Syk/stresset panda cory og oto

Hei folkens jeg har problemer i et av mine akvarier. og jeg trenger hjelp til å finne ut av problemet.

Når jeg skulle slippe ut nye fisk i går så jeg at en av pandaene sleit, den lå sidelengs og var slapp. Jeg fanget den i en hov og lot den ligge i overflaten ved utstrømen fra filteret. etter en stund slapp jeg den ut og den ser nå ut til å vere frisk? men en av de nye små(som var vitale i går) sliter på samme måte idag (trodde først den var død) men den ser ikke ut til å komme seg. den ligger nå på på siden på bunnen og jobber med å puste. de to andre små ser også litt slappe ut, men er i mye bedre form. Det er også en oto som er slapp og ikke interesert i mat. alle de andre ser ut til å klare seg bra foreløbig. Har mistet otoer og panda coryer tidliger i dette akvariet somregel dagen etter nyinsetting av fisken. men og en gang flere helt plutselig på samme dag

vann verdier: målt med esha strips
PH=6,8
no3=10
no2=0
KH=6d* (målt til 3d* i butikk) Har begynt å tilføre karbonat pulver som butikken gav meg ved vert vann skifte. Kan jeg ha brukt for lite og ha ph svingninger fra dag til natt?
GH=6d*

Akvariet:
30*30*60 skifter vann(slamsuger) engang i uken, begynte nylig å tilsette kh justerings middel ved vannskifte siden vann prøve i butikk viste litt for lave verdier(3d*) måler dog vanligvis 6d* med esha strips (sikkert unøyaktig måling).

Sand(fra hav strand)+ små felt med elvegrus (kjøpt)

Driv ved(kjøpt i akvarie butikk)

anubis, rotala, lilaeopsis brasiliensis, javamose, andemat og mye tråd/hår alger på planter og en eldre drived bit. noe annen algevekst på stener osv(vokser ikke nevneverdig)

fisk: 5 etablerte panda cory og 3 nye(små) og 2 etablerte otocinclus en vitatis + en annen sort. + 4 nye otocinclus vitatis.
ganske mye sniler damsniler og pestsniler (Ikke et problem for meg sikkert også nyttige)

Kh = 0 ph = 8++
Da er 2 av de tre nye panda coryene døde og en er meget puslete. bare en oto har død alle de andre ser ut til å ha det fint.

er fremdeles usikker på hva som er problemet i akvariet men vann prøve tatt fra mørkt akvarium viste PH på godt over 8 (drypp test) prøvene viste også veldig lav KH 0 og lav GH ca 3. tok også prøver av kran vannet og det hadde PH 7, GH 3-4 og KH 0.

I butikken ble jeg anbefalt å kjøpe GH salt for å øke hardheten litt (har økt den til 6) og torv pellets for å senke PH skal snart fjerne posen med torv for nå er PH nede på 6,5. lar en liten pose med torv pellets ligge i hang-on filteret (ekstra filter) iallefall over natten. litt redd for å senke PH for mye.

alt av råd og forslag til sansynlig årsak til problemene mottas med glede
og råd om løsninger for å stabilisere KH/PH hadde også vert kjempe fint
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap