Er min snegle død?... eller i

For en tid siden kjøpte jeg 3 algespisende snegler med svart sneglehus og puttet dem oppi mitt karantene akvarium. Jeg registrerte liv den første dagen. De neste dagene var det ikke noen bevegelse og jeg antok at de var død etter en uke.

Som ledd i algebekjempelse har jeg nå prøvd på nytt med en ny snegle. Denne gang i mitt beplantede discus akvarium. Samme resultat denne gang. Ingen bevegelse på over en uke. Må jeg anta at sneglen er død?...eller er det normalt at sneglen tilsynelatende oppfører seg som død?

Jeg trodde snegler var noenlunde "robuste" skapninger. Jeg kjenner dessverre ikke navnet på denne sneglen men er vanlig i dyrebutikken.
Billy
For en tid siden kjøpte jeg 3 algespisende snegler med svart sneglehus og puttet dem oppi mitt karantene akvarium. Jeg registrerte liv den første dagen. De neste dagene var det ikke noen bevegelse og jeg antok at de var død etter en uke. Som ledd i algebekjempelse har jeg nå prøvd på nytt med en ny snegle. Denne gang i mitt beplantede discus akvarium. Samme resultat denne gang. Ingen bevegelse på over en uke. Må jeg anta at sneglen er død?...eller er det normalt at sneglen tilsynelatende oppfører seg som død? Jeg trodde snegler var noenlunde "robuste" skapninger. Jeg kjenner dessverre ikke navnet på denne sneglen men er vanlig i dyrebutikken.

Mistet en idag selv... Plukk den opp og lukt! Stinker den noe uforglemmelig, så er den død.. om ikke så er den bare i dvale
Jeg har dårlig erfaring med å kjøpe snegler i dyrebutikk. De er ofte transportert langt og uten mat tilgang. Hører ofte om tidlig død på snegler kjøpt i dyrebutikken.
Det er viktig å vite at med unntak av de vanlige "pest" sneglene som kommer med planter er de fleste snegler vare for kobber og klor i vannet, jeg bruker et middel mot dette. Har beste erfaring med JBL Biotopol C, men det finnes flere bl.a. Tetra Crusta.
For snegler som Zebra, tiger, horn o.l. bruker jeg flere timer på å venne de til akvarie, enten med drypp fra en luft slange som kan strupes eller med veldig små doser ofte. Samme behandlig som reker.
Har akkurat kjøpt fra Heidi Ingdal som annonserte her på mandagen og har tidligere kjøpt fra askakvazoo som annonserte på tirsdagen. Heidi har kjempe utvalg og har holdt snegler i mange år, hun har egen tråd her.
Inverts
Jeg har dårlig erfaring med å kjøpe snegler i dyrebutikk. De er ofte transportert langt og uten mat tilgang. Hører ofte om tidlig død på snegler kjøpt i dyrebutikken. Det er viktig å vite at med unntak av de vanlige "pest" sneglene som kommer med planter er de fleste snegler vare for kobber og klor i vannet, jeg bruker et middel mot dette. Har beste erfaring med JBL Biotopol C, men det finnes flere bl.a. Tetra Crusta. For snegler som Zebra, tiger, horn o.l. bruker jeg flere timer på å venne de til akvarie, enten med drypp fra en luft slange som kan strupes eller med veldig små doser ofte. Samme behandlig som reker. Har akkurat kjøpt fra Heidi Ingdal som annonserte her på mandagen og har tidligere kjøpt fra askakvazoo som annonserte på tirsdagen. Heidi har kjempe utvalg og har holdt snegler i mange år, hun har egen tråd her.

Tusen takk .Håper det går bra med de.
Hei
Hei.

Har eplesnegler og elefantsnegler sjøl, og de kan ligge i skallet sitt i lang tid. Men mine er mest aktive om natta. Og sneglene trives best i vann med kalk i. Man får kjøpt kalktabletter i fiskebutikker så sneglene får det bedre.
Og når det gjelder om de er døde, så gjør som du har fått vite her, og lukt på de. Lukter de helt jævlig, så er de døde. Men er det ikke noe spesiell lukt, så lever de
Bare å skrive om du lurer på noe

Hilsen Anders
Snegler i dyrebutikker går ikke i vann som er tilrettelagt for dem. Snegler og da spesielt epler kan gå i dvale, det er en del av deres syklus. Prøv å dra i døra eller lukt på de , holder de igjen hvis du prøver å få opp døra er de i live. Er de små hvis de legger seg til slik kan det være en hvilepause men er de store så kan det være for å dø. Jeg anbefaler ingen å kjøpe store eplesnegler for de har kort levetid i akvarium. Kjøp de når de er fra 1 cm og oppover til 2 det er perfekt størrelse. Da får du ha de lenge.
snegler er veldig vare på vannverdier. De bør ha PH på 7,5, HG på 8-12. De liker ikke nitritt og nitrat.
De bør også mates når tilgangen på alger avtar,...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap