Kven har flytta inn i mitt akvarium????

I mitt nye akvarium flytta det for to veker sidan inn fire maller, som trives og har det fint. Og eg trudde dei var dei einaste som bebudde området, men der tok eg feil.
Mange små sneglar dukkar opp, saman med ein liten mark. Kva kryp er dette? Er det normalt at ein får slikt på kjøpet? Vil dei overleve?
What to do?
Mest sannsynlig "pest" snegler du har fått med plantene, ikke farlig men kan fort bli veldig mange og sjenerende. Du finner en artikkel om de her på forumet.
Marken er forhåpentligvis en rundorm, du kan Google bilder på nematoder og planaria så blir det lettere for deg å identifisere.
nyttig artikkel. Då får dei væra i fred sånn i utgangspunktet, så ser me etter kvart korleis det utviklar ser.
marken ser ikkje ut som ein rundorm. Eg får følga med og håpa det ikkje kjem fleir av dei. Var litt ekkel.
Takk for svar!
Om det er en flatorm eller planaria, så ville jeg tatt det mer alvorlig. En ting er at de formerer seg som bare det. En annen er at de, etter min erfaring,er vanskelige å bli kvitt uten risiko for alt annet du har i akvariet og det er like greit å behandle før det blir hundrevis av de.
Det er et utall av artikler om de på nettet, midler som brukes er(jeg har ikke brukt de selv) No-Planaria og orm-kur til hund. Den første er fritt tilgjengelig, den andre kun på resept hos veterinær. Ta et søk på No-Planaria så får du masse informasjon.
Har også lest at ekte siamesisk alge eter eller SAE spiser de i tillegg til å være supre alge spisere.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap