Kampfisk sammen med andre arter i 20l?

Da har jeg bestemt meg for å skape et litt bedre hjem til kampfisken min Boble, og skal flytte han ut fra en bolle på 6 liter til en nano akvarie på 20 l. Og ja, det er sikkert mange der ute som er imot 20 liter også, jeg vet. Men nå får jeg ikke tatt noe større.
20 liter er bedre enn 6 liter.

Så det jeg da lurer på, er det noen annen fisk enn "malle arter" den kan gå sammen med i 20 l akvarie? En type stimfisk kanskje?

Håper på svar!
Jeg ser ingen problem med å ha kampfisk i 20l, men da kun alene. Om så kanskje ett par små snegler til å ta alger, men det er alt.
Husk at kampfisk ikke liker for sterk strøm da den må opp å trekke luft ganske ofte noe jeg har opplevd på ett par av disse små nano karene jeg har hatt så da er det lurt å ta en tynn dame strømpe over innsuget om den blir for kraftig.
Takk for tipset! Hadde aldri slått meg å bruke en strømpe.
Reker!!
hva med 10 reker? vil kampfisk bli aggresiv mot kirsebær reker?
Kampfisken vil nok spise alle rekene
Jeg har ingen gode erfaringer med kampfisk og reker og de fleste som har prøvd så fungerer dette meget dårlig.
Har gått veldig fint med kampfisk og reker av litt størrelse her, f.eks. Amanoreker. De er jo supre til å rydde opp i akvariet også. Men bør ha en del planter og mose de kan gjemme seg i.
Er ikke de litt for store for et 20 liters akvarie? Er det slik at en må ha iallefall 10 stk av de? Disse amano rekene.
Akvariet i hus
Da er 21.5 liters nano akvarie kommet i hus. Skal starte innredning og fylle i vann. Imens skal Jeg finne ut hva som skal være i det.

Men jeg er blitt ganske sikker på at jeg vil ha en stim Danio Maragaritatus og noen ottoer. Jeg er blitt helt forelsket i denne fisken..

Men den dagen jeg skal kjøpe disse må jeg nok kjøpe alle fiskene på samme tid siden jeg må dra helt til Åsane for å få kjøpt de. 3 - 4 timers kjøretur hver veg. Så da må jeg nok bare ta sjangsen og håpe på at det går bra... Det er jo ingen skikkelig brukendes dyrebutikker i sogn og fjordane..

Så får kampfisken bli i bollen for nå. Den har det bra og trives godt med gode vannverdier. Synes det blir litt kjedelig med bare en fisk i 21.5 liter..

Dette blir mitt andre forsøk på akvarie..

Da jeg kjøpte meg et 70 liters for 2 år siden gjorde jeg alle nybegynnerfeila og det endte med at jeg satt feil fisker sammen. Da ble den ene drept og jeg kunne ikke finne fisken igjen.. Jeg leita og leita.. 2 dager etterpå fikk alle fiskene hvitprikk. Om det var mine nybegynnerfeil eller den døde fisken vet jeg ikke.

Men denne gangen skal dette gå.. Har lest meg grå for å lære alt jeg trenger å vite. Eneste nybegynnerfeilen min blir å sette alle fiskene i akvariet på en gang.

viss ikke det går å holde resten av fiskene i posen i 1 døgn før jeg setter de ned i akvariet også? Men det virker litt.. bortkastet. Har akvariet rukket å fått inn noe som helst "fiskebakterier" som jeg kaller det, på et døgn? Kan det være en bedre sjangse for at det går bedre?

Eller er det en sjangse for at det rett og slett kan gå bra om jeg har latt akvariet stå i 6 uker uten fisk, for så å ta i for eks 12 fisker?
Har du pumpe i bollen? Hvis du har det, så kan du få litt fortgang i ventetiden ved å kryste filteret oppi 21literenn, slik at bakteriene fra bollen kan komme igang i 21literen. Da går det som regel myye raskere, hele denne syklusen.

Når tiden er inne for å kjøpe de nye fiskene, så tror jeg det går fint å sette inn alle på en gang (du kan vel sette inn kampfisken noen dager før, og ta et par vannbytter i mellomtiden?) disse stjernedanioene er jo ganske så små.

Tror ikke de overlever så veldig lenge i en pose, med mindre du passer på at de får vannbytte i posen, luft osv. Jeg hadde heller satt de alle inn i karet når det er ferdig innkjørt, og så heller tatt en del vannbytter


Du mener kampfisken kan gå sammen med danioene? Nei jeg har ikke pumpe i bollen. Hadde ikke tenkt på at jeg kunne sutte den ned i bollen. Men blir ikkje det litt for sterk strøm for kampfisken kanskje?
Om kampfisk og danio går sammen vet jeg ikke, men det er sikkert noen som har spurt her før, så hvis du søker på kampfisk + danio ellernoe, så finner du sikkert noe interessant! Eller bare google. :P

Hm, ja skjønner at ei pumpe kan bli litt for mye i en bolle, så da er det nok bare å la 21literen gjøre syklusen sin helt ferdig isåfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap