- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Pygme cory sammen med dvergciklider
Pygme cory sammen med dvergciklider
Postet 16.12.13 kl 20:36
Dette er en dessverre en veldig dårlig kombinasjon. Dvergciklider blir hissige under lek og danner territorier mens coryene ikke har vett til å respektere andre fiskers territorer. Og disse dvergcoryene takler å få juling av ciklider enda dårligere enn store coryer. Spander heller et artskar på hver av dem hvis du har mulighet for det - da får du mye mer igjen for det selv også. Og pygmecoryene vil da kunne formere seg av seg selv i det små uten så veldig innsats fra deg.
Postet 17.12.13 kl 03:54
Postet 17.12.13 kl 06:58
Postet 17.12.13 kl 10:13
Postet 17.12.13 kl 11:11
Morten BeyerNoen som har erfaringer med å ha dvergciklider og pygme coydoras i samme kar? Er det mulig?
Som regel blir det konflikt, som Lars Jamne sier.
Men det kan gå bra, hvis en hever territoriet til ciklidene opp fra bunnen.
Det har fungert for meg...
Og jeg har tipset andre om det her (post 10) og her. Om det fungerte for de, vet jeg ikke...
Postet 17.12.13 kl 13:26
Endret: 17.12.13 kl 13:27
Postet 17.12.13 kl 16:48
Morten BeyerSe der ja, det var jo kanskje en idé! Men en annen ting som bekymrer meg er at pygmeene skal bli sett pp som mat og bli jaktet på
Her kan du se hvilke fisker folk her på forumet holder sammen med pygmeene, bla. Kakadueciklide og Sommerfuglciklide...
Halvvoksne og voksne individer blir nok for store til å bli mat for dvergciklidene.
Men nyfødte og små yngel blir mat, hvis de får tak i de.
Ha i en stor dott med javamose, så vil nok en del yngel overleve i karet også.
I javamosen vil yngelen ha godt med gjømmeplasser og mat i form av mikroorganismer...
Postet 17.12.13 kl 17:46
Postet 17.12.13 kl 20:21
Postet 17.12.13 kl 20:55
Postet 17.12.13 kl 22:33
Hverken Lars eller Donald sier at det er umulig å få Corydoras og Dvergciklider til å gå sammen i samme kar om man hever territoriet til ciklidene opp fra bunnen.
Men de kommenterer listen jeg linket til, som viser hva folk har sammen med fiskene. Og riktig nok, ikke hva som passer godt sammen med de.
De sier heller ikke noe om at det kan være mulig å få cory og dvergciklider til å gå sammen i samme kar, så lenge det blir satt opp "riktig".
Kan bare annta at de ikke har prøvd dette selv, og derfor ikke uttaler seg om det...
Jeg har prøvd det, og for meg så fungerte det. Men å ha ciklider på bunnen sammen med corydoras vil føre til konflikt da ciklider er territorielle, noe corydoras ikke forstår noe av.
Derfor kan det å heve territoriet til dvergciklidene (du vil ha) opp i fra bunnen fungere for deg også, men jeg kan ikke garantere det. Det er bare en måte å finne ut av det på, og det er å prøve.
I det karet jeg hadde, var ciklidene mest opptatt av å holde stimfiskene på avstand. Og de kunne ikke se coryene på bunnen fra sitt område/territorie, da utsyn var blokkert av planter og røtter, både på sider og mot bunnen.
Jeg plasserte forresten territoriet til ciklidene ca. 15-20 cm oppe av bunne, i det ene hjørnet bak i akvariumet.
Om du vil prøve å ha dvergciklider og pygmeer sammen, eller ikke, er jo opp til deg. Jeg har bare gitt deg tips om åssen en kan få til å ha fiskene sammen i samme kar.
Men jeg kan som sakt ikke garantere at det vil fungere for deg, selv om det fungerte for meg. En kan kun finne ut av det, med å prøve selv.
Men de kommenterer listen jeg linket til, som viser hva folk har sammen med fiskene. Og riktig nok, ikke hva som passer godt sammen med de.
De sier heller ikke noe om at det kan være mulig å få cory og dvergciklider til å gå sammen i samme kar, så lenge det blir satt opp "riktig".
Kan bare annta at de ikke har prøvd dette selv, og derfor ikke uttaler seg om det...
Jeg har prøvd det, og for meg så fungerte det. Men å ha ciklider på bunnen sammen med corydoras vil føre til konflikt da ciklider er territorielle, noe corydoras ikke forstår noe av.
Derfor kan det å heve territoriet til dvergciklidene (du vil ha) opp i fra bunnen fungere for deg også, men jeg kan ikke garantere det. Det er bare en måte å finne ut av det på, og det er å prøve.
I det karet jeg hadde, var ciklidene mest opptatt av å holde stimfiskene på avstand. Og de kunne ikke se coryene på bunnen fra sitt område/territorie, da utsyn var blokkert av planter og røtter, både på sider og mot bunnen.
Jeg plasserte forresten territoriet til ciklidene ca. 15-20 cm oppe av bunne, i det ene hjørnet bak i akvariumet.
Om du vil prøve å ha dvergciklider og pygmeer sammen, eller ikke, er jo opp til deg. Jeg har bare gitt deg tips om åssen en kan få til å ha fiskene sammen i samme kar.
Men jeg kan som sakt ikke garantere at det vil fungere for deg, selv om det fungerte for meg. En kan kun finne ut av det, med å prøve selv.
Postet 18.12.13 kl 01:07
Hei.
Regner med at oppdrett ikke er planen på dvergciklidene du vil ha. Ser ikke det nevnt i tråden.
Så hva med å kun ha en gruppe med ungkarer av apistogramma (ser du har nevnt kakadueciklide) antallet avhengig av karets størrelse.
Hvor stort akvarium er det du har tenkt å bruke?
får du tak i en gruppe med hanner (helst fra samme kull) så vil ikke det store problemet med revir være tilstede og jagingen av cory og andre fisker være minimal, og den interne stemningen hos kakaduene vil somregel være god. Litt jaging vil det være.
Har selv et kar der jeg plasserer ensome hanner av apsitogramma.
På det meste hadde jeg fire i et 128 liters kar. (en Apistogramma baenschi, to Apistogramma bitaeniata og en Apistogramma sp. ´Wangenfleck´) Dette var ungkarer eller enkemenn. Det var lite krangling/jaging.
i dette karet er det også en gruppe med C. paleatus.
Følger en italiener som holder på å sette opp en Apistogramma trifasciata biotope.
Der er planen å ha denne sammensetninge av fisk
What do you think about this idea:
1M + 2F Apistogramma trifasciata A204
10 Aphyocharax rathbuni
10 Corydoras hastatus
En dvergciklide ekspert har kommet med denne komentaren til dette.
sitat Mike Wise
"It should work. I once had an apisto breeding tank that produced apisto, dwarf pencilfish, and C. pygmaeus fry at the same time. It was a fun tank."
Hilsen
RHD
Regner med at oppdrett ikke er planen på dvergciklidene du vil ha. Ser ikke det nevnt i tråden.
Så hva med å kun ha en gruppe med ungkarer av apistogramma (ser du har nevnt kakadueciklide) antallet avhengig av karets størrelse.
Hvor stort akvarium er det du har tenkt å bruke?
får du tak i en gruppe med hanner (helst fra samme kull) så vil ikke det store problemet med revir være tilstede og jagingen av cory og andre fisker være minimal, og den interne stemningen hos kakaduene vil somregel være god. Litt jaging vil det være.
Har selv et kar der jeg plasserer ensome hanner av apsitogramma.
På det meste hadde jeg fire i et 128 liters kar. (en Apistogramma baenschi, to Apistogramma bitaeniata og en Apistogramma sp. ´Wangenfleck´) Dette var ungkarer eller enkemenn. Det var lite krangling/jaging.
i dette karet er det også en gruppe med C. paleatus.
Følger en italiener som holder på å sette opp en Apistogramma trifasciata biotope.
Der er planen å ha denne sammensetninge av fisk
What do you think about this idea:
1M + 2F Apistogramma trifasciata A204
10 Aphyocharax rathbuni
10 Corydoras hastatus
En dvergciklide ekspert har kommet med denne komentaren til dette.
sitat Mike Wise
"It should work. I once had an apisto breeding tank that produced apisto, dwarf pencilfish, and C. pygmaeus fry at the same time. It was a fun tank."
Hilsen
RHD
Postet 18.12.13 kl 07:53
Heisann! Og takk for gode svar! Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er redd tanken kanskje kan bli litt tom uten ett ciklidepar. De andre fiskene jeg har tenkt på (pygméene og ildtetra) er jo det jeg ville kalt litt dum fisk, fisk som er gøy og se på men som ikke har den samme typen personlighet som dvergciklidene har. På en annen side er jo det om å gjøre at fiskene skal trives, noe jeg er langt fra sikker på at pygméene og ildtetraene vil gjøre sammen med ett aggresivt dvergciklidepar. Målet med dvergciklidene er å få yngel, det er vell det som er målet med alle fiskene. Er utrolig artig å se hvordan dvergciklidene passer ungene sine. Dette med å heve territoriet deres er jeg usikker på om kommer til å virke. For det første liker jo pygméene å svømme i stim litt høyere i vannet en det andre coryer gjør, så da må i så fall territoriet heves ytterligere. For det andre vil jo dvergciklidene ta med ungene sine ned til bunnen når de er fritsvømmende, om ikke hele tiden så i hvert fall noen turer om dagen. Dessuten har jeg forstått det sånn at det ikke alltid er slik at de hulelekende dvergciklidene faktisk bruker huler, men at de titt og ofte velger å finne andre skjulesteder i akvariet. Så jeg må nok velge mellom dvergciklider og pygméer. Ett vanskelig valg...
Postet 18.12.13 kl 08:37
Postet 18.12.13 kl 08:40
-Kent-Kan bare annta at de ikke har prøvd dette selv, og derfor ikke uttaler seg om det...
Eg har drettet dvergciklide i en 180-liter med rundt 20 C. sterbai for mangel år siden. Ingen coryer ble skadet, etter hva eg kan huske, men eg så mye skinnjaging. Kokosnøtthulen lå i ene enden av karet med mye planter rundt.
Personlig synes eg ikke dvergciklider og coryer er en passende kombinasjon, men eg er fascinert av oppbyggingen din. Smart
Postet 18.12.13 kl 15:48
Hei igjen.
Siden du vil ha oppdrett på dvergciklidene vil jeg anbefale en nannostomus art.
Masse flytplanter og du vil kunne få oppdrett på begge arter i samme kar.
Jeg har fått til oppdrett med både Nannostomus beckfordi og Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ i samme kar. Lite predasjon på yngelen fra Nannostomus beckfordi
og litt mer den andre veien, men ikke mer enn att noen Nannostomus beckfordi vokste opp rett som det var.
Med en Nannostomus art i karet vil hannen ha en funksjon etter at yngelen har blitt
frittsvømmende også og har større mulighet for å få fred fra en over ivrig hue.
Hilsen
RHD
Siden du vil ha oppdrett på dvergciklidene vil jeg anbefale en nannostomus art.
Masse flytplanter og du vil kunne få oppdrett på begge arter i samme kar.
Jeg har fått til oppdrett med både Nannostomus beckfordi og Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ i samme kar. Lite predasjon på yngelen fra Nannostomus beckfordi
og litt mer den andre veien, men ikke mer enn att noen Nannostomus beckfordi vokste opp rett som det var.
Med en Nannostomus art i karet vil hannen ha en funksjon etter at yngelen har blitt
frittsvømmende også og har større mulighet for å få fred fra en over ivrig hue.
Hilsen
RHD
Postet 18.12.13 kl 18:28
Har tenkt litt på den varianten også, men saken er at jeg har falt pladask for pygméene mine og ønsker å la de gå i 110 literen fordi jeg syntes 30 liter blir alt for lite. Så det blir pygméer i 110 literen sammen med noen ildtetra uansett har forresten prøvd meg på oppdrett av pennefisk tideligere uten å lykkes...
Postet 18.12.13 kl 19:18
Postet 18.12.13 kl 19:40
Postet 18.12.13 kl 19:53