Innkjøringen av nytt kar, fiskeløs

Hei!
Satte opp 60 l karet for rundt fire uker siden, nitritt og nitrat har vært på topp hele tiden, og i dag ble jeg lei, tok med meg halve pumpeinnmaten fra en bekjent sin pumpe og satte i min pumpe, sammen med halvparten av min pumpeinnmat. (Sånne grove blåmatter begge to)
Etter ca 5 timer testet jeg på nytt og verdiene er noe nitrat og null nitritt endelig!

Men, kan jeg stole på at dette holder?
Når kan jeg stole på at min nye pumpeinnmat er godt nok innkjørt og tåler såpass at jeg kan kaste den gamle innmaten jeg tok fra min venn?
Kan jeg starte med ukentlige vannskifter fra nå?
Hvor mange timer bør jeg ha lyset på daglig? Karet står innerst i stua, langt fra vindu og naturlig lys.
Har ikke hatt vannskifte siden jeg satte opp karet, derfor noe nitrat.
Ønsker å handle inn fisk snart!

Takk for svar

Kjøp et par-tre fisk sporen straks!
MEN: Husk at bakteriene lever i den tempen som akvariet ditt har.
Du gjør igjen en tjeneste ved å rense filter og kar "hygienisk rent".
Les opp på hva det er du har fått med deg fra vennen din.
Det er sårbart, balansen i et akvarie, filteret skal vel egentlig helt aldri være dønn reint. Den bakterie floraen du har fått med fra vennen din skal du passe på.
Rengjør forsiktig når du gjør vann skifter, med vannet fra vann skifte, helst ukentlig eller annen hver uke.
Større akvarier (150+liter) er mer tilgivende en mindre akvarie som fortere går feil.
Et litt merkelig svar der fra Inverts.
Har du kjørt inn med Salmi ? Måler du ammoniakk ?
Jeg ville målt ammoniakk og nitritt et par dager for å være sikker på at alt var i orden før jeg byttet vann og satte inn fisk. Og hvorfor skal du kaste noe av filtermaterialet som faktisk ser ut til å fungere ? Skifting av blåmatte er noe som bør skje svært sjelden, og da kun med brøkdeler av gangen. Det holder å rense dette forsiktig når det absolutt trengs, altså når du ser at gjennomstrømningen begynner å bli merkbart dårligere...ikke hver hver eller hverannen uke ! Jo mindre du forstyrrer filteret, jo bedre. Delvannsbytter hver/hverannen uke er imidlertid fint.
Takk for svar!
Hadde ikke tenkt å rense pumpeinnmaten før den går synlig svakere,
Blåmatta jeg tok med meg har stått i årevis, tenkte derfor den trengtes
Å byttes ut, men den trenges altså ikke det?
Tar en ny sjekk i morgen eller onsdag for nitritt, så håper jeg karet er
klart for fisk til helgen.

Er det mulig å ikke få til en god bakterieflora etter 4-5 uker?
Eller er det noe som er basert på flaks eller er det slik at en sånn syklus aldri tar feil?

Har ikke kjørt inn med salmi, karet har stått på vent i over 4 uker, matet med flak av og til, kun planter og sten.
Leste meg opp på salmiakkmetoden når karet hadde stått ca 3 uker, da var jeg så nær målet at jeg ikke gadd starte nytt prosjekt
Tror neppe du behøver å skifte ut blåfiltermatte nå, med mindre den nærmest går i stykker. Du kan skifte den ut gradvis når akvariet kommer mer i balanse og dermed er mindre sårbart.

Nei, innkjøring er ikke basert på flaks...før eller senere kommer man i mål. Men saken er at bakteriene kan sammenlignes med kjøttet på julegrisen, uten jevnt optimal foring vokser det ikke fort nok. Jevn tilførsel av "mat" i form av ammoniakk er en forutsetning for maksimal tilvekst i bakteriekoloniene. Og ammoniakkspiser-bakteriene produserer nitritten som er "mat" for nitrittspiser-bakteriene. Dette er prinsippet vi utnytter ved å kjøre inn med Salmi. Men med lav og ujevn tilførsel av mat kan innkjøringen ta uforholdsmessig lang tid, selv om man kommer i mål før eller siden.

Hvis du vil teste om karet er klart : tilsett 2 ml Lilleborg Salmi, og vent 24 timer. Hvis du da måler null ammoniakk og null nitritt er det ferdig, og du kan begynne med noen få fisker (etter et stort vannbytte).
Takk for opplysende svar og takk for salmiakk-tips. Setter i gang i kveld!
Bare så det er sagt : Salmi er ikke salmiakk, det er ammoniakk løst i vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Academy of Science in Philadelphia
Reklame for plussmedlemskap