Substrat til piraya

Heisann!

Bare lurte på åssen substrat som er anbefalt til vanlig rødbuket piraya.
Skal ha 5-8 stk i en 240 L. Vet at det er i det minste laget, men har hørt at den skal gå fint.

Skulle kanskje også hatt en algespiser, men vil det konkludere i drap? Om nei, hvilken algespiser passer sammen med piraya?

Takker for svar!
Heisann
min erfaring er vel at god grus sand som ikke har noen skarpe kanter burte gå greit.
og det må ko nesten bli en gibbiseps det tenker jeg, men man har vel ingen garanti.
men lurt at det går en gibbi der fra begynelsen så de er vant med at det er en romling der=). husk og for godt og skift ofte vann for de griser noe vanvitig.

lykke til
Å putte en gibbi i et akvarie på 240L er nok en dårlig plan. De vokser ekstremt fort og om de får for liten plass i akvariet skader de ryggraden da de ikke kan bevege seg skikkelig. Den vil nok bli spist også om den ikke er stor nok siden alt som går i munnen på en piraya er mat. 7 piraya i en 240l er en dårlig ide i seg selv, de griser ekstremt og du har neppe stort nok filter til at det vil gå bra.. Du vil nok få store problemer med oppsettet du ser for deg, men lykke til. :p
Både sand og grus går fint. Velg det du liker best, men som du selv er inne på: Akvariet ditt er altfor lite til en stim rødbukpiraya. Jeg har selv hatt to (2) stk i et kar på 325 liter. Det ble også for smått. Rødbukpiraya vokser rasende fort om de trives. Miine to ble over 25 cm og veide innpå en halv kilo hver.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap