Rensing av filter

Hei.
Når ein skal rense filteret står det at ein skal klemme av det ein ein bolle med akvarievann.
Når ein har gjort dette, skal vatnet då oppi akvariet igjen, eller kastar eg det?
Du kaster det. Men ikke rens pumpa før du merker at gjennomstrømningen i pumpa begynner å bli dårlig, og ikke forsøk å rense filteret så det blir rent. Bare kryste litt for å få vekk det verste.
Gunnveig Åkre
Hei. Når ein skal rense filteret står det at ein skal klemme av det ein ein bolle med akvarievann. Når ein har gjort dette, skal vatnet då oppi akvariet igjen, eller kastar eg det?


Det skitne vannet kastes. Så fyller du opp akvariet med nytt og rent, friskt vann. Man gjør som regel filterrens i forbindelse med et vannbytte, siden noe vann forsvinner etter å ha blitt brukt som "vaskevann"
Ok
me tok av ein del gørr som hadde lagt seg på filteret og skylte den i vatn som me kasta. Då gjorde me ikkje noko galt. Godt. Men er det bare den øverste delen me rensar, eller alle ?
Inaktiv bruker
Rengjøring av pumpe
Hvilken del du skal rense er avhengig av hvilken vei vannstrømmen går. Jeg pleier å rense den filterpatronen som rengjør vannet først. Det er der den værste driten samles opp. Så kan de andre filterpatronene være i fred, og fortsette arbeidet med å bryte ned skadelige bakterier.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap