Corydoras og ancistrus tabletter

Hei,

Nå har jeg sittet å prøvd å finne informasjon om hvor mange tabletter jeg skal gi til corydorasen og anistrusene mine.

Jeg fant alt fra at du skal ha noen tabelletter i uken til daglig.

Jeg har disse cory'ene:
2 albino
2 plateaus (tror jeg i allefall at det er)
2 aeneus

Og 4-5 ancistruser.

Vi gir de vanligvis 3-4 tabletter hver kveld etter at lyset er slått av.

I dag la jeg merke til at den største av ancistrusene trekte alle tablettene inn under en gjømmeplass og jagde bort alle de andre.
Cecilie Berglund
Hei, Nå har jeg sittet å prøvd å finne informasjon om hvor mange tabletter jeg skal gi til corydorasen og anistrusene mine. Jeg fant alt fra at du skal ha noen tabelletter i uken til daglig. Jeg har disse cory'ene: 2 albino 2 plateaus (tror jeg i allefall at det er) 2 aeneus Og 4-5 ancistruser. Vi gir de vanligvis 3-4 tabletter hver kveld etter at lyset er slått av. I dag la jeg merke til at den største av ancistrusene trekte alle tablettene inn under en gjømmeplass og jagde bort alle de andre.

Det var da en smart ancistrus... hehe

Jeg har en del cory men bare 3 andre maller...
Men hørtes litt mye ut synes jeg, da cory gjerne graver i sand etc...

Her ville jeg nok matet de med kanksje 2-3 maks om ikke ancistrusene dine er veldig store da....? Får de f.eks litt squash eller agurk av og til eller bare tabletter?

Ikke noe vil påstå er riktig... bare hva jeg tenker jeg ville ha gjort ut i fra antallet du nevner...
Du kan prøve å legge de på ulike steder i akvariet, slik at den grådige kanskje ikke oppdager alle.
Litt treg til å svare. Den luringen driver fortsatt å "stjeler" tablettene som faller ned.
Den e blitt kjempe stor, i hvertfall dobbelt så stor som de andre. Litt morsomt å se hvor mye han har vokst siden vi fikk akvariumet.

Jeg har kun gitt agurk en gang før, og da visste jeg ikke at man kunne feste de i feks en gaffel så de fløt bare rundt i toppen. I dag la jeg ned squash og agurk på gaffel til de.

Skal prøve å slippe tablettene rundt.
Cecilie Berglund
Litt treg til å svare. Den luringen driver fortsatt å "stjeler" tablettene som faller ned. Den e blitt kjempe stor, i hvertfall dobbelt så stor som de andre. Litt morsomt å se hvor mye han har vokst siden vi fikk akvariumet. Jeg har kun gitt agurk en gang før, og da visste jeg ikke at man kunne feste de i feks en gaffel så de fløt bare rundt i toppen. I dag la jeg ned squash og agurk på gaffel til de. Skal prøve å slippe tablettene rundt.

Etter at du skrev dette, studerte jeg mine 3 pleco. Den ene er litt ram ... Så fort den lukter mat, så er den på plass.. Har sett den lagrer tabletter under filterpumpa, men heldigvis så kommer andre fisk etterhvert å spiser der...
Morsomt å se hvordan h*n grabber til seg
Husk at Corydoras ikke skal leve av grønnsaker og algetabletter som Ancistrus gjør.
De har ulik diett. Ancistrus spiser alger, grønnsaker og ellers alt den kommer over.
Corydoras er carnivore, dvs de skal hovedsaklig ha insekter som røde mygglarver, daphnier, microorm, artemia osv i sin diett. Det blir helt feil å fôre dem på algetabletter, det er ikke det rette for dem!

I naturlige omgivelser og i blant i akvariet ser man Corydoras roter rundt blant algene f.eks. på en trerot. Det de driver med, er at de beiter etter små insekter og slikt som lever i algematten, eller i "aufwuchs" laget som gror på røtter og stein, og da får de i seg en og annen algetråd i jakten på mat som sitter mellom algestråene. Men det er ikke algene de er på jakt etter egentlig, det er microlivet og insektene.

I mangel på annen føde ser kanskje Coryene seg nødt til å nippe på algetablettene, men det hadde vel alle gjort i mangel av mat... Får de ikke noe annet, så må de jo.

Du bør skaffe fôrtabletter til Corydorasene også, f.eks. Tetra Tabimin og i tillegg bør du gi frossentfôr som f.eks. røde mygglarver. Dette er super mat til Coryene.

Hvis det er så at det ikke nytter å fôre dem strødd rundt i akvariet heller, og at en fisk fremdeles kupper alt, så må du egentlig vurdere om du kan ha dem i samme kar fortsatt. Det går jo ikke at en skal gjøre så alle andre sulter. Da passer de ikke å holdes i samme akvarium, faktisk.
Tilfeldig bekjentskap
© PFK
Reklame for plussmedlemskap