke har det, eller sjekke om det fins noe dobbelt-armatur som passer (slik at man får doblet lysmengden).

En annen mulighet er å rive ut Juwel-armaturen og sette inn enten PL-lysrør eller LEDs.
Plussmedlem
SilverShaded
En annen mulighet er å rive ut Juwel-armaturen og sette inn enten PL-lysrør eller LEDs.

Hvordan er det egentlig med led og planter? Dette er noe jeg har vurdert en del også. Vil gjerne ha opp planteveksten, men vil holde strømforbruket nede... Har vurdert diverse led fra eBay, men vet ikke om de vil være gode nok....
LED og planter er helt flott, men det krever en god del omtanke. Her er det mindre snakk om total watt-mengde, og mer snakk om kvaliteten på selve LED-lampene.

Ta en titt her...mye lærdom !
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap