Filter i pumpe

Hei holder det og ta ut filteret av pumpa av og til og ta det under vasken og klemme og skylle godt. eller må man bytte
Hei du må ikke under noen omstendighet skylle det under springen, du dreper da de bakteriene vi vill ha i filteret. Det du gjør er å kryste det lett i en bøtte med vann fra akvariet når du bytter vann, men det er ikke nødvendig og gjøre det hver gang du bytter vann selv gør jeg det når jeg ser att vannstrømmen fra pumpa/filteret blir mindre enn vanlig.
takk, da vet jeg det. det er litt mye alger i vannet mitt nå selvom jeg byttet 20l i stad.
så får la det stå et par dager sånn at filteret får bygd seg opp igjen.
går det an og ta og vaske et filter og så ta det andre filteret om feks 2 uker igjen.
Plussmedlem
Hva slags filter er det snakk om?
Filter skal ikke vaskes. Det bør krystes (klemmes) som nevnt i svaret fra Gl1500.

Du skriver "alger i vannet". Er det grønt vann du mener?
Hvor stort er karet?
det er snakk om fluval 3plus
akvariet er 70l
det er grønt vann ja men det er for at pumpa nesten var tet og bare sirkulerte vannet på toppen men rensa ikke.
det pleier og bli grønt ganske for bør jeg kjøpe2-3 ancistruser som kan rense har en algeeter fra før av og
Plussmedlem
Du har sannsynligvis svevealger i karet ditt.
Søk etter svevealger på forumet. Da finner du mange gode råd.
Slik som dette fra Frank.

Om du kryster begge de to "hvite" filterplatene samtidig i en bøtte med brukt akvarievann så går det helt greit.
Det viktigste er at du ikke skyller de rene under rennende vann i springen.

Ancistrus vil ikke hjelpe mot dette problemet.
Du får da bare flere fisker som sannsynligvis vil forsterke problemet. (Mer fôr, mer avfall osv.)
Ja du har riktig det er svevalger. har sett på bilder på nettet og det er helt likt.
Tror du 3scalarer, 2gullguramier. og 1gibbiceps klarer 2-4dager uten mat og lys i 70liter
vet at karet er alt for lite. letter etter større
Plussmedlem
Ja, de klarer seg en uke også. (Antar at dette ikke er yngel.)

Når det er snakk om "uten lys". Så er det helt uten dagslys også. Teip en svart søppelsekk rundt glasset.
Dette er ikke yngel nei.
er vel 4måneder gamle
Gl1500
Hei du må ikke under noen omstendighet skylle det under springen, du dreper da de bakteriene vi vill ha i filteret. Det du gjør er å kryste det lett i en bøtte med vann fra akvariet når du bytter vann, men det er ikke nødvendig og gjøre det hver gang du bytter vann selv gør jeg det når jeg ser att vannstrømmen fra pumpa/filteret blir mindre enn vanlig.


Dette er jo "hovedregelen". Men det går fint an å skylle under springen uten at alt går "nedenom".

Juster tempen i krana lik akvarievannet ( Ingen problem med dagens temp. teknologi ) Skyll/klem forsiktig ut så mye "møkk" du vil fjerne, og bakteriene overlever i beste velgående. Veldig praktisk i kar med store filter som samler masse dritt.

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap